• fromheretoeternity

Vad är grejen med "ringkudde"?

Ärligt talat! Vad är grejen med att ha en ringkudde? vad ska man med den till? Var vem håller i den? Ligger den framme på altaret? Står prästen sen och knyter upp banden eller?
    Jag förstår verkligen inte!

För ett par veckor sedan skulle jag prova brudklänningar och innan jag gick sa butiksägarinnan:
    -"Men om du köper hos mig får du låna en ringkudde GRATIS!!!"

Jag vill absolut inte kritisera med detta inlägg utan bara försöka förstå er som ska ha ringkuddar.

• Svar på tråden Vad är grejen med "ringkudde"?
  • Sebastiána

Ringkudde brukar inte användas vid vigslar i Sverige så den kan du skippa om du inte vill ha en. I USA är det vanligt att en liten pojke, eller flicka, bär fram ringen på en kudde. Då har man troligen också en lite "flowergirl".

• Mrs Opp

Ringkudden kommer, som så mycket annat, från bl.a. den amerikanska vigseln där det i de flesta brudföljen ingår en Ring bearer. Oftast är detta en ung pojke och hans uppgift är alltså att bära in ringarna och traditionellt ligger ringarna då på en ringkudde.

Hoppas det gör saken klarare. Jag kan hålla med om att det är lite förvirrande med ringkuddar i en traditionell svensk vigsel. Har man ingen person som är utsedd att bära kudden gör den ju ingen nytta.

• Mrs Opp

Ooops, någon annan var snabbare på tangenterna. Ursäkta upprepningen!

• fromheretoeternity

Men det verkar vara så omottligt populärt här i Sverige. Jag tycker ärligt talat bara att det verkar fånigt!

• Sebastiána
    fromheretoeternity skrev 2009-12-10 12:13:45 följande:
    Men det verkar vara så omottligt populärt här i Sverige. Jag tycker ärligt talat bara att det verkar fånigt!
    Jag har faktiskt aldrig varit på en vigsel där man använt ringkudde, inte min BM, min syster eller hennes man heller. Det kanske är mer populärt i vissa delar av landet och mindre populärt i andra.
  • 090208

Jo, stort-lojligt som farsan Baloo hade sagt. Har aldrig sett nan IRL dock.

fromheretoeternity skrev 2009-12-10 12:13:45 följande:
  • KatjaB

jag har också sett dessa kuddar på alla sajter som har med bröllop att göra, men även fast vi har våra barn som näbbar så är den yngsta 1,5 och den äldsta 3 och jag tror nog att jag känner våra barn så pass bra att ansvaret för en ring är alldeles för stort, hehe. Strö rosblad tror jag blir lagom. Tänkte bara ha ringen i en liten organsapåse eller nåt i fickan (ja min sambos ficka antar jag, kan ju inte gärna stoppa den i bh:n )

Har aldrig sett ett svenskt bröllop där någon bär fram ringen på nåt sånt sätt. däremot amerikanska på tv där de har kudden eller att bestman har ringen eller parets hund som får ha ringen runt halsen osv.. känns som att det är mest en amerikansk grej

• Burre Präst
    KatjaB skrev 2009-12-10 20:55:55 följande:
    jag har också sett dessa kuddar på alla sajter som har med bröllop att göra, men även fast vi har våra barn som näbbar så är den yngsta 1,5 och den äldsta 3 och jag tror nog att jag känner våra barn så pass bra att ansvaret för en ring är alldeles för stort, hehe. Strö rosblad tror jag blir lagom. Tänkte bara ha ringen i en liten organsapåse eller nåt i fickan (ja min sambos ficka antar jag, kan ju inte gärna stoppa den i bh:n )Har aldrig sett ett svenskt bröllop där någon bär fram ringen på nåt sånt sätt. däremot amerikanska på tv där de har kudden eller att bestman har ringen eller parets hund som får ha ringen runt halsen osv.. känns som att det är mest en amerikansk grej
    Bara för att stämma i bäcken vill jag påpeka att vid kyrkliga vigslar får man inte ha hunden med sig in i kyrkan.
  • fromheretoeternity

Burre Präst skrev 2009-12-10 22:05:45 följande:

Bara för att stämma i bäcken vill jag påpeka att vid kyrkliga vigslar får man inte ha hunden med sig in i kyrkan.
    Hahaha!!! Är det sant? Inte ens på begravningar?

Men du BurrePräst, har du varit med om att folk har ringkuddar? Är detta vanligt? Hur gör folk annars? Har man ringen i mannens ficka eller har prästen den från början?
  • Duchess
    fromheretoeternity skrev 2009-12-10 22:06:59 följande:
    Hahaha!!! Är det sant? Inte ens på begravningar?Men du BurrePräst, har du varit med om att folk har ringkuddar? Är detta vanligt? Hur gör folk annars? Har man ringen i mannens ficka eller har prästen den från början?
    Nej, inte ens vid begravningar. Det är jag tacksam för, eftersom jag i familjen har personer som inte skulle kunna gå in i kyrkan om det varit en hund där inne. Av hänsyn till våra allergiker får man lämna hunden hemma. Även på begravningar.
Svar på tråden Vad är grejen med "ringkudde"?