• Lapinette

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

BS -

Cissi - kursen var mycket intressant då det är mer "hands on" än vid de första kurstillfällena då hon gick igenom lagar och sen fick vi dra hala IVFhistorien etc. Den skiten kan jag (menar då IVFandet)... jag vill veta mer om adoption! Igår var det åter igen om anknytning, sen fick vi ser hur överlämnandet av barn kan ske samt att vi pratade om barnets hälsa, ev. sjukdomar barnet kan ha med sig. Till nästa vecka har vi valt ett land var som vi ska redovisa utifrån ett gäng frågor vår fröken har ställt ... så som kötid, speciella krav, hur man kan förbereda sig inför resan dit etc. etc. Superintressant och jag valde (maken är i Frankrike nästa vecka) Sydkorea.

• Lapinette

Cissi - javisst sånt kan ju inträffa men då får man ju tänka att det även kan hända biologiska barn. De barn som adopteras går igenom flera läkarundersökningar både där och väl när de är här i landet. Det vi mest gick igenom var de vanligaste så som undernäring, hepatit och alkoholskador (främst Öststaterna).

• Lapinette

BS - vi har nu avverkat de där 5 gångerna som man måste vara där. Maken hurrade när vi gick hem igår (han tycker det är rätt trist).

• Lapinette

nenne - kan du inte göra den undersökningen i Falun?

EA - kursen är inte slut men man måste närvara vid 5 av 7 tillfällen för att få godkänt. Vi har 2 gånger kvar varav maken kommer att vara borta nästa vecka (så jag får gå själv).

• Lapinette

nenne - jag tror han kommer att gå med mig sista gången. Han tycker ju att det är intressant men hänger inte med på allt som sägs, speciellt när vi tittar på film (då sitter han nog och halvsover).

• Lapinette

BS - jag vill veta mer och lära mig så mycket som möjligt. Allt detta vi går igenom nu kommer vi ha nytta av i framtiden. Som även har nämnts tidigare så borde vissa delar av kursen vara obligatoriska även när man får biologiska barn. Massor av tips, idéer och tankeställare.

• Lapinette

Cissi - mest populära är nog Kina och Korea just nu pga att det kommer flest barn därifrån. Skulle det komma fler barn ifrån Sydafrika så skulle säkert många vända sig dit. De flesta blivande adoptionsföräldrar vet från början inte alls vilket land de ska välja utan det blir nog mest tiden i kön samt kraven från landet som gör att man halkar in på det ena eller det andra. Själv är jag ganska så inriktad på Asien pga mitt eget ursprung.

Om barn har råkat ut för alkoholskador upptäcks oftast inte förrän barnen är lite äldre. Tyvärr!

Jag vill även bara klargöra att Sydkorea inte är något fattigt land så barnen lämnas inte iväg pga fattigdom. De lämnas iväg pga att det är skam för en ogift kvinna att få barn. Sydkorea skäms för sin adoption och har sagt samt försöker att dra ned på den men så länge de har detta gamla synsätt så har de inget val. Eftersom Sydkorea är ett i-land, ett dyrt och välmående land så är det också det dyraste landet att adoptera ifrån dvs vistelsen i landet blir så pass mycket dyrare, läkarvård etc.

• Lapinette

Cissi - om jag under resans väg skulle bli gravid så får vi inte adoptera MEN jag hoppas att vi får ha kvar vår plats i kön så länge vi betalar in avgiften så att vi om vi vill/känner för det kan adoptera ett syskon.

• Lapinette

Pantertanten var hon i din hemstad eller är det damen i Sundsvall? Varför så jäkla dyrt?!!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter