• Cantaton

Göra egna adventskalendrar

När jag var liten fick jag varje år i december av mamma en liten enbuske i kruka som hon hade förgyllt med 24 paket. Givetvis ett paket varje dag fram till julafton.

Då min pappa nu ligger på intensivvårdsavdelning på sjukhuset och inte lär komma hem under detta år (men förhoppningsvis nästa) skulle jag vilja göra något för dem som står mig nära, som kämpar tillsammans med mig varje dag i det här. Och då tänkte jag på den där egengjorda adventskalendern mamma alltid gjorde.

Nu skulle jag gärna vilja få hjälp med uppslag på små, fina men inte alltför dyra saker som kan ligga i dessa 24 paket till:

- min sambo
    - min syster (20 år)
    - min bror (21 år)
    - pappas sambo
    - min mamma

Vissa saker kan ju funka till alla, givetvis.

Jag funderar även på att ge pappa en kalender med uppmuntrande ord för varje dag. Det är ju svårt att veta hur han mår under december, så jag vill inte att han ska samla på sig en massa prylar som han inte ser någon mening i där på sjukhuset...

Lite spånande och tips i denna tråd kanske? Tror att tråden kan komma till användning för andra pysseltokar också

• Svar på tråden Göra egna adventskalendrar
  • MsMinelli

Tråkigt att höra att din pappa inte mår bra, men en jättebra idé tycker jag, paketkalender är en perfekt sak att ge bort - mycket omtanke och alltid trevligt med små presenter

Jag har gjort en till min kille i år och däribland finns saker som passar till de flesta:

- Trisslott/Tialott
    - Badbomb
    - Biobiljett
    - Pocketbok
    - Godis i alla dess former
    - Strumpor med roligt mönster
    - Värmehjärta
    - Te

Återkommer med fler förslag när jag kommit på dom!

• Cantaton

Tack Minelli!

Givetvis har jag några tankar själv också. Så jag tänker inte bara suga ur er era idéer Ville bara ha ett inledande inlägg som inte sa för mycket, för då riskerar de bästa och mest spontana idéerna att stoppas av att man ser "i vilken linje" paketen ska gå.

Så några förslag utöver Minellis:

- Parfymprover (småflaskor)
    - Tvål
    - Ansiktsmask
    - Brev
    - Olika egengjorda presentkort (frukost på sängen, diska all disk i en vecka osv)
    - egengjord skiva
    - reflex
    - recept

• MsMinelli

Åh, reflex tänkte jag på i början när jag planerade min M2B:s kalender, men det glömde jag bort sen... Många bra idéer går förlorade bara för att man inte skriver ner dem!

Hemgjorda presentkort är superbra tycker jag - jättemysigt att få verkligen och bra också att inte allt är prylar...

Annars är ju "saker som går åt" alltid bra, inte typ mjölk och toapapper utan mer som du skriver kroppsvård och sånt...

Skiva var ju också grymt! Kanske får byta ut något paket i min kalender

Såna där stora korsord som finns på Akademibokhandeln är också roliga; om inte annat så kan hela familjen hjälpas åt... Och där kommer nästa tips in: spel! Om man inte hittar några billiga kan man alltid leta reda på reglerna till gamla härliga kortspel man spelade när man var liten och ge dem tillsammans med er kortlek

En flaska julöl är faktiskt med i min kalender också! Som sagt så är det ju bra med saker som går åt... Små glöggflaskor kan man ju också köpa! Eller borde man inte ha med "juliga" saker i kalendern?

• Cantaton

Ja, jag tänkte också på spel, men visste inte om jag kunde hitta några "billiga". Men att då skriva ner reglerna till något kortspel som fallit i glömska är ju toppen!

Tänkte skriva lite mer på en gång, men sjukhusinfo kommer emellan.. Återkommer.

• Aleta

Choklad så klart!
    Kanske några olika sådana där små fyrkantiga bitar.

Något roligt foto på personen i fråga i en liten, liten ram.

• Cantaton

Här är några saker som finns på förslag. Observera att min lista är lite spretig för att den riktar sig till både män och kvinnor i olika åldrar

Parfymprover
    Duschtvål
    Ansiktsmask
    Kärleksbrev/brev
    Presentkort på frukost på sängen
    Presentkort på fotbad + massage
    Presentkort på cafébesök
    Dikter
    Godis
    Blockljus
    Massageolja (att ge tillsammans med presentkort kanske?)
    hudlotion
    handkräm
    ansiktskräm
    schampoo /balsam
    gele/hårspray
    badkulor/bomber
    postit-lappar
    USB-minne
    Reflex
    Egengjord skiva
    Trisslott/Tialott
    Biobiljett
    Pocketbok
    Strumpor med roligt mönster
    Värmehjärta
    Te
    Recept
    Pepparkaksformar
    Rökelse
    Kryddor
    Tesil
    Servetter
    Isskrapa
    Golfboll
    Tändare/tändsticksask
    Tofsar
    Deodorant
    Smycken
    Disktrasa m tryck
    Drop stop till vinflaska
    Nagelfil
    Blåsapa nageltorkare
    Plåster
    Tops
    Datumljus
    Bokmärke
    Julkortspyssel
    Badskum
    Näsdukar

• Sonja68

Lyxig penna
    Blomstercheck

hmmm.... allt som jag tänkte på har ni ju redan skrivit!

• Cantaton
    Sonja68 skrev 2009-11-16 14:14:21 följande:
    Lyxig pennaBlomstercheckhmmm.... allt som jag tänkte på har ni ju redan skrivit!
  • Gladiolus

För den som behöver uppmuntran, det finns ju små roliga böcker med både visdomsord och roliga små historier. Böcker med komnentarer från små barn om allt möjligt är alltid roligt, ibland skrattar man så man gråter. Eller David Batras bok, där han samlat lappar från olika anslagstavlor om bla. tvättstuge ludd.... Hur rolig som helst.
    Vi brukar läsa lite ur sådana typa av böcker på slutet av morgonmötet på jobbet, det får man enbra start på dagen av =)

Svar på tråden Göra egna adventskalendrar