• Fru E

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Ea sladdar in och meddelar att "bråket" igår är uppklarat
    Nu är jag mer irriterad över att Landstinget är sanslöst ineffektivt!
    Ringde till ivf-kliniken som gyn skickat remiss till och jo den hade kommit in den 13 januari BRA. Men nu hade de i sin tur skickat den vidare till en gyn/doktor som sitter i Lund och i sin tur ska sätta en godkänd stämpel på alla ivfer som görs i hela Skåne via Landstinget! Och sedan skulle hon i sin tur skicka den vidare till kliniken igen och detta kunde ta ända till mitten av februari minst *ineffektivt att en utomstående gyn måste godkänna din utredning som redan är gjord av en annan gyn*
    När kliniken väl fått remissen tillbaka skulle de ringa upp en bestämma starttid kan hoppas att vi kan starta snabbt eftersom vi gjort alla moment med blodprover osv redan.

Något som gjorde mig ytterligare konfunderad var att hon förespråkade den korta metoden som ett vanligare val än den långa, "alla kvinnor kan oftast göra den korta metoden" ehhh ja men vilken är bäst!?!

Många tankar som snurrar och otålighet att inte vänta flera månader till

• Fru E

Inte visste jag att man blir helt galen av husköp

Pendlar från kär i huset OM man ser till vad vi vill göra och när vi fått det gjort till att dissa det eftersom det är något att göra i varje rum och massa fullösningar (som ja går att fixa).

Bjöd över våra vänner (L är mäklare och snart i barnverkstan) på lite kvällsmat för att diskutera huset och de ev "problem" som vi upptäckt idag (hur ser det ut under taket är där fukt, är badrummet riktigt gjort).
    De hade många kloka synpunkter och hade även ett nytt hus (samma pris) som förslag att titta på. Det är i princip omgjort redan men "bara" 3 sovrum och inget arbetsrum samt enplans (maken vill ha två). Detta hus är 50 kvadrat mindre men har lite större tomt. Stilrent i alla rum från början och "öppet kök" ut mot vardagsrummet. Jag gillade planlösningen (går dock inte att växa i detta hus med fler rum) och att där var "snyggt" redan från början men samtidigt är jag lite kär i det andra huset med den potential som det faktiskt har om man kan lägga ett "skambud".
    Visning på det andra huset är inte förrän på söndag och risken är att priset stiger eftersom det är så pass snyggt invändigt = attraktivt.
    Vännerna tyckte vi skulle ha is i magen och inte lägga första bud på huset med poolen utan titta på det andra med......

Gahhhhh!!!!
    Blir snart alldeles vimsig!

Ska se om det hjälper att sova på saken men tvivlar på det....

Kram från Ea med huvudet fullt!

• Fru E

Ore-min tanke var med att försöka påverka den här utomstående gynen men tror inte det fungerar eftersom hon nog inte kan prioritera bara oss så tålamod tålamod tålamod.

Ni som gjort ivf innan vad är är skillnaden på den korta och långa metoden? Kan man säga vilken som är bäst egentligen? Rent spontant känns den långa bättre eftersom kroppen nollställs och tar bort ev problem men vad vet en novis som jag

Ena stunden vill vi ha huset andra så är jag bekväm men kan vi få det till ett billigare pris så är det absolut ett hus med potential. Både jag och maken gillar trädgården med stort trädäck med spottar, poolen med klinkers runtom och stor gjuten grill och markis längs väggen där kvällssolen finns. Övervåningen på huset kan med bli lite speciell och hemtrevlig. MEN där krävs en del jobb även om det "bara" är tapetsering som man kan klara själv hyfsat billigt. Det är inte ett hus jag är stolt över direkt när vi flyttar in men för varje månad som går så blir det mer vårt och fräscht.
    Än har ingen lagt bud och vi velar fortfarande om vi ska lägga ett mini skambud först eftersom man aldrig vet vad de andra värderar det till.

Vickan-har du tänkt något på förlossningen innan eller helt lagt den åt sidan eftersom det var så "lång" tid kvar?

Grattis till alla födelsedagsbarnen!

Telis-vår väninna med lilla S har även en sådan stor amningsnapp och den verkar sitta hyfsat även om den släpper ibland. Hon brukar massera S i handen, killa på kinden för att få henne att äta men det har de andra redan skrivit

• Fru E

Lappis-jag har inte heller så mycket att tillföra kring barn diskussionerna tyvärr....

• Fru E

Snorkis-vi har varit på visning på huset med pool och ovanvåning två gånger. Igår var vi och tittade själva på de saker som dykt upp. Det är ett hus som behöver tapetseras om i åtminstone 5 rum, nytt golv i vardagsum, nytt fönster i ett sovrum och sedan lite småfix med lister, dörrfoder etc. Men detta är småsaker (iaf lister, dörrfoder och dörrar) som man kan fixa allt eftersom, måste inte fixas direkt och kostar inte 10 tusentals kronor. Både jag och maken har fastnat för trädgården, poolen, ovanvåningen och planlösningen i stort. Man kan öppna upp ännu mer i köket om man vill det (om ett par år i så fall) för att få det luftigare.

Jag har svårt att känna att det är vårt hus pga det skicka som det är idag tror jag, har svårt att se bortom alla fullösningar och oavslutade projekt som de har i hela huset. Men som maken säger så har det stor potential och vi kan växa i det och få det som vi vill med lite tålamod och något år.

SVÅRT!

• Fru E

BS-enplanshus kräver större tomtutrymme och i framtiden tycker vi det är skönt att kunna vara på en våning utan att störa barnen när de sover om man har besök på middag etc. Även skönt för gäster att känna att de inte behöver störa oss om de inte vill.

• Fru E

Muggles-det är sådant man förtränger det jobbiga är att jag aldrig kan komma på om vi gör rätt med vilket hus vi än köper dvs jag är en STOR velpotta!

• Fru E

Haha mugglan jag tror att jag saknar magkänsla eftersom jag inte kan känna att något är rätt förrän jag provat det
    Nä skämt och sido så kan det här huset bli fräckt när väl tapeter och sådant är gjort om vi får det billigare. Vi kan köpa ett "fräschare" hus men då betalar men desto mer för det med vilket är en stor avvägning som måste göras.
    Även om nästa hus är fräschare invändigt så kanske man behöver fixa hela trädgården med trädäck samt uterum vilket i slutändan antagligen är dyrare än tapetsering och övrigt invändigt.
    Men jaja vi får se!

• Fru E

Mugglan-vår plan är att lägga oss minst 250 000 under utgångspris med motivationen att det är väldigt många oavslutade projekt inomhus och inte underhållet

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter