• Indii

Vad gör man?? Obs, långt inlägg

Här planeras bröllop för fullt. Men nu orkar jag snart inte mer.... Det är nämligen så här att jag ska gifta mig med en underbar kille. Vi passar så bra ihop och allt har klickat. Nästan allt... Vi förlovade oss förra vintern och min familj var överförtjust. Alla var jätteglada och gratulerade oss. Hans familj var likgiltig. Ett grattis fick de knappt ur sig. Jag brydde mig inte så mycket då, för jag var själv jätteglad.

Nu när bröllopet börjar närma sig (gifter oss i maj) så är mina föräldrar exhalterade. De har sparat pengar som vi ska få, pratar allmänt mycket om bröllopet och längtar.. Jag är första barnet liksom min blivande man alltså tycker man att det borde vara extra kul och spännande. Men, nej... Fortfarande är hans föräldrar likgiltiga. Precis som om inget speciellt händer. De planerar en stor renovering av huset i maj, nämner inget för den övriga familjen om bröllopet osv.. Alltså helt likgiltiga.. Varför???? Är inte detta en stor dag även för de??

Jag vet inte vad jag ska känna, göra, tänka.. Min blivande reagerar inte, ser inget. Jag har inte pratat med honom om det, för att jag är rädd att han tar det på fel sätt.. Hur kan det ha blivit så fel?

För övrigt verkar de gilla mig, så jag tror inte att det är något personlig mot mig. Men vad ska jag göra?

• Svar på tråden Vad gör man?? Obs, långt inlägg
  • Moi mokulat

Mina blívande verkar heller inte jätte glada som mina är.
    Ingen har nämnt något sen de fick veta att min gubbe friat typ.
    Tråkigt!

• Indii

Man känner sig så frustrerad och undrar vad det beror på.. Det är så tråkigt att de inte tar det som jag hade hoppats på. Jag kräver inte att de ska bidra med pengar på något sätt, utan bara visa glädje inför vår dag. Den dag som förhoppningsvis ska bli vår bästa dag...

• tossesnurr

det kanske bara är så att de inte är så som personer...
    de kan inte rå för hur de är. kanske är de jätteglada för er skull, men vet inte hur du tycker de bör bete sig?
    kanske är de inte så uttrycksfulla som dina föräldrar är? acceptera dem o bry dig om dem så blir det nog bra
    Ta det lugnt. Som du säger själv -de verkar ju gilla dig
    det är nog bara du själv som gör det här till ett problem...
    du kan inte förvänta dig att alla ska bli lika exalterade som du är över din stora dag
    o om din blivande man inte heller kan se de problem du kan se, så tyder ju allt på att de bara är som de är. Eller?
    Le!

• mittid

Tror inte du ska göra någonting faktiskt. Ta hand om er och gläd er åt ert bröllop. Låt folk vara som de är. Om någon skulle vara otrevlig/negativ då kan man säga ifrån men annars får man nog låta det bero.

• Aleta

Alla tycker inte att bröllop är en speciellt big deal.
    (Precis som att någon som lever för fotboll kanske har svårt att förstå att man är helt likgiltig när det är VM. )

Folk är olika helt enkelt. Sedan hoppas jag att det här inte alls blir er bästa dag utan att ni får många, många fler dagar som kan mäta sig med den här.

• sun moon

Svärföräldrar kan vara knepiga. Din blivande man reagerar kanske inte för att det anses normalt för dom att inte visa sina känslor mer öppet? Men jag tycker att du ska prata med honom hur du känner det.

För mig är det tvärt om, jag tycker att min mor hade kunnat visa lite mer glädje men när hon fick reda på det blev hon mest fundersam :P men men min relation till min familj är inte speciellt bra.
    Svärmor undrade mest när vi skulle skaffa barn och jag sa då att vi inte skulle ha barn och att detta hade vi pratat om från början. Detta blev hon mindre glad för :P med orden "man är inte bättre än man kan ändra sig och xxxx är ju så barnkär" Dessa orden svider..

• Moirie

De kanske visar mer intresse och glädje med tiden? Jag tänkte på det du skrev om att dina föräldrar blev väldigt glada eftersom du är det första barnet som ska gifta sig men det kan ju lika gärna fungera åt andra hållet, dvs om han är första barnet som ska gifta sig så har de kanske ingen "mall" för hur skoj det ska bli med bröllop eller hur man ska bete sig. Om de verkar tycka om dig i övrigt så är det bra mycket viktigare i längden än bristande entusiasm för bröllopet.

• Sebastiána
    Indii skrev 2010-01-10 22:03:02 följande:
    Min blivande reagerar inte, ser inget. Jag har inte pratat med honom om det, för att jag är rädd att han tar det på fel sätt..
    Kanske har de reagerat på liknande sätt vid andra tillfällen så han kanske är van och reagerar därför inte. En del människor känner mycket inombords men kan inte visa det. Kanske hans familj är såna?
  • CeKe

har inte läst de andra svaren. Men alla kan visa glädje på olika sätt. Det är lite lika för oss. Mina föräldrar är med på noterna, hjälper till att ordna saker, hjälper till lite ekonomiskt etc. Min sambos föräldrar är separerade sedan länge. Hans mamma har tagit ledigt två dagar innan bröllopet för att komma och hjälpa till att göra iordning lokal etc, så det är jättegulligt, men annars är inte heller hon så mycket för att prata detaljer etc vilket i o f sig förvånar mig =)

Sambons pappa däremot vet jag är glad över det hela, men han är inte en person som vill "lägga sig i" och överlåter helt enkelt hela hysterin till oss som ska gifta oss. Det betyder inte på något sätt att han är mindre glad för vår skull, men det ligger helt enkelt inte för honom att prata bröllop, "lägga sig i", va med och planera etc. Däremot är han gärna med när det gäller andra saker, som våra båtar etc, för det är nåt kan en massa om och gillar att prata om

• Sebastiána
    Indii skrev 2010-01-10 22:15:23 följande:
    Den dag som förhoppningsvis ska bli vår bästa dag...
    Vill bara flika in att man får hoppas att ni även får fler bra dagar även efter bröllopet, annars blir ju livet lite meningslöst...
Svar på tråden Vad gör man?? Obs, långt inlägg