Inlägg från: nennesjuttioåtta |Visa alla inlägg
  • nennesjuttioåtta

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

A M A R E T T O & C H O K L A D K A K A

3,5 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1/4 tsk salt
    1 1/4 dl kakao
    125 g osaltat smör (rumstempererat)
    2,5 dl socker
    2 ägg
    1,5 dl mjölk
    2 mk Amaretto mandellikör

Fyllning:
    150 g mandelmassa
    100 g smält smör
    2 msk Amaretto

Garnering:
    50 g flagad mandel

Gör så här:
    Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, bakpulver, salt och kakao i en bunke. Ställ åt sidan.

Vispa smör och socker poröst med en elvisp. Tillsätt äggen. Häll ner mjölken i äggblandningen. Rör sedan i de torra ingredienserna och likören. Vispa tills allting är ordentligt blandat.

Gör fyllningen. Riv mandelmassan grovt. Blanda mandelmassan med smält smör och likör till en smet.

Smöra och mjöla en form. Fördela hälften av smeten i formen. Fördela fyllningen över smeten. Täck sedan med resten av smeten.

Garnera med flagad mandel. Grädda kakan mitt i ugnen cirka 45 minuter.

• nennesjuttioåtta

Nu gick det lite bättre.

• nennesjuttioåtta

telis
    ja, jag tror den gick på bio. Såg den fanns som DVD på Mediamarkt.

• nennesjuttioåtta

ja här har det brakat iväg ikväll, kul!

• nennesjuttioåtta

Hhihi, jo han kom med tåget i morse. Fick sova hos kompisar i Nacka efter lite pusslande. Så nu hr vi satt upp ljusslingor i trädgården och sågat och klyvt ved *flexar biceps* men sen tog orken slut.

Det var lite läskigt vet jag, Enöga på sin cykel i mörka skogen och sen började ju ett gammalt hus att brinna.

• nennesjuttioåtta

lappis
    om inte annat är det här med adoptionen något otroligt utvecklande som par att gå igenom. Som vi sa igår, det är nog många som skulle behöva det, oavsett om barnen kommer från Kina eller sin egen mage.

• nennesjuttioåtta

nä hörrni. Det här är alldeles för trevligt för att lämna men det måste jag tyvärr. God natt på er

• nennesjuttioåtta

Är det någon som har ett sånt där springschema? Det skulle ju vara något...

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter