Inlägg från: sweetstreet |Visa alla inlägg
  • sweetstreet

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Själv hade jag totalt glömt bort att jag skulle ha en prsentation i labbet idag. Bara ett informellt labbmöte men ändå.
    Hm, jag fick skjuta upp det till nsäta måndag.
    Tror att jag varit lite off sedan vi kom tillbaks. Jet-lag och annat har gjort att det inte är riktigt förrän nu jag känner att jag faktiskt kan börja fokusera på jobbet igen...

• sweetstreet

Och jag udnrar också vad det är med Telis?!??!?!
    ÄR det NÅGON som vet var hon håller hus?????
    Eller är hon bara "borta"???????
    Är Televinken på språngmarsh eller kan vi andas ut och inse att Telis bara sitter och trycker i sig 18 semlor någonstans och myser???????????

Jag är lite orolig.

Men nu måste jag fortsätta jobba för jag ska på ett möte på dagis vid lunch. Det är en föräldradiskussionsgrupp om detta med att "sätta gränder" för sina barn.
    Kan bli intressant eftersom jag insett att vår lilla tjej inte bryr sig ett dugg om när vi höjer rösten och säger "nej". Hon bara skrattar och gör om samma sak igen och igen och igen. Vet inte om det är åldern, en fas som går över, eller om hon har en jäkligt busig personlighet...

Än är det inga större problem. man blir lite irrriterad ibland bara. Eller matt. Beroende på grundstatus och VAD hon gör. men jag hoppas att hoon så smpningom ska lära sig att ibland blir vi faktiskt arga på henne för att hon ska SLUTA.

Ikväll ska jag titta i galleriet och se ifall lilla Astrid kommit in.
    Allt beroende på Telis såklart....

BS, förresten,
    det där med att hon ska få igång magen stämmer. När de väl bajsar första gången så går det snabbt att bli av m bilirubinet. man bajsar nämligen ut överskott. Så gulsot är oftast vanligt hos bebisarna innan deras magar kommit igång, så jag gisssar att mat är bra. För det som ska in måste ju sedan ut, haha!

På tal omde t skrattade jag gott åt Ciccis bajsbroschyr!!!!!
    Kanske ska du rama in den och hänga den på toa?
    Eller klipa isär bilderna och fixa en bajsmemory hahahaha!!
    Hm, jag har visst också bajshumor....

nä nu måste jag jobba vidare.

KRAAM!

• sweetstreet

Vår lilla tjej var ju superliten när hon kom eftersom hon var tidig. Dryga 2 kg och hm, minns inte längden nu men liten var hon. Vi hade inga preemiekläder nästan och de hon hade när hon var på neo var sjukhusets och var rätt mycket för stora. Men de hade hon bara ett par dagar i slutet. Innan låg hon ju i kuvös och där var det ju varmt så inga kläder behövdes.
    Men som de felsta sagt så växer de galet fort så jag skulle definitvt satsa på strl 65. Att vika upp ärmar och byxben är ju lätt. Och då kan de ha kläderna et tag.
    För vår del hade hon ju de där kläderna rätt "länge" eftersom hon var så liten när hon kom. Vi skaffade ett par preemiestorlekar men det emsta var nog lite stort. Men det gjorde inget!

• sweetstreet

BS
    vad härligt det låter trots lite sömn!!!
    Mysigt! Kul att Iris är så glad över sin syster också.
    KRAM till dig!
    NU måste jag kolla Astrid i galleriet!!!!! Tjohoo!

• sweetstreet

Förresten!!!
    vem ska ta över Galleriansvaret nu när Televinken kommer???
    Kanske vill Telis lämna över galleristafettpinnen till någon iallafall den första tiden??

• sweetstreet

Å vi fixade en del här hemma i söndags! Köpte ju en TV-bänk i våras med dörrar för att lilltjejen inte skulle pilla på alla apparater. Likaså köpte vi glasdörrar till våra bokhyllor. Sedan tänkte vi sätta tyg i glasdörren på bänken samt i bokhylledörrarna men det har inte blivit av. Vi hittade inget vi ville ha. Sdan när vi väl såg ett på Ikea som kändes ok så fanns det inte och det kom aldrig in. Så vi gav upp.

Men nu när vi var hemma i Sverige i julas hittade vi ett tyg på Åhléns i Stockholm som kändes rätt! ett Marimekkotyg i svart, vitt o beige. Så igår fixade vi äntligen detta. och det blev sååå himla bra! Vi är så nöjda!!!! Så himla kul när man gör något hemma som blir bra.

Skönast är att vi fick "bort" all röra i bokhyllorna. Haha man trollar bort stket genom att täcka för det..!
    Ena bokhyllan har nämligen blivit lilltjejens plats för böcker o leksaker vilket såklart inte gjorde den mindre rörig och stökig.
    Men det var verkligen skönt att slippa se det, och det ger rummet ett NÅGOT mindre rörigt intryck. Det är nog rörigt ändå med leksaker och vagn och fan vet allt....!

De som vill kan se resultatet på bloggen. Nu kan jag ju inte skicka några hembilder till Telis. Hon har ju annat att fokusera på minsann!!!

• sweetstreet

Snabbt inlägg innan jag glömmder.

Liten, vi klämde bara fast tyget emllan "amsonitskivan" (som följde med dörrarna från ikea) och själva dörrarna! Smidigt och enkelt! Lätt att byta till annat tyg senare om man vill det med!

Cicci,
    ang grönskaer. Försök att dölja så mycket du abra kan i maten han äter!
    Vår lilla tjej är inte mycket för grönsker heller. Hon gillar ärtor mend et går inte alltid.
    Jagf rösker få in grönsaker i själva maten. Som Liten skrev är morötter bra. Att riva och ha i andra saker som pastasåser, etc. Potatis gillar vår tjej också så det fungerar i de flesta former även mos.
    Hon gillar även fisk så jag brukar ibland göra egna "fiskbollar. Typ som köttbullar men med lax (kokt eller ugnstekt) som jag mosar och blandar med t ex kokt mosad potatis. Rivna morötter, lök etc... Här kan man ju blanda i de grönsaker man råkar ha eller som man vill att de ska få i sig. Sedan lite ströbröd och ett gg. Rör om. Rulla bollar (typ si storleken köttbullar). Stek.
    Ibland varierar jag och gör "fingrar". Alltså avlånga saker som hon lätt kan äa själv med fingrarna. Hon brukar gilla det jättemycket.
    Annars om Victor äter potatis kan du ju blanda ner andra rotsaker i t ex moset. Om han föredrar steka saker kasnke du kan göra typ potatisbullar eller vad det kallas. Alltså potatismos som man sedan formar till små "kakor" och steker. Då kan du säkert blanda i mer grönsaker också.

Hon gillar inga färska grönsaker som sallad, tomat eller gurka eller så. Det bara spottas ut.
    Tyvärr är hon ingen stor fruktätare heller. Bara på dagis!

• sweetstreet

Tinga,
    försök att inte oroa dig.
    Jag förstår att det är svårt men det kommer säkert ta lite tid för Piff o Puff att komma i balans på nya stället. Det gör det ju för alla. och under denna tiden kasnke de inte själva tycker att just maten är det viktigaste...!
    MEN jag förstår verkligen hur du känner. Det är få saker jag själv oroar mig för vad gäller vår lilla tjej men just maten är en sak som jag lätt kan haka upp mig på. Attt hon ska äta. Att hon ska äta BRA. Att hon itne ska äta FÖR mycket... Gah!
    Man blir fasen aldrig riktigt nöjd!!!!

Jag försöker att släppa lite på detta med att fundera på maten för hon äter oftast bra. Men just för att jag ändå kan haka upp mig på detta så förstår jag er så mycket bättre. För när det verkligen ÄR problem så är det skitjobbigt!

Men som sagt, jag tror verkligen att de kommer att ta efter de andra barnen.
    Vår tjej äter som sagt vissa saker på dagis som hon inte äter hemma. Bara för att de andra barnen äter det.

Kram!

• sweetstreet

Telis,
    weeeeeeeeeehoooooo!!!
    Tänk att det bara är fråga om timmar nu!!!!!
    Shit!
    Det måste ändå vara en speciell känsla att VETA exakt NÄR barnet kommer!
    Jag fick ju snitt, men man väntade ju ändå tills att förlossningen kom igång av sig själv först. Så när jag låg inne hade jag ju igenn aning om ifall det skulle dröja ett par timmar eller en vecka eller så? Mer än en vecka trodde inte gynekologen för då hade de nog satt igång mig p g a att vattnet ju gått och det är större infektionsrisk då.

Det låter ändå som du känner dig lugn o trygg vilket är bra!!!

Iiih, jag vill också träffa Televinken!!! men det lär ju dröja...

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter