• Tinga

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

PB - vilket fint brev du fick ifrån din son. Utifrån ditt engagemang i honom har han ju helt rätt i det han skrev.

Muggles - det blir säkert jättesnyggt med den svarta blommiga tapeten.

Telis - vi hade jättetrevligt igår kväll. Tjejen som disputerade är också tvillingmamma (vi låg på KK samtidigt) och vi fick ett långt samtal med hennes man, i lugn och ro för en gångs skull, eftersom det inte var fyra barn med, som samtidigt drog och slet i sina föräldrar. Det är inte så lätt att ha vuxna samtal under sådana omständigheter alla gånger.

Parnassia - haha, jag skrattade gott åt YouTube-klippet.

Igår fick vi våra vardagsrumsmöbler levererade och idag har vi fått det mesta på plats, och vi är såååå nöjda med hur det blev. Simon & Tomas - släng er i väggen! Det enda om är trist är att ytan på soffbordet är ojämn, så det måste vi reklamera, men det passar iallafall bra in. Ikväll har jag impregnerat dynorna till soffan, så jag hoppas att den överlever även med två klåfingriga busar i huset.

Nu börjar de stora bitarna i inredningsväg falla på plats i bottenvåningen, och det känns så himla bra. Vi är supernöjda med hur det blivit hittills, och nu är det mest lite piffande med tavlor, kuddar och mattor som återstår. T o m svärfar, som inte är den som direkt strör komplimanger omkring sig, tyckte att det blivit fint och särskilt gillade han att få sitta i Jetson-fåtöljen och se På spåret igår kväll.

• Tinga

Angående tokbuske så blev jag ansad av sköterskan som satte katetern före snittet. Fast någon frisyr att upprätthålla blev det inte.

Snaily - skickar en kram mot deppet. Vilken tur att det inte blev jättesent jobbande igårkväll. Det blev det här, fast med tavelupphängning och dammsugning. Ska ha besök här idag och ville därför fixa så mycket som möjligt.

Igår hade vi verkligen en effektiv dag och var bl a på tippen och slängde diverse skräp. Det blir massor av kartonger och annat skräp när man renoverar. Jag gillar att slänga och rensa undan, för det känns så "lätt" och fint då. Bilder kommer till galleriet så småningom - jag lovar - ska bara piffa lite först.

koko - krya på dig! Kram!

• Tinga

Fanihelvetesjävlaskit; nu har vi satt sond på Piff igen och Puff beter sig som någon ifrån helvetet när han ska äta. Jag är så satans jävla arg och besviken på mina jävla barn som bara krånglar med maten HELA tiden. Jag hoppades på att vi skulle kunna få några mysiga veckor tillsammans nu, innan dagisstart i januari, men jag skulle gärna skicka iväg dem på internatdagis med start NU.

Jag skrek och svor så det stod härliga till åt Puff nu ikväll och det är förstås inte så man ska bete sig, men det skiter jag högaktningsfullt i. Jävla skitungar!

• Tinga

Tack för kramar! Nu har jag lugnat ner mig lite, men fy tusan vad jag var arg tidigare ikväll. Jag drämde handen så hårt i väggen att jag fortfarande har ont i den. Att det känns tröstlöst är bara förnamnet och det är så fruktansvärt frustrerande att det aldrig lossnar ordentligt. Nu är det helt omöjligt att skedmata Puff om man är ensam, utan det behövs en person till som kan hjälpa till att distrahera honom. Näringslösning går tyvärr också riktigt uselt för tillfället, så det är inte bara att ge honom på flaska istället.

Piff har ju varit utan sond i 3.5 veckor nu, så vi trodde att det inte skulle bli något mer återfall, men det har gått sämre och sämre med maten nu under veckan, och idag har det varit så uselt att vi inte hade något val.

EA - jag kommer gärna med på en fika imorgon, om ni ska träffas. Tack för att du frågade!

• Tinga

Ore - tyvärr har det varit på stadigt nedåtgående med Puffs humör vid måltiderna under flera veckor, så jag tror inte på att det bara är tillfälligt. Väldigt typiskt att han ska krångla extra mycket nu när det är dags för en hel del kalas och släktträffar, för äter han uselt i vanliga fall äter han ännu sämre när vi inte är hemma i lugn och ro.

• Tinga

Snaily - ja, att jag har de spärrar som normala människor har, har jag konstaterat många gånger under tiden sen Piff & Puff föddes, för det händer då och då att jag blir så arg på dem att det känns som att jag skulle kunna vrida nacken av dem, men det slutar ju alltid med att jag avreagerar mig på något annat istället.

Cicci - jag har många gånger tänkt att det hade varit bättre om du hade fått Piff & Puff, för du verkar så himla duktig på att ta allt negativt med jämnmod. Själv blir jag så arg och ledsen, och kan omöjligt med att bita ihop och inte visa det för mina barn, fast all expertis säger att man inte ska bli arg på så små barn, för att de inte förstår. Men man rår ju inte för sin känslor och det känns som att man skulle behöva vara någon slags supermänniska för att klara av att alltid överse med Piff & Puffs beteende när det gäller mat.

• Tinga

Tack för alla sympatier och kramar; det värmer verkligen! Dagen idag har börjat hyfsat, åtminstone med Puff, så det känns bättre idag än det gjorde igår kväll. De är ju världens goaste killar när det handlar om allting utom mat, så det är så trist att man ska bli så arg på dem av den anledningen.

Vänner - krya på ryggen!

EA & Oupsie - blir det någon fika idag, eller? Jag har inte hört något från EA nämligen.

• Tinga

Lappis - jag tror säkert att det var en fröjd att ha dig med på middagen igår; tycker också att det är mycket värre med folk som bara sitter och stirrar ner i bordet, utan att ta del i samtalet.

• Tinga

EA & Oupsie ? tack själva för en mysig fika igår.

Kängu & Vänner? tack! För det mesta lyckas jag övertyga mig själv om att jag är en bra mamma till mina barn, men ibland kan jag känna att det kanske hade varit lättare för någon annan, med ett annat temperament, att vara mamma till Piff & Puff. Det kanske inte hade blivit en bättre mamma, men en som det hade varit mindre jobbigt för.

Oms ? ja, här har vi ju en som inte ens äter puré, utan bara flaskmatas.

MSW ? den 11 januari börjar inskolningen för Piff & Puff, så vi har tre veckors ?jullov? innan det är dags.

Telis ? vad kul att ni är på plats i huset nu. Du får skicka någon bild till galleriet när ni är uppackade och klara, och känner att det är ni som bor där. Själv känner jag nu, efter fyra månader i vårt hus, att det verkligen är vårt hus, för nu har vi fixat till det mesta på bottenvåningen. Igår satte vi upp hatthyllor och skoställ, och det känns som värsta lyxen, efter att ha levt utan hatthylla sen vi flyttade in.

Cicci ? BVC-tanternas matråd ger jag inte mycket för, utan vi kör efter eget huvud, i visst samråd med matexperterna på barnsjukhuset. På BVC undrade de om inte jag kunde försöka äta samtidigt med Piff & Puff. Hallå eller, ville jag skrika; lyssnar du överhuvudtaget på vad jag berättat om hur vi har det.

AM ? kram tillbaka! Jag skrev ett argt inlägg i fredags kväll, efter att ha haft en riktig skitdag på matfronten. Just nu är det väldigt mycket upp och ner; vissa mål går bra, andra går OK och ytterligare andra är totala katastrofer.

Här är julgodisfixandet i full gång; knäcken kokar för fullt på spisen och maken doppar de sega kuberna i kokos. Mysigt! All snön vi fått bidrar ju också till julstämningen; jag mätte idag och vi har fått 4 dm! Så mycket snö tror jag knappt att jag har sett i Lund någon gång förut.

• Tinga

Muggles ? jo, jag vet ju egentligen att det totalt sett går framåt, men eftersom han varit utan sond så länge hade man ju börjat hoppas på att den inte skulle behövas alls mer. Att Puff dessutom krånglar samtidigt gör ju inte humöret bättre. Fast ett par dagar nu har Puff i alla fall ätit näringslösning bra, så då får han ju åtminstone i sig den näring han behöver. Piff har vi inte sondat sen igår kväll, så nu hoppas vi att det vänt igen.

Hihi, det känns lite lustigt att det faktiskt är MIG du skriver om, angående det där med att hitta någon mamma med mer tålamod. Tålamod är ju som sagt inte min bästa gren i vanliga fall, men det kanske är annorlunda när det gäller ens egna barn?!? Åtminstone verkar det ju så.

Snaily ? ja, till och med vi här i Skåne verkar ju få njuta av en vit jul i år. Vi har varit ute en del med Piff & Puff, men det är nog lika bra att vi bor i normalt sett snöfattiga trakter, för de är inte särskilt imponerade. Men visst, det är ju inte jättelätt att gå när man har snö ända upp i grenen.

EA ? nä, fy vad trist med BOM! Kram!

Lappis ? t o m jag blir sentimental när du berättar om din pappas reaktion på julklappen. Kul att få så mycket uppskattning när man ansträngt sig.

Cicci ? nä, öppen förskola har känts som ett för stort projekt med två småttingar, så det har vi inte varit på. Däremot har det ätit en hel del tillsammans med sin kusin, som bara är några månader äldre och äter som en häst, men det har inte inspirerat Piff & Puff ett dugg.

Parnassia ? kram! Hoppas att rätta julkänslan infunnit sig idag.

Snorkis ? håller tummarna för att intervjun leder till nytt jobb! Det är klart att ni inte sabbar (jinxar är för mellansvenskt för mig ) något med graviditeten bara för att ni berättar om den; det går säkert fint. Du får gärna inboxa Mulberry-länken till mig; kunde ju bli en sjysst julklapp till sig själv.

Mrs B ? krya på er!

Vänner ? aj, aj; vilken tur att du inte blev knockad av köksluckan! Vad skönt att glukosbelastningen gick bra och att ryggen kryat på sig nu.

Lappis igen ? ojdå, vad spännande (svårt att hitta ett bra ord) med läkarbesök. Förstår att det är många känslor som kommer i dagen igen. Blir man inte gravid så blir man ju inte, men det kan kanske vara skönt att få en diagnos ändå, eftersom allting hela tiden sett så bra ut för er. Det borde väl inte vara några problem att gå till gyn när man har mens, eller? Oftast rinner det ju inte som ur en öppen kran direkt, så på den lilla stunden i gynstolen kan det inte hinna komma mycket blod, tycker jag.

God jul och en massa kramar till er som snart försvinner iväg!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter