Juli 2010
Hmmm ja, men vad innebär festmåltid?
Hmmm ja, men vad innebär festmåltid?
minimis: ja, det kanske räcker så och behöver inte komplicera det ytterligare. Huvudsaken är att de får veta att de blir bjudna på mat och inte bara tilltugg eller tårta tex.
Eftersom våra inbjudningar inte är så formella utan lediga i sitt språk kanske man kan formulera det som att vi kommer att bjuda på god mat eller ngt liknande.
katja: vet inte riktigt eftersom portionerna inte är räknade som buffe där folk får gå och ta flera ggr. Utan de har räkna med 1 port var och då gäller det att man väljer ett alternativ. Så tar det slut av en rätt fyller de inte på utan då får man ta av ngt annat. Så det är viktigt att de som tex har speciellt kost får ta först. Min rädsla är att maten inte ska räcka till men personalen säger att så brukar de göra och det alltid har gått bra.
Är det fult att be gästerna att välja vad de vill äta i förväg? Tex via infobladet att de väljer redan där så man vet exakt hur många som har valt varje rätt? Är det oestetiskt?
Det där med att ha förrätten redan på tallriken är inte alls en dum ide, det kanske vi också kan göra så slipper 50 pers gå upp för att ta några snittar bara.
kärleken: jag vill passa mig lite för att använda ordet fest eftersom vi inte kommer att ha fest efteråt utan mingel med enkel tilltugg. Menar du med bordsservering att det är sittande middag eller att ni ev kallar buffen för bordsservering?
CeKe: middagsbuffe inebar det då att gästerna fick äta hur mkt de ville? För det får de inte göra hos oss nämligen. Utan man får servera sig en gång.
rosesarered: vi ska också vigas kl 1500 som det ser ut just nu. Får klura på det där.
Vilka fina bilder du har i ditt galleri
rosesarered: skriver nog middag på inbjudan och förklarar lite i infobladet. Kanske är det lättaste.
kärleken: så hänger jag med. Vi ska ha ordentlig mat till middagen men det blir mingel efter tårtan och inte fest. Haha klurigt.
Katja: ja så kan man också göra. Vad finns det för bra bröllopssidor?
idajohanna82: det där är ngt som toastmastern får sköta för vår del. Man får helt enkelt tala om att mat kan tas i omgångar. Man tar första gången, sen har man en viss tid då man sitter och äter och lyssnar på tal, sjunger osv, sen kan man meddela att man kan ta en omgång till osv. Det beror lite grann på hur formellt det ska vara.
korallbruden: det hade varit bra men tyvärr är våra bord så små att vi inte har plats med uppläggningsfat.
CeKe: ja, det var så vi trodde att det skulle vara, tills personalen berättade hur det går till. Det gör mig nervös faktiskt trots att de säger att det alltid har fungerat för dem.
sajberpillan: vi ska gifta oss kl. 15, också borgerligt och sen ska vi ha middagen kl.17. Det blir så pass tidigt eftersom vi kommer att hålla på endast till 00.30.
Oj vad ni skriver! man hänger inte med! Själv är jag helt slut efter att ha gått en hel dag på bröllopsmässan. Återkommer imorgon igen
jollyo: vilka fina inbjudningskort!
Katja: jätte fina!
sigma. ja, det där är ett dilemma. Jag har själv samma problem med en släkting som är lite speciell och som jag inte ve riktigt var jag ska placera honom. Han tillhör inte honnörsbordet så det slipper jag men vet inte vem jag ska sätta honom bredvid hos.
Kan du sätta henne bland vänner?