• Tinga

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

BS - trist att ni var tvungna att åka tillbaka till neo, men se det ur mitt perspektiv; ni kommer definitivt inte bli tvungna att stanna i tre månader, som vi gjorde. Hoppas att Astrid snart inser att det är skönt att sola. Äter hon ordentligt nu? Kram!

Cicci - tänk om det hade räckt att ha mens under de perioder man försöker bli gravid!

Muggles - trist att behöva lägga en massa tid på jobbet, när man hellre vill lägga den på hemmet. Hoppas att flytten går bra! Ska ni köpa något mer än elfahyllor och garderobsinredning för pengarna ni fick av dina svärföräldrar? Själva måste vi skaffa belysning till vardagsrummet, och det är ganska svårt, tycker jag. Vi ska någon typ av spotlights över matbordet, någon större lampa över soffbordet, en läslampa och någon "myslampa".

Snorkis - ja en Mulberryväska finns defintivt på listan över saker jag hellre hade lagt 6 300.- på!

Idag är Piff & Puff själva på dagis för första gången, och det känns som att jag har semester. Det känns både konstigt och skönt att få några timmar för sig själv. Jag börjar inte jobba förrän den 1:e februari, så förutsatt att inskolningen går bra och de inte blir sjuka kommer jag att få två veckor med tid för mig själv. Ska se till att inte bara göra nyttogrejer, utan även sådant som är lite mer lyx.

• Tinga

EA - förstår att du velar angående rajtantajtan och maken pga ÄL, men han är verkligen inte förtjänt av någonting. Jag hade blivit skitarg om jag hade fått köra hem de andra, men inte min egen man.

• Tinga

EA - en sak till; huset ni fallit för har ju direktverkande el, så det är kanske därför uppvärmningskostnaden är relativt hög? Direktverkande el är ju den uppvärmningsform som har sämst verkningsgrad, och därför blir det lätt dyrt. Förstår att ni vill sätta in en kamin som komplement.

• Tinga

Izzie - usch, vilket elände! Krya på dig; klåda över hela kroppen är ju hemskt! Kram!

• Tinga

Piggelin ? stort grattis på skräcködledagen!

AM ? haha, jag kan se dig framför mig med 25 par öron!

Lappis ? om en av klänningarna är mer dansvänlig än den andra tycker jag att du ska välja den som lämpar sig bäst för dans. Båda låter otroligt snygga, så du lär bli en kalaspingla oavsett vilken du väljer.

Snaily ? det är ju inte så konstigt att det är en massa tankar och känslor som far runt i dig, med tanke på att det BÅDE handlar om att byta jobb och att rycka upp bopålarna. Var och en av dessa är ju stora steg för en människa. Jag tycker att nästsista meningen i ditt inlägg trots allt sammanfattar allting rätt så bra ? Fast jag kommer ju ångra mig om jag erbjuds jobbet och sen tackar nej, det vet jag.?. Kram på dig! (Och jag tycker inte alls att du behöver ha det minsta dåligt samvete för att inte berätta för den potentiella arbetsgivaren om pågående ivf ? det är helt och hållet en privatsak. Så resonerar i alla fall ego-Tinga. )

Första dagen ensamma på dagis gick finemang! De åt båda två lite, lite spenatsoppa till lunch och sen sov de hur gott som helst. Inga ledsamheter någonstans. Inte brydde de sig ett dugg om mig när jag kom för att hämta dem heller; här pratar vi självständiga killar. Fast jag är otroligt glad för att de är så självständiga, så de där uteblivna glädjetjuten och kramarna när jag kom kan vi ta en annan gång.

• Tinga

Sweet - hej! Jösses vad fort du verkar skriva; du har ju producerat dubbelt så mycket text som jag på samma tid. Fast du kanske skriver lika fort som du pratar?

• Tinga

Åh, vilken tajming att jag kom in här just nu! Telis - vad skönt att höra att Televinken sover och är vaken "normalt" nu. Stackarn var väl sliten efter att så brutalt ha ankommit till denna världen. Det är väl inte ovanligt att det tar lite tid för amningen att komma igång, så misströsta inte. Stor kram och massor av grattis igen! Ser fram emot att se en bild när ni hittat USB-kabeln.

• Tinga

Hinner inte läsa vad ni skrivit just nu, men vill komma med ett TV-tips inför kvällen. Kl. 20 på 2:an går det en dokumentär om neo i Lund. Vi är inte med i den, men den spelades delvis in under tiden vi var inlagda, så jag antar att den kommer att ge en bra bild även av hur vi hade det. I Sydsvenskan stod det att näsduk rekommenderas, och om historierna det minsta liknar min egen lär det väl gå åt ett helt paket.

• Tinga

Jag tror att anledningen till att just spenatsoppan gick ganska bra är att det var just soppa ? de har lättare för flytande än för fast föda. Fast igår kväll hade vi en fläskfilégryta till middag, med diverse godsaker i, och Puff satt och stoppade i sig bitar av både svarta oliver och saltgurka ? med gaffel. Och idag åt han pasta och mer oliver och saltgurka till lunch. Bara väldigt små mängder förstås, men även en tusenmilafärd börjar med ett steg.

Vänner ? det är ju jättetrist att du har en massa problem med rygg och foglossning, men skönt att du i alla fall blir tagen på allvar i vården, så att du får hjälp. Det är ju naturligtvis en självklarhet, tycker jag, att man ska få hjälp även för graviditetsrelaterade besvär, men det verkar vara si och så med det ibland.

Och du ? jag ska verkligen unna mig en del lyxaktiviteter också. På tisdag blir det ansiktsbehandling och veckan därpå är det dags för klippning. Jag har dessutom ett par böcker som jag tänkte plöja igenom. Och bara det att få vara hemma några timmar i lugn och ro, utan mattider eller något annat att passa, är ju en stor lyx. I fredags röjde jag upp i badrumsskåpet, och sorterade in alla grejer i nya fack och lådor som jag köpt, och t o m det kändes som en lyx, fastän det är städrelaterat. Nu känner jag mig sååå nöjd varje gång jag öppnar skåpet.

Snaily ? vilken tur att din degiga dag kom när det i alla fall var en massa trevlig sport på TV. Det har ju varit en väldigt framgångsrik helg på vintersportfronten. Kul! Superlycka till på intervjun imorgon, förresten!

Ore ? beklagar att din gammelmormor dött, men vilken tur i oturen (om man nu kan använda det i det här sammanhanget ) att du och lillkillen hann hälsa på henne innan.

Piggelin ? vad kul att höra att du hade en sådan lyckad födelsedag. Gärna mer detaljer, om du har lust att dela med dig.

Telis ? åh, vilken söt liten kille! Hur går det med namn förresten? Hade ni någon favorit innan han föddes och är det något som funkar med just Televinkens personlighet? Hoppas att den värsta tredagarsgråten lagt sig nu! Stor kram!

• Tinga

Oj, det var många känslor som kom tillbaka när jag såg dokumentären om neo i Lund! Det var nog inte en enda i personalen som jag inte kände igen, men eftersom vi var där i tre månader hann man ju träffa på de flesta. Piff & Puff omnämndes faktiskt också, inte vid namn, men som tvillingarna som skulle flyttas till sal 3, i samband med att ett annat barn kom. Nu fick vi se en del av bråket, som vi bara hörde talas om när vi var där.

Det jag förundrades mest över i filmen var hur paret vars son Elias dog kunde vara så otroligt lugna. Med tanke på hur jag själv reagerade i vissa sammanhang misstänker jag att jag hade blivit hysterisk om Piff eller Puff dött. Jag inser också hur otroligt många olika komplikationer som kan inträffa, och är väldigt tacksam för att det inte hände något extraordinärt med Piff & Puff.

Jag tyckte iallafall att det var en väldigt bra och fin film, som gav en bra bild av livet på neo. Dock hoppas jag att jag aldrig mer behöver vara med om något så jobbigt, som det är att vara där så länge.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter