• viktualia

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

MrsB - pepparkakshus? mjuk pepparkaka? Jitterbuggar? Grahamskex.. hm.. hade jag energi till sånt så vore det skoj... ett annat lagom fånigt problem är att vi fortfarande bara är två pers i hushållet och det är rätt sällan vi har besök - alltså går hembakt kaffebröd åt i snigelfart...

• viktualia

Måste säga att jag blir både tröstad och bedrövad över att ni andra får en miljard dumma kommentarer om föräldrarledigheten....

...men dummast var nog det som Kängu fått höra...

kängu skrev 2009-12-05 07:52:04 följande:
    då säger de: "Men är det inte roligare för honom att vara hemma sen, när Ru är lite större?"
    Min store skapare!!! ÄR det alltså givet att vi kvinnor ska ta hand om de "tråkiga" månaderna och herrarna om de "roliga" eller hur 17 resonerar folk?!?

Gurgel och stånk!!!

Jag pratade nyss med min mamma och hon har bestämt att en del av arvet efter mormor ska gå till brorsan och mig. Maken och jag konstaterade att tillskott i form av en liten buffert är rätt välkommet just nu - så här innan en lön blir föräldrarpenning istället, ett Troll ska utrustas med en massa prylar och ett vardagsrum ska möbleras.....
  • viktualia

Cicci - absolut! Det finns verkligen många sätt att se på detta! Och det tycker jag är en riktigt bra sak med den här tråden - att få ta del av mer än ett perspektiv på livets stora gåtor... där det här med föräldrarledighet är en av många.

Själv har jag ett jobb som ger mig egokickar åtminstone nån gång per vecka. Utmaningarna och ångesten för att vara otillräcklig brukar rätt ofta ersättas med en känsla av erövring. Och visst kan man vara borta även från ett sådant jobb och det ska jag ju vara också. Som mugglan skrev är man ju inte oersättlig..... Än så länge känns dock hela grejen rätt abstrakt.. jag får nog återkomma i frågan när jag varit föräldrarledig och kommer tillbaka till jobbet - först då skaffar jag mig egna erfarenheter av den här förvirringen...

• viktualia

MSW - schysst klädstång där!!! Själv har jag som projekt innan Trollet kommer att renovera en pianopall som ska funka som avlastningsplats för kläder i sovrummet.. men det där var ju klurigt!!!

• viktualia
    FruCicci skrev 2009-12-05 20:22:26 följande:
    MEN när man har fått barn så är ingenting värt de där kickarna, för de får jag på ett annat sätt och tusen gånger bättre sätt bara genom att få vara med mina barn.
    Det är EXAKT det där som jag har otroligt svårt att förstå... att jobbkickarna inte skulle vara något värt... men som sagt; jag får återkomma i frågan när jag återgått till jobbet efter föräldrarledigheten och har något att jämföra med!
  • viktualia

fniss... jag kommer ha en dryg månad tills jag fyller 33... blir spännande att se om jag får samma grubblerier!

*lördagskvällskram*

• viktualia
    Telis skrev 2009-12-05 21:35:59 följande:
    Så där, nu finns Ores lillkilles namn i galleriet, med båda stavningarna. Coolt namn!
    riktigt coolt namn!! och jag röstar för alla världens försök att bevara w i alfabetet... hihihihihi!
  • viktualia

Ore - numera är det mer ok att bokstavera namn... med alla mailadresser så är folk vana vid att man måste ha järnkoll på stavningen. Jag tyckte livet med ett w i namnet var rörigare innan mailadressernas tid... Nu är det mycket mer odramatiskt.

Ego - tänkte testa att sluta äta lergigan.. hm.. är både sömnig och mår lite illa.. hm... grubbel grubbel... nån gång får man väl sluta?!?

Ore igen - håller med om att samhällsnormen runt föräldrarledighet liknar klassisk dubbelbestraffning!! Antingen är kvinnor dåliga som inte är hemma länge eller så ska man skämmas över en ojämlik fördelning... suck.. hata alla dessa märkliga dubbelbestraffningar!

• viktualia

Ore - jag stod ut till nu. Orkar inte gå omkring och må piss. Alltså tog jag en tablett och skjuter upp slutandet ett tag till.

Försäkring - inte vet jag om den var bra.. men jag tecknade gravidförsäkring hos mitt vanliga bolag Länsförsäkringar och den övergår i barnförsäkring sen.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter