Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Idag blev vi rätt blöta på utevistelsen. Tänkte vi skulle testa vad den begagnade overallen höll för - och den höll inte för mycket regn i alla fall. Fast det kanske de sällan gör. Det får nog bli regnställ storlek större om det ska gå att få över overallen också. Inte för att det bekom Mindre att vara blöt, men mamma hade dåligt samvete, och frös om fötterna.

Själv har jag fått börja styra ut mig i makens gore-texställ då mitt eget blivit för trångt. Långt på längden o tvären. Men jag var torr i alla fall, utom om händerna. Har nog inga bra vantar som inte är dyk-relaterade. Och de är lite klumpiga på land.

Sitter nu på jobbet andra halvan av dagen, och försöker smälta cookiesarna som jag hann få i mig innan jag åkte hemifrån. *raap* Stackars Grynet får väl dåndimpen av sockerchocken.

Det var dagens ego. Åter till jobbet!

• Liten med Mindre

Jaha - från att ha 11 personer med oss på badtunnehelg i Falun, är vi nu 5.

Är det någon som vill följa med och ha en skoj helg? Känns lite tamt med så få. Avfärd imorgon eftermiddag, badtunna vid sjön lördag kväll, och hemfärd söndag. Boende på madrass i vardagsrum och uteaktiviteter oavsett väder utlovas.

Dock är vi som enda som "får" ha barn med, lånar ut henne till farmor som flyttar ut över helgen, under lördag dag. Det begränsar ju mängden vänner att fråga i sista stund.

Vad gäller choklad så ska den inte vara ihop med starka kryddor eller frukt. Pepparkakor, med glasyr eller utan, men inte med choklad. Non-stoppen från huset får man pilla bort först.

• Liten med Mindre

Grattis till vinsten AM. Hoppas ni inte partajar sönder stolarna på ett tag nu då.

Purjo - kan ni säkert ha i potatisgratäng också. Eller laga mycket wok.
    Broccoli - har ett recept på broccoligratäng med mycket ost, och så en enkel broccolisoppa. Om du behöver få dem att gå åt alltså. (Föräldrarna förvarar annars sina purjolökar nedgrävda i jorden (fast inte där de växte), och övertäckta med filtar. Så har ni balkong kan de säkert ligga där ett tag.)

Dags att sätta igång jobbandet! Ska bli så lockande en FREEEEDAG!

• Liten med Mindre

Inför kvällens övningar, kan den som vill gärna få bidra med sitt bästa recept på varma mackor, åt det lite lyxigare hållet. Bara fralla med skinka ost tomat känns lite trist en fredag. Tillbehör till sparrissoppa...

Tyvärr tar vi inte smörgåsgrillen med oss norrut.

• Liten med Mindre

Egentligen är det mysko att diabetiker inte får adoptera så länge som de i övrigt är friska, eller? Många äter och lever väl i alla fall bättre och mer genomtänkt än medelsvensson. Eller är risken så jättestor med följdsjukdomar?

• Liten med Mindre

Muggles - heja er! Får vi hyra in lite städ o piff-expertis när det någon gång blir vår tur?

Välkommen Parnassia! Inte ska man sitta i skåp när det finns så mycket trevligt utanför? Gör som nenne och skit i skåpet framöver... (Inte för att nenne väl nånsin gömt sig i ett.)

Väntar otåligt på fredagsfikat, hör att dukningen pågår. Tror jag hinner med lite tårta innan maken o dottern hämtar för en härligt 3 timmars tur i bilen. I mörkret, o gråvädret.

Mot tårtan!

• Liten med Mindre

Muggles - Dalarna och badtunna i helgen. Fast en annan får ju hålla sig på det torra då.

Fredagsfika - fikalistan turnerar runt och inblandade turas om att bjuda på fika. Knappt halva företaget är med. Idag blev det marängtårta med kolafyllning och dajm, eller nåt sånt. Sött och sockrigt och gott.

Ska packa ihop mig och vänta på maken som är sen som vanligt när han ska hämta Mindre för att åka iväg från stan tidigt. Tur att det är han som hämtar mig numera, och inte tvärt om för det var alltid superirriterande att stressa iväg och sen få vänta på honom.

• Liten med Mindre

Godmorgon!

PB - blir oxå alldeles rörd av ditt engagemang! Guldstjärnor till dig!

Homeopati - är också skeptiskt. Har prövat i olika omgångar, och det enda som funkade fint var väl en grapefruktkärneolja som jag åt för att hjälpa till mot sötsuget när jag slutade med socker (första gången...). Men det kan ju lika gärna varit placeboeffekt.

Julsmaker - prövade Marabous nya Vinter-choklad i helgen. Inte helt fel faktiskt, men inget jag äter mycket av. Intressant smak av ingefära, kryddnejlika etc.

I övrigt hade vi faktiskt rätt mysigt på vår badtunnehelg med det lilla gänget. Lånade ut Mindre till farmor och faster hela lördagen och hon hade det kalas med att jaga katter o hund. Tror inte djuren tyckte det var lika kalas. Vi andra gav oss iväg och letade geocache ute i urskogen. Jättefin skog att vandra en bit i, även om jag själv avstod från att bestiga ett mossigt och halt stenröse för att hitta själva burken. Sen hade det ju förstås varit skönt att få bada tunna på kvällen. Men det blir en annan gång. Frossade varm choklad-picknick och sen gorgonzola-sås till maten på kvällen.

Tyvärr är inte Mindres ögon bättre, snarare sämre, fast det har kommit o gått sen förra veckan och vi blir inte klokare på det. Trött o irriterad blir jag sen för när vi äntligen letat oss till ett apotek igår kväll, så har de aldrig hört talas om några droppar mot inflammationen, utan bara den guckiga salvan, som för övrigt var slut. Tji fick vi. *mutter*

Nåja, ny dag på jobbet. I veckan ska jag spana in hus för i helgen har vi nog tid att kika. Behöver även shoppa lite doppresenter, så om det kommit upp några nya tips sen sist så fram med dem igen.

• Liten med Mindre

Muggles - kramisar!

Du kanske kan få lite peppning av Piggis? De hade väl bekymmer med försäljning oxå.

AM - trist med tant-fors och förstörd madrass.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter