• Cantaton

Göra egna adventskalendrar

När jag var liten fick jag varje år i december av mamma en liten enbuske i kruka som hon hade förgyllt med 24 paket. Givetvis ett paket varje dag fram till julafton.

Då min pappa nu ligger på intensivvårdsavdelning på sjukhuset och inte lär komma hem under detta år (men förhoppningsvis nästa) skulle jag vilja göra något för dem som står mig nära, som kämpar tillsammans med mig varje dag i det här. Och då tänkte jag på den där egengjorda adventskalendern mamma alltid gjorde.

Nu skulle jag gärna vilja få hjälp med uppslag på små, fina men inte alltför dyra saker som kan ligga i dessa 24 paket till:

- min sambo
    - min syster (20 år)
    - min bror (21 år)
    - pappas sambo
    - min mamma

Vissa saker kan ju funka till alla, givetvis.

Jag funderar även på att ge pappa en kalender med uppmuntrande ord för varje dag. Det är ju svårt att veta hur han mår under december, så jag vill inte att han ska samla på sig en massa prylar som han inte ser någon mening i där på sjukhuset...

Lite spånande och tips i denna tråd kanske? Tror att tråden kan komma till användning för andra pysseltokar också

• Svar på tråden Göra egna adventskalendrar
  • Cantaton

En bra tanke Batras bok har sambon sedan tidigare, men de andra är värda att beakta.

Gladiolus skrev 2009-11-16 14:40:15 följande:
    För den som behöver uppmuntran, det finns ju små roliga böcker med både visdomsord och roliga små historier. Böcker med komnentarer från små barn om allt möjligt är alltid roligt, ibland skrattar man så man gråter. Eller David Batras bok, där han samlat lappar från olika anslagstavlor om bla. tvättstuge ludd.... Hur rolig som helst.Vi brukar läsa lite ur sådana typa av böcker på slutet av morgonmötet på jobbet, det får man enbra start på dagen av =)
  • ElinDaniel

Dikter, musik, tidningar, egenskrivna brev, godsaker, tandborste, tandkräm. BAra små små saker kan visa stor stor kärlek!

• ElinDaniel

Ps. BILLIGA SPEL FINNS I MASSOR, MASSOR PÅ ULLARED! Köpte till hela släkten då jag va där... Haha. Årets julklapp från mig. Frågespel om sverige o annat ;) Ds.

• Cantaton

Justja, tidningar funderade jag också på ju.

Jag har lite långt till Ullared

ElinDaniel skrev 2009-11-16 17:10:21 följande:
    Dikter, musik, tidningar, egenskrivna brev, godsaker, tandborste, tandkräm. BAra små små saker kan visa stor stor kärlek!
  • EåN2010

vilken rolig tråd... fick verkligen lust att göra detta till min m2b som inte vill ha julklappar! han är så tråkig på det sättet tycker jag...
    men nu när ni har köpt hem dessa grejer hur gör ni då?
    lämnar ni ett paket varje dag eller hur gör ni?

• Cantaton

Jag har inte köpt nånting alls än. Men jag tänkte slå in i 24 olika paket. Och hur jag överlämnar har jag inte bestämt mig för än. Mamma hängde som sagt paketen i en enbuske, men jag tänker inte släpa hem flera enbuskar

Man kan också spänna upp en lina och hänga i klädnypor.

När jag var riktigt liten hade jag en tavla med en tomte på och här och var satt det små ringar som paketen var fastknutna i.

Man skulle ju också kunna ge en julklappssäck?

Oavsett vilket alternativ så kommer jag skriva nummer på paketen.

Men kom gärna med förslag angående själva utformningen av kalendern också!

EåN2010 skrev 2009-11-16 17:46:27 följande:
    vilken rolig tråd... fick verkligen lust att göra detta till min m2b som inte vill ha julklappar! han är så tråkig på det sättet tycker jag...men nu när ni har köpt hem dessa grejer hur gör ni då?lämnar ni ett paket varje dag eller hur gör ni?
  • GreenTroll

Min sambo och jag spara just nu till bröllopet och undviker att köpa en massa "extra saker" som kostar pengar. Så som adventskalender till honom har jag tänkt att göra 24 lappar med texten:
    Jag älskar dig för att ...... och så fyller jag på med vaför jag älskar just honom och det finns mer än 24 anledningar till det :)

• Cantaton

Du kan ge en lång lista på julafton med det du inte fått sagt de föregående 23 dagarna

GreenTroll skrev 2009-11-16 18:32:57 följande:
    Min sambo och jag spara just nu till bröllopet och undviker att köpa en massa "extra saker" som kostar pengar. Så som adventskalender till honom har jag tänkt att göra 24 lappar med texten:Jag älskar dig för att ...... och så fyller jag på med vaför jag älskar just honom och det finns mer än 24 anledningar till det :)
  • Trasan99

Jag har gjort en kalender till min sambo, sedan gjorde vi en tillsammans med vartannat paket. När jag gjorde allt så skrev jag siffrorna på med olika sorters beteckningar, vanlig siffra, romersk siffra, bokstaverat på massor av olika språk, fasta uttryck som "Lucia" och "Dan före dan" osv. Det var riktigt kul att göra!

Ett bra inköpsställe är Lagerhaus. De har massor av småprylar som inte kostar så mycket. Jag och min sambo köpte till och med likadana saker till varandra där.

• KatjaB

prenumeration till tidningar kanske?

• Cantaton

Min kompis tipsade om Stockhome som butik också.

Trasan99 skrev 2009-11-16 19:34:17 följande:
    Jag har gjort en kalender till min sambo, sedan gjorde vi en tillsammans med vartannat paket. När jag gjorde allt så skrev jag siffrorna på med olika sorters beteckningar, vanlig siffra, romersk siffra, bokstaverat på massor av olika språk, fasta uttryck som "Lucia" och "Dan före dan" osv. Det var riktigt kul att göra! Ett bra inköpsställe är Lagerhaus. De har massor av småprylar som inte kostar så mycket. Jag och min sambo köpte till och med likadana saker till varandra där.
  • EåN2010

Jag tror han kommer få en lapp varje morgon så får han leta efter sitt paket... hihi.. han som äter gröt varje dag kan se framför mig när han typ öppnar grötpaketet så ligger det en lapp där.. .hihi..

• Imma

Nagellack i någon festlig (julig?) färg
    En juste bläckpenna
    Kaffekopp att ha på jobbet

Var inne på Åhlens igår och såg att de hade ett helt bord fullt av kontorssaker i små förpackningar; gem, pennor, osv. Kanske något?

• Cantaton

E&N - låter gulligt Så ambitiös kommer jag inte orka vara...

Imma, bra idéer. Jag ska nog ta mig en sväng till stan och kolla runt lite.

• ElinDaniel

Ett budgettips som funkar kanon är ett vanligt örngott! :) Sant o guöllig. Jag är uppväxxt med julklappar i örngott man hängde på sängkanten... ler*

Ta ett rött, billigt örngott. Skriv nr. 1 - 24 på den. Klistra dit något klistermärke med hjärtan eller stjärnor om du vill. Skriv god jul med en snygg spritpenna. Ops, kolla på baksidan av örngottet, så att det inte blir fula märken från pennan. ;)

Gör små paket o skriv 1- 24 på dom. Lägg i paketen i örngottet. Lägg i pennan med. Så kan personen som fått gåvan stryka på framsidan allt eftertson dagarna går. Vill man återvinna örngottet, nästa år, kan man orna något att klistra över datumen. Eller om det bara är så att peronen är vuxen och ärlig med kalendern, så kanske inget av detta behövs ;)

Är personen på sjukhus kan man hänga den på sängkanten. Den tar ingen plats och framlkallar ingen allergi hos personal osv.

Hur man överlämnar den. Jo, men går till personen o säger: vet du va d är för dag imorgon? Jo, de är första december. O va innebär d? haha, jo att alla som varit snälla får börjas räkna ner tills tomten kommer! :) (detta kan man säga om personen har liiite humor... ler*) Så överlämnar man den helt enkelt, poängterar stolt att man gjort den själv, vilket syns tydligt :) O så säger man att man älskar personen som man ger den till och att du hoppas den ska bringa lite lycka ;)

Lite tips. Hoppas något kommer till hjälp ;)Alla kanske inte är så knasiga som jag... :)

• ElinDaniel

Oj, vad stavfel. Beklagar... Har man brått så har man ;)

• miaik

Åååh, det här tyckte jag var en mysig idé!
    Vi sparar också till bröllopet, plus att jag pluggar (=fattig student).

GreenTroll skrev 2009-11-16 18:32:57 följande:
    Min sambo och jag spara just nu till bröllopet och undviker att köpa en massa "extra saker" som kostar pengar. Så som adventskalender till honom har jag tänkt att göra 24 lappar med texten:Jag älskar dig för att ...... och så fyller jag på med vaför jag älskar just honom och det finns mer än 24 anledningar till det :)
  • EåN2010

ElinDaniel: vilken bra idé ... det ska jag nog göra... hihi...

• MsMinelli

Många bra förslag! En skiva och ett kärleksbrev ska jag lägga till i min kalender...

Jag gjorde helt enkelt så att jag köpte enfärgat papper och självhäftande siffror i guld (29 kr på Panduro) och numrerade på så vis, sen tar jag nog bara en korg och lägger det hela i eller lägger fram ett paket på hans plats vid matbordet varje morgon.. Får se!

Är nöjd med min kalender måste jag säga, kul att göra och det blev stylish med svart papper och guldsiffror faktiskt

Svar på tråden Göra egna adventskalendrar