• viktualia

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Blivande fru L - GRATTIS!!!!!!

Nenne - vågar knappt säga hur hårt jag håller tummarna!

Ego - fick godkänt hos BM en sväng till. Nu ska jag tydligen dit varannan vecka.. ujuj....

• viktualia

Telis och Parnassia - näee jag förstod det som att det är standard att man ska dit varannan vecka nu. Hittills har jag nog en rätt komplikationsfri graviditet - om vi undantar att jag spydde i över tio veckor. Så nej... det är bara så det är...

Men å andra sidan verkar vi inte få nån föräldrargrupp pga svininfluensan och då är det ju bra att få gå dit när vi inte har nån annan kontakt med vården.....

... Och eftersom vi inte får nån föräldrargrupp måste vi själva ta tag i tex studiebesök på BB och liknande. Ni som är mer erfarna - vilka delar av föräldrargruppsinfon borde vi se till att få på nåt sätt?!?!?!

• viktualia
    Parnassia skrev 2009-12-04 11:33:43 följande:
    Igår hade vi julbord med jobbet. Maten kom från en cateringfirma och det blev massor över, så idag blir det gemensam jullunch här.
    åååå hade gärna tittat förbi... hihihi... här blev det en sallad som jag köpte på vägen hem.. tyvärr blev jag inte särskilt mätt.. hmmm
  • viktualia

Telis - hm... det där med föräldrargrupp/utbildning.. jag vet inte riktigt.. men hur som: Några träffar före förlossningen blir det inte pga svininfluensan.. åtminstone inte före jul.

Och jag har inte gått på några andra kontroller - inga extra UL, sjukgymnast osv inbokat här... Och profylaxkurs finns nog närmast i min jobbstad och då i privat regi... man kanske borde skärpa sig på den fronten... hm.... trots mage och allt är jag otrolig på att stoppa huvudet i sanden... hm... får väl skärpa mig..

• viktualia

Telis.. hm.. jaa... har nu noterat nästa tillfälle för amningsinfo på närmsta BB och nästa profylaxkurs i jobbstaden... ska diskutera saken med maken ikväll....

det plus studiebesök på BB - är det nåt mer man borde ta sig samman och kolla/lära sig?!?!

• viktualia

Mugglan - aha! sömnmetoder också! *noteras* tack för tipset! Och om jag tolkar dig rätt så tror du att med lite amningsinfo och en profylaxkurs så kommer vi vara hyfsat med på banan även utan föräldrarutbildning innan?!?

• viktualia

Liten med Mindre skrev 2009-12-04 13:30:06 följande:

Vickan - tror på info om amning och hur man gör, och om ni hinner, en profylaxkurs. Nu kan de säkert visa er amning på BB, för det funkade ju inte riktigt som jag trodde ändå.
    Kan man ta in den infon innan då? Är det meningsfullt med torrsim?!?

*mycket nyfiken*
  • viktualia

Parnassia - jag fattar någorlunda... fniss... poängen är väl att amning och profylax är det man behöver ha grubblat över innan - sen är det ju olika i vilken form det görs. Och jag som bor rätt mycket mindre i obygden jämfört med dig har ju lite lättare att komma åt en profylaxkurs... fniss...

• viktualia

Parnassia - nääee vad surt med BB-besöket! Poängen med att gå dit i förväg är ju just att känna sig tryggare. Vi har ju så himla nära att vi kan gå dit en gång till om det skulle vara restriktioner första gången... för gå till BB tar mig nog drygt 10 min pga uppförsbacken...

Och Mugglan - utan er i tråden att hålla i handen hade jag aldrig vågat hoppa... För även om jag har goa vänner som Parnassia och andra trevliga typer så är det en himla skillnad med er som finns här nästan dygnet runt...fniss.. Visst kan man störa de vanliga vännerna, men det känns så mycket enklare att slänga ur sig frågor här!!!!

Idag har jag fått rapporter om div gamla bekanta - en kompis fick dotter nr 2 i tisdags och en gammal bekanting har tydligen fått sin son genom spermiedonation i Danmark. Dessutom hade maken pratat med sin bror som har en son som föddes i juli. Maken och jag kom överens om att den arbets/ansvarsfördelning som hans bror m sambo har, är inget vi kommer att ta efter. Alltid bra med andras lösningar som man kan förhålla sig till och få diskussioner mer konkreta!

• viktualia

Mugglan - det handlade om att makens bror hade noll koll på det kommande dopet av sonen... han visste knappt vilken kyrka det var och hade inte lagt sig i inbjudningslistan i stort sett...

Plus att maken hade noterat att han hinner gå på föräldrarledighet FÖRE brorsan.... enligt nuvarande plan alltså... brorsan hade motiverat det hela med att "han inte kunde ta ledigt under 2010"... *muttrar* som om det någonsin skulle vara smidigt att ta ledigt från ett jobb där man har en nyckelroll (vilket är fallet för både maken och mig).....

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter