• Telis

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

AM, Telispappan var jättecool och jag är så stolt över honom också! Och Televinken ÄR lik sin pappa, i både frisyr och den lite lätt disträ och förvirrade minen.

• Telis

Hej! Ja, nu är vi hemma, jag säger som BS - såååååå skönt!!

Jag la upp en bild från min mobil på Televinken i galleriet men hann aldrig skriva här innan det blev dags för mat och blöjbyte.

Idag har jag verkligen drabbats av den där baby blues-grejen, eller vad den nu heter, som man kan drabbas av. Jag gråter för allt idag, jag som inte är någon gråtig person i vanliga fall. Och det spelar ingen roll om det är positiva eller negativa saker, jag gråter för allt. Att Televinken såg så hjärtskärande liten ut i babyskyddet, att han inte tar bröstet som han ska, att min man är så fantastisk och att det är skönt att komma hem, det är som att slå på en vattenkran. Herregud vilken berg-och-dalbana.

• Telis

Ore, jag har inte läst ikapp men begravning låter jobbigt, hoppas att det blir okej ändå och att det inte var någon nära anhörig!

• Telis

Nu har jag läst ikapp och försökt att skriva ner lite kommentarer under tiden men förlåt om jag har glömt något viktigt!

Tusen tack för alla gratulationer!! Ledsen att jag inte rapporterade så fort som BS. Vi hade visserligen med oss dator och mobiltelefoner men det blev liksom inte av.

september, skönt att det inte var ett X iallafall även om det är så tråkigt med tantbesök.

Tinga, stort grattis till matframgångarna på dagis!!

Snorkfröken, visst får du vara med i galleriet (igen). Grattis till det fina KUB-resultatet!

Cicci, grattis och beklagar till tantajäveln! Blir det försök till trean med en gång?

Muggles, åh vad jag lider med dig som har mycket att göra på jobbet, håller på att flytta och dessutom varit sjuk samtidigt!! Kul att ni är på plats nu även om Moa tror att ni bara är på besök.

snaily, vad spännande att det närmar sig äggplock! Blir det en liten Ovitrelle ikväll? Vad spännande med intervjun, hoppas att du blir erbjuden jobbet. Jag håller tummarna!

Jag håller också på att tar sprutor på mig själv igen, ska ta en varje kväll i en vecka mot blodproppar. Lustigt nog så är dom likadana som Ovitrelle men det är helt omöjligt att ta dom utan att få blåmärken, jag undrar varför?

BS, åh, vad härligt att ni nu är klara med sjukhuset och neo! Hur har det gått för din man och Iris när du har varit borta så mycket, har det gjort att det funkat bättre dom emellan?

EA, håller tummarna för er i budgivningen!

Hattis, så tråkigt med minus på julafton!

AM, en sjal för 6000 kr! Kul att du är så duktig på att leva upp till dina nyårslöften!

Ore, vad skönt att du och lillkillen hann hälsa på din gammelmormor innan hon dog!

Här är det rätt jobbigt just nu. Televinken har gått ner för mycket i vikt så vi måste på alla sätt försöka få honom att äta mer men det är svårt för han är så himla trött av sig att han alltid somnar halvvägs genom matningarna och sen inte går att väcka. Och får han inte i sig tillräckligt mycket blir han ännu tröttare och äter ännu sämre så det blir ett riktigt moment 22.

Vi hade en återbesökstid på sjukhuset idag och dom kollade hans gulsotsvärde. Det ökar lite för varje dag men är fortfarande långt ifrån högt och alla säger att han verkar helt okej och bara behöver lite mer tid på sig. Vi får väl hoppas på att det stämmer men det går inte att låta bli att oroa sig.

Vi försöker varva amning med utpumpad bröstmjölk och ersättning i nappflaska men amningen går dåligt, dels för att jag måste använda amningsnapp (ett djävulens påfund ) och dels för att lillkillen blir frustrerad och arg och ger upp alldeles för fort.

Jag kunde inte låta bli utan har lagt upp ett foto på honom till i galleriet (men några julkort blir det inte! ), den här gången ett foto taget vid ett av dom få tillfällen då han faktiskt är vaken.

• Telis

EA, men åh vad frustrerande med all byråkrati!

snaily, stort lycka till imorgon!!!

vänner, åh stackars Prinsen och stackars ditt mammahjärta! Kramar!!

AM, åh stackars Livia också! Glass lät ju som ett bra tips om man har ont i munnen, vill hon inte ens ha det?

Tack för alla matningstips! Många har vi redan fått på Amningscentrum men dom övriga har vi provat under dagen och inget hjälper verkligen. Inte ens Anna Wahlgrens tips om att lägga honom på ett hårt underlag, han stensov trots att han låg i bara blöjan på köksbordet.

Problemen är att: Han får inte tag på mina bröstvårtor, dom är för små och inåtvända helt enkelt, därför fick vi börja med amningsnappen. Ett stor problem med den är att den bara lossnar (Ore, hur får du dit den?!?) men om den råkar sitta rätt så fattar han visserligen vad han ska göra men han suger ett par tag och sen ger han upp och blir så förbannad rent ut sagt att det låser sig i huvudet på honom. Han bara gallskriker och då är det ju inte så lätt att suga. BB sa redan i söndags att vi skulle använda nappflaska för att han skulle få i sig tillräckligt med mat, det räcker inte bara att ge från en kopp, så det har vi gjort. Men problemet är ändå att han somnar redan halvvägs. Idag ska han ha ungefär 60 ml per måltid men han somnar alltid efter kanske 30 ml. Då försöker vi med ett blöjbyte men han sover som en gris på skötbordet. Vi har prövat att tvätta av honom, peta på honom överallt på hela kroppen under matningen, lägga honom på köksbordet, prata med honom men låta bli att gulla eller lägga honom ner men det är ingenting som hjälper, han sover sig igenom allt efter att han har fått i sig dom där 30 ml. Och då sover han som klubbad i fyra timmar, han har inte heller någon längre vakenperiod per dygn där man kan hinna få i honom lite mer.

Imorgon ska vi till BVC för att väga honom, jag hoppas verkligen att han inte gått ner ännu mer i vikt då utan åtminstone stannat.

• Telis

BS förresten, för mig gör amningen sjukt ont hela tiden även med amningsnappen, dels är väl bröstvårtorna ovana och dels så börjar han ju hela tiden om och dom första tagen gör tydligen alltid ont.

• Telis

muggles, visst läste du någon bok om det här med tillväxtperioder, vad var det för någon?

• Telis

Hej Ore! Ja, jag har också märkt den där fina gränsen mellan lagom fukt och för blött. Men det är svårt att få det lagom. Jag vet inte vad jag gör för fel men det känns som om jag inte får vakuum i den utan den bara sitter löst. Sen är det också ett problem att få honom på plats och samtidigt hålla undan hans små viftande armar, man känner sig lite tafflig så här i början.

Jag har både den lilla och den stora varianten från Medela, den lilla verkar passa Televinken bättre egentligen men med den har jag ännu svårare att få vakuum i den så jag kör med den större.

Om jag hinner få på den ett tag i förväg så hinner den ofta bli mjölkfylld av sig själv men Televinken verkar ändå inte riktigt fatta för han suger i sig det och sen blir han sur över att det inte kommer mer. Han är lika otålig och lättirriterad som sin mamma.

• Telis

Åh, nu är säkert ÄP klart för snaily så hon ligger och vilar. Hoppas, hoppas att massor med ägg håller på att bli befruktade just nu!

Lappis, du är jättejätteviktig för tråden! Som du ser så finns det ju redan massor med barnvagnsexperter så du behöver inte kunna sånt också. Förutom att det är så himla kul att läsa om era resor och små lyxglimtar i tillvaron så är det ju jättespännande att få följa med i adoptionsprocessen (och även den här lilla operationen)! Så våga inte känna dig "lättviktig", vi klarar oss inte utan dig!

Tusen tack för alla sympatier!

Det är jobbigt som sjutton men jag skäms över att jag klagar så. Herregud, här klagar jag på att Televinken inte äter exakt så många milliliter per dag som barnmorskorna säger och han är bara en vecka idag medan Tinga har i nästan flera år haft två stycken som knappt fått i sig något alls!

Cicci, på BB säger dom att barnen får gå ner 10% och det är normalt, sen ska dom vända uppåt igen. Televinken gick ner exakt 10% men sen stannade han där, han har alltså inte börjat öka i vikt igen. Men nu har vi inte vägt honom sen i måndags, ny vägning på BVC i eftermiddag. Åhhh, vad jag hoppas att han väger lite lite mer nu!

• Telis

Grattis till alla födelsedagsbarn!! Hoppas att ni har det underbart!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter