• Tinga

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Cicci - nä, det låter inte som att du har det vidare kul med maten med V heller. Det blir ju så himla jobbigt eftersom de ska äta fem gånger om dagen, så man blir ju ständigt påmind om och lever hela tiden med problemet. Själv har jag aldrig gjort hemlagad mat till Piff & Puff, för det räcker med hur ratad jag känner mig ändå, utan att de dessutom ska rata maten jag lagat. Därför får det bli burkmat. Men jag förstår ju att man måste laga mat till en 2.5-åring. Egentligen önskar jag ju inget hellre att få laga mat till mina barn, förutsatt att de hade ätit det.

Jag tycker också att man hamnar i ständiga dilemman kring det här med hur mycket man ska "tvinga" när det gäller mat. Man önskar ju att de åt av fri vilja, men när de inte gör det? Samtidigt som de måste ha mat i sig vill man ju inte göra problemet värre genom att tvinga dem. Men med lite större barn, som för dig och Parnassia, antar jag att man kan resonera litegrann också, eller? Här kan vi ju inte "hota" med att de inte får det eller detta om de inte äter, eftersom de är för små för att förstå.

• Tinga

Muggles - du råkar händelsevis inte veta vad det där soffimpregneringsmedlet är av för märke? Vi har ju precis beställt en snordyr tygsoffa och det vore ju trevligt om man kunde hålla den fin och fläckfri mer än 5 minuter.

Kängu - beklagar verkligen att din relation med din pappa är så dålig. Kram!

Liten - krya på dig! Det låter verkligen eländigt. Kram!

PB - låter som att det var en både bra och jobbig dag igår. Kul med Blocket-fynden; det känns alltid extra bra när man fått tag i något man verkligen vill ha till ett schysst pris.

Idag jobbar maken på förmiddagen istället för på eftermiddagen, för vi har fått vaccinationstider i eftermiddag, båda två. Det är drop-in mellan 13 och 18, men de är väldigt osäkra på hur långt vaccinet räcker, så vi får väl se om det blir några sprutor eller ej. Att maken jobbar på förmiddagen innebär att jag är ensam över killarnas lunch, men jag känner mig betydligt starkare nu än för ett par månader sedan, så det ska nog gå bra. Dessutom är det lättare när man vet att det bara är idag; imorgon är vi ju två igen.

• Tinga

Snorkis ? tusen tack för impregneringstipset! Ska se till att besöka en Mio-butik innan vår soffa levereras.

Telis ? vad skönt att du fick träffa en vettigare aurorabarnmorska den här gången. Fast chansen var ju stor, med tanke på hur usel den förra verkade vara. Det är ju jättebra att man kan hålla två spår öppna samtidigt, vad gäller förlossningsmetod.

Kängu ? det var ?redigt? gjort av dig att ge dig ut på en löprunda imorse! Nu gäller det bara att hålla i de här första jobbiga gångerna, så kommer det att gå av sig själv sen. Lunchen gick faktiskt inte så tokigt; Puff åt sitt första hela mål med 1-årsmat, och han klöktes inte en enda gång av bitarna. Och Piff åt i alla fall ett halvt mål, så det var inte så illa det heller.

Mrs B ? välkommen hem! Har ni haft en skön vecka? Jag gissar det, med tanke på väderangivelsen.

September ? Piff blev ju vaccinerad för flera veckor sen, och vi märkte absolut inte av någon som helst reaktion på honom efteråt, varken ömhet vid stickmärket eller några influensasymptom. Jag undrar varför de är så skeptiska till att ge så små barn som är friska, med tanke på att barn i riskgrupper vaccinerats?!?

• Tinga

Gosnosen ? hoppas att ni får en riktigt skön semester; det är ni så väl värda!

PB ? jag skrattade lite för mig själv när jag läste din beskrivning av din sambo; ?Vi talar om en man här. Siffror och statistik...? Själv är jag nämligen också precis sådan, och jag är definitivt en kvinna. Jag tror att det handlar lite om utbildning också; själv är jag ingenjör och van vid att förhålla mig till problem som framställs i formen av siffror och statistik. T ex tyckte jag att det var jättejobbigt på neo när läkarna hela tiden pratade om ?liten? eller ?stor? risk/chans för olika saker; hit med en siffra tack, så att jag har något att förhålla mig till. Sen är jag en utpräglad känslomänniska också, med nära till både skratt och tårar, så det kom ju många andra reaktioner också, men jag gillar siffror.

Den där Emil var för övrigt en klok kille; det ligger mycket i orden om att orka så mycket man måste. Så är det ju för oss också när det gäller maten och Piff & Puff; vi önskar ju inget hellre än att vi skulle slippa, men när det nu är som det är, är det bara att bita ihop och kämpa på. Vilket givetvis går bättre vissa dagar och sämre andra. Men jag är tacksam för att vi har så mycket stöd från alla raringar här i tråden.

Cicci ? vilka fina bilder på dig och dottern.

BS ? det låter ju onekligen som att din man har en poäng, när han föreslagit att ni ska skriva det där förlossningsbrevet så snart som möjligt. Skriver man i god tid har man ju tid på sig att fundera och ändra sig, om så vore.

Muggles ? jo, det har onekligen gått framåt med maten, särskilt för Puff, om man ser det i ett längre perspektiv. Det är klart att man önskar att det skulle gå fortare, men jag försöker se det hela i lite mer helikopterperspektiv ibland, och då ser jag ju att det faktiskt hänt mycket. För bara fyra månader sen var det helt uteslutet att ge Puff mat som innehöll minsta lilla ?klump?, för då klöktes och kräktes han obönhörligen. Nu önskar jag mest att han kunde gapa litegrann, så att man slapp stoppa in all mat femtiotolv gånger, bara för att springan är så liten att det mesta som finns på skeden hamnar utanför munnen. Hade en kompis på besök häromdagen och hennes 8-månaders kille älskar mat, så de har inga problem, men hon berättade att han inte får smörgåsbitar med messmör på varje dag, för att de inte orkar med allt kladd. Det satte sannerligen vår värld i ett annat perspektiv, för här är det sanering av både haklappar (dubbla), unge, kök och sig själv efter VARJE måltid, dvs flera gånger om dagen. Om inte annat så kan vår tillvaro tjäna som en påminnelse för andra om hur bra de faktiskt har det. (Därmed inte sagt att man inte får klaga ändå.)

September ? jaha, så det var äggallergi som var anledningen till vaccinationsstopp. När Piff blev vaccinerad var det ingen diskussion alls kring det, och då kände ju ändå läkaren till hans skrala kost, dvs att han inte ätit ägg.

• Tinga

PB - va, har jag avslöjat så mycket om mig själv här i tråden? Jag kör siffrorna först och därefter kommer känslorallyt. Då är det nog bara siffrorna jag har gemensamt med din sambo, för samhållsfrågor och politik är jag hemskt ointresserad av.

• Tinga

För övrigt sitter jag här med en bultande, svagt ömmande arm, efter att ha blivit vaccinerad idag. Får väl se hur det utvecklar ig. Det var iallafall varken kö eller vaccinbrist; jag satt max 1 min i väntrummet.

• Tinga

Muggles ? ja, klökas är kanske dialektalt? Vad heter det på rikssvenska? Ulka? Grattis till Moa på namnsdagen!

Nenne ? åh fy vad det måste kännas som salt i såren med alla gravidbesked. Stor kram!

FruLlan ? vilken tur att du i alla fall är fysiskt frisk! Och jag kanske uttryckte mig lite otydligt igår, men det var bara Puff som åt ?skedlunch?; Piff åt näringslösning. Att mata Piff med sked har vi gett upp, på logopedens inrådan. Hon tycker att det är bättre att han håller sig till flaska och sådan mat han själv kan hålla i handen, så att han själv har kontrollen. Så småningom ska han väl lära sig att själv äta med sked.

Parnassia ? jobbigt att inte veta vad som är fel, OM det nu är så att det är något fel; det kanske det inte är? Kanske lika bra att hoppas på en UVI, så får man en förklaring som kan åtgärdas?

• Tinga

Nenne - jo, du har skrivit om det onda! (Undrar om det säger mest om dig eller mig att jag minns men inte du?!? ) Du var rädd för att det var en cysta, men det låter ju ändå bra att det inte var något sådant elände. Eller tja, inte vet jag, men jag antar att ont pga överstimulering går över så småningom av sig självt?

• Tinga

Nenne - då låter det ju som att du är i fin form inför FET nästa vecka. Börjar hålla en tumme så smått redan nu.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter