• Sundance

Bröllop 2010 del 9 (sista året)

Jag vet att där är en hel del som ska ha vanligt honnörsbord trots att de har runda bord så det ser nog inte dumt ut. Finns en tråd här på BT om det. Bara ett par dagar sedan jag såg den sist.

Jag upplever att det ger en mer exklusiv känsla med runda bord. Eller... Egentligen inte mer exklusivt men mer amerikanskt, som du säger. E- eller U-form känns mer klassiskt svenskt, så det beror nog mycket på vilken stil man jagar efter att ha på sitt bröllop. Jag hamnade ute på en kant på ett bröllop med E-form på borden och jag pratade ju bara med 3 stycken i princip under den middagen. Hade det varit runda bord hade man ju pratat med åtminstone 7 st andra. Större chans att alla finner någon som de "klickar" med då också ju.

• Sundance

Jättefina kort! Hoppas att de ringer från Panduro snart så att jag kan hämta ut mina papper och komma igång. De sa tisdag men de skulle ringa lovade de. Hoppas de inte strular den här gången också. Måste bara beställa stämpel också. Ska bli kul att komma igång.

Börjar också bli stressad över det här med cateringen. Har fortfarande inte fått klartecken om jag räknat rätt när jag fick kockarnas kostnader till 7000:-. Har fortfarande inte lyckats få tag i kockalternativ nummer två trots flera meddelanden. Har dock fått in ett tredje alternativ, men inga kockpriser...

• Sundance

sarahkka: Ja, man blir lite tokig. solist har vi ingen spikad ännu, och det känns väl som att det är dax att ta tag i det. Särskilt som många har sin repertoar och behöver lite tid om de ska lära in nya sånger. Inte helt spikat med bartenders och serveringspersonal heller.

Katja: Jag bor i Lund.

• Sundance

Tycker många av er har så himla fina skor i sina gallerier. Skulle inte ni som vet med er att ni har bilder på skor, kunna skriva vart ni hittat dem. Letar febrilt efter skor som inte kostar upp emot 1000-lappen.

Idag har vi bokat kock. Tjoho! 255:-/pers och då ingår allt utom utkörning av maten. Även frukttilltugg till brudskålen. Förrätt, varmrätt, efterrätt. Och så är det hos samma firma som vi har bokat DJ och kommer att ta ljus och ljud ifrån. Känns bra att ha allt hos samma.

har varit hos floristen idag också. vad tycker ni om följande priser (alla florister här i tråden ). Bordsarrangemang: har egen kruka ca 25-30 cm i diameter. Fylls med ca 20 röda rosor och 3 kvistar av hortensia 350:-/styck (8st). Brudbukett: Ca 17 röda Grandprix-rosor, rundbunden med sidenband rund stjälkarna, 950:-. Tärnbuketter: Som brudens fast med 5 rosor, 150:-/st (4st). Rosblad i massor (typ en ica-kasse), 400:-.

• Sundance

Ja, vita och röda. Vi har kanske fått tag i en röd matta på 10 meter som vi får låna gratis. Hade behövt 35 meter (!) men det blir så himla dyrt så då får det bli rosblad istället. Och kanske då matta precis mellan stolarna och då ser det kanske fel ut med bara röda rosblad, tänkte jag. På röd matta... Tror ni att en ica-kasse räcker till typ 30 meter? man behöver ju inte strö dem så jättetätt.

• Sundance

Hej svejs!

Vi kommer också ha ett häfte/pers. Och även vigselprogram. Bokade en solist igår efter att ha hört honom i en ljudfil han mailade. Lät toppen!

Fick en lite klump i magen igår. sambons syster gifter sig ju två månader innan oss. Vi var helt klart först med att utannonsera att vi skulle gifta oss. De sa det för två veckor sedan och vi har sagt datum och allt för över ett år sedan. Men det som slog mig var; Vad händer om de har typ samma musik eller låtar som vi ska ha på vår vigsel? De är sådär hemlighetsfulla så jag vet inte alls vad de ska ha. Samtidigt som man inte vill "sno" låtar så har vi ju valt våra för flera månader sedan och vill ju inte gärna byta. vet inte om hon blir sur om vi tar samma. Vem har egentligen "rätt" till låtarna, liksom? Alla våra låtar betyder ju så mycket för oss. Vill itne byta, men vill inte ha samma som de heller.

• Sundance

Ja, jag tänkte be m2b att prata lite med henne om min oro. jag kommer inte ihåg om jag nämnt vilka låtar vi ska ha. Mycket möjligt då jag inte varit speciellt hemlighetsfull alls. så jag kan mycket väl ha sagt det men frågan är om hon kommit ihåg det.

Äntligen börjar det töa här i lund/malmö.

• Sundance

Hinner tyvärr inte läsa ifatt då jag har chefen på besök , men man måste ju kika in i alla fall. har pratat med m2b om att han gärna får ringa sin syster och säga att antingen får de stå ut med att vi ev har samma låtar (om de nu inte vill avslöja sina. Deras bröllop är ju i juni och jag ändrar inte våra två månader innan och styr med det med solisten och så) eller också får de avslöja sina låtar så får vi se om vi har samma och i så fall kompromissa lite. Jag vägrar t ex att ta bort Forrest Gump som ingång eftersom den har väldigt mycket känslor bakom för oss. Vi blev ju tillsammans och kysstes första gången till den. Likaså älskar jag Lyckorus men måste jag välja kan jag offra den för Forrest.

• Sundance

Vilka hade ni satt som värdpar? Mina föräldrar (som ju är lite svensk tradition) trots att de varken betalar för bröllopet eller varit speciellt delaktiga i planerandet? Toastmaster och hans fru? Det är ju inte tradition alls men de har järnkoll på bröllop och festligheter och skulle klara det väldigt bra praktiskt. Naturligtvis är de itne med och betalar något. Eller m2b's mamma. Inte så delaktig i planeringen men har sponsrat med lite pengar. Känns dock itne så naturligt kanske... Eller ett helt annat kompispar. Nära vänner och de har ännu ingen direkt uppgift kring bröllopet.

• Sundance

Ha! Vad fräckt gjort! Jag hade inte handlat från dem.

Vi vill nog ha ett värdpar som kan visa folk tillrätta. Tala om vad som händer härnäst och avlasta oss med lite praktiska grejer som ev. dyker upp med cateringfirma, ljudkillar osv. Ta emot samtal om vägbeskrivningar och så under dagen. Men om de vill, lutar det nog åt toastmastern och hans fru. Men visst, det är ju vi som står för allt så på så sätt borde vi kanske ta det själva men man kan ju alltid ta över när man väl är på plats och vigseln är över och man kan slappna av lite. Mest att man inte vill behöva passa på telefonen och stressa med ev. problem samtidit som frisören försöker sätta upp håret och sminket och klänningen ska på.

Svar på tråden Bröllop 2010 del 9 (sista året)