Inlägg från: rosesarered |Visa alla inlägg
  • rosesarered

Juli 2010

Vi har väl kommit en bra bit på väg. Dock kommer jag på nya saker som ska göras varje dag så listan blir bara längre
    Vi har:
    vigselplats och vigselförrättare bokad
    festlokal klar
    catering på gång
    tärna, toastmadame och toastmaster utsedda
    fotograf bokad
    Min klänning och slöja köpt, sambons kläder utprovade och klara för uthyrning
    Tärnans klänning utprovad och beställd
    Inbjudningskort - vi vet hur de ska se ut, nu återstår bara tillverkningen
    Bröllopshemsida på gång

Det vi tänkte ta tag i näst är:
    göra inbjudningar
    vigselring
    bröllopsnatt
    florist så småningom
    bröllopsresa (??? var i budgeten ska den in undrar jag bara)

Ni då?

Katinkaa skrev 2010-01-05 21:59:10 följande:
    Häftigt =) Hur långt e ni i planeringen??
  • rosesarered

källerudd,

din sambo kanske har så mycket med jobbet just nu att det är svårt att koncentrera sig på bröllopsplaneringen? Men jag förstår att du blir irriterad.
    Gällande att köpa saker i förväg har vi gjort så rätt länge nu och tycker båda att det är bra att sprida ut kostnaderna. Vissa saker har vi betalat av våra "vanliga" pengar dvs. lönepengar och sen har vi ett sparkonto med en större summa pengar som vi tänkt ska användas till de större sakerna som dryck, mat osv.
    Till exempel så har vi handlat papper till inbjudningar och pappersskärare med pengar från vårt vanliga konto. Tror att man får en chock om man skulle räkna varje liten grej som man köpt inför bröllopet.....
    Iallafall så kan jag också tycka att min sambo är lite "trög" när det gäller att ta tag i saker och jag vill verkligen inte bli någonslags projektledare för vårt gemensamma bröllop.
    Men detdär med att skriva lista tycker jag att är superbra!
    Alla smågrejer som att skaffa servetter kan man få syn på om ni går igenom bröllopsdagen, till exempel vigseln vad behövs då? jo vigselprogram, ris osv.
    Då får man syn på alla små grejer.

KatjaB,
    jag lägger definitivt rösten på mywedding. Personligen så gillar jag inte riktigt layouten på weddingannouncer och mywedding kan du mixtra med lite mera.
    Vi valde mellan mywedding och projectwedding och det blev projectwedding eftersom den gick att utforma mycket själv plus att bildspelsfunktionerna var bra.

Kärleken9,
    det är helt gratis med både mywedding och weddingannouncer! Ganska enkelt också även om man inte kan nåt om hemsidor.

• rosesarered

Verkar som att vi gjort ungefär lika mycket

Katinkaa skrev 2010-01-06 14:41:29 följande:
    Vi har:vigselplats,vigselförrättare och festlokal bokadcatering på gångtärnor,marskalkar toastmadame och toastmaster utseddafotograf KANSKE bokadCatering är halvt klar :pnäst på listan ärköpa papper och göra inbjudningskorten - och skickaprova klänningar (på fredag) sen beställa - kina.Fixa fästmannens kläderRingar
  • rosesarered

Katinkaa,
    vilken fart ni fick i planeringen kul med klänningen, den var väldigt fin och lite speciell, inte som alla andra brudklänningar. Förstår precis vad du menar med att fästmannen var snygg i sina kläder. Det tyckte jag också när vi var och provade. Då satt jag och läste i alla tackkorten som männen/paren lämnat till butiken efter bröllopet. I ett fanns följande text som bruden hade skrivit: Så snygg har jag inte sett x varken förr eller senare! tack!
    Det var lite kul..

källerudd,
    vad tråkigt, speciellt när du sett framemot det så mycket. Ni kanske kan bestämma ett annat datum för när ni ska träffas? Ni hinner! Jag tror att toastmastrarna mest är med på sluttampen av planeringen, eller?

För oss har det blivit stopp i planeringen igen när vi båda jobbar och sen har jag mitt pluggande också. Så för min del blir helgen rapportskrivande och pluggande samt att jag ibland kikar in på Bt

• rosesarered

Vad tråkigt källerudd.. Det är svårt att hitta någon som passar som toastmaster. Om jag ska vara ärlig vet jag inte om våra toastmastrar är så lämpliga egentligen, ingen av dem har erfarenhet av toastmasteri men det fanns inte så många att välja på.
    Hoppas verkligen att ni hittar någon annan som tackar ja!

Vi har bockat av några saker på listan idag.
    Bröllopsnatten är bokad och vi bokade rummet en natt innan också och då kommer jag att sova på hotellet med tärnan och sedan bli sminkad på plats är tanken.
    Så känns det lite glamorösare än att trängas alla i vår lilla etta med brudklänningar och tärnklänningar...
    Sen har vi preliminärbokat 17 dubbelrum på ett hotell så att våra långväga gäster är garanterade hotellrum.

Det går framåt!

• rosesarered

JollyO,

hmm jag börjar inse att jag faktiskt kommer att gifta mig i år och att det är HÖG tid att ta tag i vikten!!

dock har jag inte börjat än, tyvärr..

• rosesarered

sarahkka,
    ja det känns lite lyxigt att kunna göra sig i ordning nån annanstans än hemma. Vi bor i en liten etta så jag tror att det lätt kan bli lite trångt om alla dvs. fästman, jag och två tärnor ska göra sig i ordning här. Annars tror jag att det vanligaste är att man byter om hos frisören som brukar hjälpa till med brudpåklädning. Men jag kommer att ha en tjej som åker hem till mig så det känns bäst på detta vis.

Korallbruden,
    känner igen detdär med choklad och rödvin, mums

• rosesarered

Vi gifter oss den 24 juli och tänkte skicka våra i början på februari. Håller på med tillverkningen nu.

Pantertanten skrev 2010-01-11 15:15:40 följande:
    Hej på er!Vi gifter oss också i juli så jag tänkte att jag tittar in lite här och kan kanske få lite tips och trix från er som gifter er samma månad. 17/7 blir det för oss. När skickade/skickar ni ut era inbjudningskort?
  • rosesarered

mm det är nog väldigt olika när man skickar inbjudningarna. Vi har en del långväga gäster och eftersom bröllopet är mitt i semestertider vill vi skicka inbjudan i god tid.
    Sen så är jag lite av en nörd när det gäller sånthär som inbjudningskort så ambitionsnivån är hög just gällande den biten.

För övrigt så gifter vi oss borgerligt utomhus och går in tillsammans. Just för min del känns symboliken lite konstig att gå in med pappa eftersom jag vill se det som att jag går in i äktenskapet självständigt tillsammans med min blivande. Men det finns många synsätt på brudöverlämning och jag vet att alla inte uppfattar det på samma sätt.
    Det som kan vara bra att tänka på är att alla präster tillåter inte brudöverlämning eftersom man i den svenska kyrkan går in tillsammans med sin blivande. Om ni gifter er i kyrkan alltså.

minimis skrev 2010-01-11 19:19:57 följande:
    Oj, vi gifter oss den 3e juli och jag har knappt funderat på inbjudningskort ännu...
  • rosesarered

men va spännande! du måste informera oss om när artikeln kommer ut
    Dock blir jag förvånad över att veckorevyn ska göra en sådan artikel, jag trodde att det var mera en "tonårstidning" - alltså kanske inte tidningen med artiklar om folk som planerar att gifta sig..
    men hursomhelst väldigt roligt!

KatjaB skrev 2010-01-12 13:29:24 följande:
    Jag berättade väl att en reporter ville göra en artikel om tjejr som friat till sina sambos. Hon ringde idag och intervjuade mig så vi ska iväg nästa vecka till stockholm och fotas för tidnignen och kommer vara med i veckorevyn i nåt nummer här framöver tokisen: vad kul!
Svar på tråden Juli 2010