• viktualia

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Mugglan - EXAKT!!!!! Sonen kommer vara 1,5 år innan hans pappa tar sig tid med att vara ledig... som sagt.. den arbetsfördelningen har inte maken och jag...

• viktualia
    muggles skrev 2009-12-04 15:14:15 följande:
    Vickan: ibland har jag tänkt att jag ska säga att jag inte kan ta ledigt om vi får ett barn till - bara för att se folks reaktion!
    fniss fniss...

Har hört flera kommentarer på temat "jaaha men då ser vi inte dig förrän en bra bit in på 2011 då". Nej så blir det inte, får jag svara för hundrade gången... planen är att jag ska börja jobba 1 november 2010. Då tittar de förvånat på mig och säger jaha? Varvid jag får upplysa dem om att Trollet har en pappa som vill vara hemma också... hm...
  • viktualia

Liten med Mindre skrev 2009-12-04 15:27:02 följande:

Vickan igen - maken påstår nu att han lovat vara kvar hela nästa år på jobbet, och att jag nog bör vara ledig december ut. Som om allt står o faller med honom... Kan de inte planera om de får veta ett år i förväg ska de nog byta jobb. Hallå - de kvinnor som får barn i december nästa år vet ju inte om det än!!!
    Sånt kan man ju inte lova...... Min bästa kompis och hennes man har fått två barn som både kommit väldigt mycket för tidigt. Båda gångerna har de fått bo länge på sjukhus och då är det ju rätt otippat att släppa en nyfödd unge som ligger i kuvös på sjukhus för att man är "oersättlig" på jobbet.. näeee... vad TRÖTT jag blir....

Och mugglan - just det! ALLA (utom min kloka, ambitiösa chef) utgår från att jag ska vara borta ett år. Men nopp, jag tror absolut att maken och Trollet behöver tid tillsammans så pass tidigt. Däremot lyckas vi inte komma upp i jämställdhetsbonus tror jag.. har inte kollat det så noga..
  • viktualia

Och Lappis - givetvis handlar detta suckande över konstig fördelning om inställningar. Sen finns det ju tusen och en orsaker till att det är möjligt/omöjligt att fördela föräldrarledigheten. Men för maken och mig, med rätt vanliga jobb, svenska arbetsgivare och rätt höga löner är det liksom inte något annat än vi själva som sätter käppar i hjulet...

... det enda "hotet" just nu är väl hur det går med makens anställning och hur Trollet/jag mår efter ankomsten.

• viktualia
    muggles skrev 2009-12-04 15:48:50 följande:
    Lappis: ofta tror jag det är tvärtom - de flesta vill INTE att båda ska vara hemma lika länge. Jag känner nästan ingen förutom vi själva som har delat lika (och då ligger jag ändå en månad "plus"). Och jag vet många som har börjat med att vara pappalediga - i min bransch inget konstigt alls. Men man får ju tala om det innan så att arbetsgivaren kan ta ställning till om de går med på det el inte. De flesta - svenska - arbetsgivare går med på det.
    mugglan - så är det i min jobbvärld också.. men jag jobbar ju inom myndighetsvärlden och där måste arbetsgivaren sköta sig... vi är ju en del av regelverket även om just jag inte jobbar i den del som rymmer försäkringskassan och liknande. Vad jag menar är att om/när myndighetsvärlden inte sköter sig som arbetsgivare så blir det liksom dubbelt illa...
  • viktualia

nu ger jag upp jobbandet.. det blir inget vettigt gjort i alla fall.. är sömnig och vill mest dumsurfa.. alltså bättre att "stämpla ut" och inte låtsas mer...

dagens insikt: Mina hemmajobbardagar är inte de mest effektiva MEN galet nog hinner jag med lika många arbetsuppgifter som innan jag började vara hemma på fredagarna. Troligen jobbar jag ännu mer effektivt än innan.... otroligt.... men det måste vara så.. att jag i princip gör 5 dagars jobb på 4,5 dag... jag som tyckte att jag hade högt tempo redan innan...

• viktualia

Ore - grattis till namnfyndet! Här är vi så komiska att vi har ett tjej och ett killnamn och det vette fåglarna om vi kan prestera några alternativ.... just nu är diskussion mest om vad en ev tjej ska heta i andra namn... maken har bestämt sig men jag tycker att det låter lite töntigt... blir det en pojke får han min morfars förnamn som andranamn. Tyvärr finns inget passande släktnamn till en tjej...

Snaily - jag tror jag kommer över en sväng.. både vin och lussekatter lät intressant!!

• viktualia

Snaily - attans.... 42 mil för lussekatter.. näee... det var lite väl... får väl invänta att du bjussar på vin också innan jag ids komma.. fniss fniss!

• viktualia
    snaily skrev 2009-12-04 19:33:35 följande:
    VickanHi hi Du är välkommen efter februari då (eller när är det du har BF? Sorry, dålig koll...)
    17 feb tror BM.... men då är väl lussekatterna slut... svåra frågor detta.. fnittrar!

näee.. nu blir det hembakad pizza, lite mineralvatten och TV-soffan!
Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter