CeKe skrev 2010-02-05 19:58:36 följande:
Va bra ni jobbar allesammans!Själv funderar jag på att va nöjd som det är nu och helt enkelt bara kämpa för att inte gå upp i vikt och bli mer vältränad.. det kan ju i o f sig betyda även viktnedgång... Eller ger jag upp för lätt? Har ju ett BMI på 23, så finns ingen medicinsk anledning att gå ner... men det är nog mest hjärnan som så gärna vill se en mindre siffra på vågen. Men det kanske bara är knäppt?En grej i det hela är att sömmreskan ringde och min klänning har börjat sys och ska och prova "stommen" nästa helg.. så egentligen kanske det är dumt att försöka gå ner ett par kg... eller två kg kanske i o f sig inte gör så mycket mer än mer trivsel i klänningen i slutändan. Ska ju ha dragkedja o inte snörning..Hur tänker ni?
Träning kan ju innebära viktuppgång också, eftersom muskler väger mer än fett. Bättre att mäta sig, även om vågen kan vara en indikator på saker också såklart.
BMI på 23 låter ju lagom enligt riktlinjerna för BMI. Dock tar ju inte BMI hänsyn till mängd fett kontra mängd muskler kontra smal/kraftig benstomme etc. Tycker inte det låter knäppt att vilja se en mindre siffra på vågen, det är nog en strävan som många har (och tvärtom för de som har toksvårt att gå upp i vikt istället, såklart). Men det kan nog vara bra att försöka vara nöjd med dig själv som du är innan du gör några ytterligare förändringar, för annars är ju risken att man aldrig blir nöjd!
Jag har ganska många månader på mig att träna och äta bra innan jag ska beställa klänning, så jag kör på efter bästa förmåga och hoppas på goda resultat. Ska inte beställa klänningen förrän tidigast i november, förmodligen blir det i december eller strax efter årsskiftet.
Väg- och mätdag imorgon... får se om det hänt ngt sen förra veckan. Jag har knappt tränat alls den här veckan... En endaste långpromenad och en timmes snöskottning en annan dag. I övrigt bara vardagsmotion (promenad till buss/tåg etc).