• Lapinette

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

AM - det är ju en normal process mot klimakteriet ... äggstockarna blir tröttare, äggen sämre kvalitet. Det är ju en av anledningarna till varför man säger att det börjar gå utför (fertilt) efter 35 och snabbt utför efter 39. Sen är det ju vissa som får höga FSH värden tidigare och vissa som hamnar där långt senare.

• Lapinette

Visst är det så men kroppen blir äldre och det finns nog en viss anledning till varför man inte ska skaffa barn när man är 50 år.

Frejis värden tyckte jag var så himla konstiga och jag vet inte om de verkligen stämde. Telis och gosnosen hade ju trötta ägg och har löst det genom äggdonation. Vilket är den bästa lösningen för de som har för höga värden.

• Lapinette

10 var ju inte farligt högt?!

Ja, jag har också tänkt på Frejis och undrat hur de mår.

• Lapinette

Som sagt, vet kompisars kompisar som har fått domen - GLÖM BARN - när de velat gå iväg för att göra IVF och sen hoppsan hejsan har blivit gravida på naturlig väg. Det finns liksom ingen logik i det hela.

• Lapinette

Telis - vad olika folk säger. Det jag läste så sa man att 15 var lite högt ... medan du har 13 = klimakteriet. Jag har ingen aning om vart jag låg mer än att det såg bra ut ... men vad hjälpte det?

• Lapinette

Vill man verkligen ha barn och har hittat rätt karl så varför vänta??!!! För mig var ingetdera självklart när jag var 30 år ... så då får man liksom ta konsekvenserna idag.

passionsblomman - om ingen av dina tidigare läkare har nämnt FSH-värdet så tror jag knappast att det ligger för högt. Den här läkaren vill nog bara vara extra säker.

• Lapinette

Passionblomman - ligger du precis på 10 så är det ju på gränsen och det är väl därför hon vill koll lite extra.

Visst oddsen låter inte så himla bra men efter 3 IVFer så är man ju uppe i 100 % .

gosnosen - tänkte på dig häromdagen och undrade om du skulle titta in innan ni åker. Hur mår din make? Är han mer laddad för semestern nu? Trist att vädret inte ser ut att bli kanon men du vet man kan inte lita på väderleksprognoser. Ha det så himla suveränt! Det är ni väl värda.

• Lapinette

gosnosen - förstår att du känner dig slutkörd. Jag kan bara fundera över hur det hade kännts om vi hade valt att gå vidare med ÄD. Alla förhoppningar, tankar och så kraschen. Nej usch, livet är inte rättvist! Stor kram och som sagt njut av värmen och maken och förhoppningsvis solen.

passionsblomman - men ni körde ju på ganska så snart ni hade träffats. Jag känner några som har hela kittet, bra jobb, stort hus etc och ändå väntar med barn.

• Lapinette

passionsblomman - den där kontrollen och planerandet är något som ofta dyker upp när man pratar om ofrivillig barnlöshet och då menar jag att det INTE går att kontrollera och planera som många är vana vid att man kan göra med allt av idag.

Jag kunde ha satt igång med barnalstrandet tidigare men det kändes inte riktigt rätt då vi bodde i två olika länder och som alltid så där i början av ett förhållande inte är fullt säkra på hur framtiden tillsammans kommer att se ut. Annars har jag liksom dig aldrig tagit för givet att jag ska bli mamma men visst hoppades jag.

• Lapinette

gosnosen - nej maken är inte lika begistrad över kursen och jublar varje gång vi går därifrån att vi har avverkat ytterligare ett tillfälle. Men han hänger med ganska så ok och speciellt i de gruppdiskussioner vi har.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter