Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Tantvarning för 7:e gången

Nej jag tänkte mest på Aletas tak-elände.
    Allt annat elände kan få åka med i den given också för den delen.

Mitt enda minus idag är att sambon sket i att tända i pannan när ha steg upp i morse, så när jag kom upp var det 12 grader i köket! "Vadåååå, det är väl inte så kallt här?"

NÄHÄ!!!

Usch! Jag hatar att frysa och nu när vi kör den här detoxkuren så fryser man av det redan till att börja med.
    Nu eldar jag som bara den för att få upp graderna på mer nomala temperaturer, men vet ju att det kommer att ta lång tid innand etär uppe i de 18-20 grader jag vill ha.
    Jämfört med om han redan hade eldat.Då hade det varit hyfsat varmt här nu.

Soldemor skrev 2010-02-09 13:06:18 följande:
    Har du också det eländigt i livet idag? Eller är det mer det kollektiva eländet som du sypmpatiserar med?
  • passionsblomman

Jag kokar också disktrasan i en kastrull. Det är ju plättlätt. Sedan när de ändå får sparken från köket, använder jag dem till toan. Därefter går det utmärkt att tvätta dem i 90 grader och ha dem till samma toa flera gånger. Och även till annan brutalt skitig städning. Så när de väl kastas har de tjänat många gånger om.

Nu är det btw varmt och skönt här, jag har eldat som en tok, så det bara sprutar värme från elementen. Nästan 20 grader i sovrummet nu. Nitton i köket.
    Sambon ringde hem och berömde hur jag fått till soppan idag-idag innehåller den fisk för det är fisk+ soppa idg så jag gjorde en kombo- så han är förlåten. (bara han inte gör om sitt misstag...)

Förresten så klantade jag mig själv iförrgår så han fick en jättejobbig start på dagen. Jag tittade fel i almanackan och påstod att han började 11.30 igår. Men det var idag han gjorde det. Igår började han 06.30. Stackarn! De ringde ju såklart och väckte honom och sådana uppvaknanden är HEMSKA. Men jag rusade också upp och fick fram matlådesoppan iallafall. Och kl 7 var han på plats på jobbet.

• passionsblomman
    didis skrev 2010-02-09 18:20:22 följande:
    Min mormor kokade alla underkläder i kastrull! Hur många dagar hon hade använt dem innan de bedömdes som "kokredo" vågar jag inte tänka på (lilla mormor, frid över hennes minne)
    Hahaha!
    Huga!
  • passionsblomman
    Usch då! Det lät himskans ont!
    didis skrev 2010-02-09 19:48:39 följande:
    Soppa gäller för mig idag eller överkokta snabbmakaroner. Och rikligt med Ipren.Tidigare idag fick jag nämligen akut käkledsinflammation. Det är minst 10 år sedan senast, jag hade glömt hur jobbigt det är.Tur jag har nära till hjälpen på jobbet om det skulle behövas i morgon.
  • passionsblomman

Dfk, detta är soppdieten:

Med en Soppdiet den sk "Bantarsoppan" som även kallas kålsoppan lovar sjukhuset lovar att man går ner i vikt mellan 4 - 7 kg/vecka. Man kan äta så mycket man orkar och ändå minska i vikt för att dessa ingredienser bränner kalorierna i snabbaretakt än de producerar nya. Denna soppdiet hamnar under rubriken snabb bantning och kan jämföras med Grapefruktdieten, popcorndieten och Flygvärdinnedieten.
    För att inte misslyckas med bantningen: Komplettera med en bra multivitamin och en bra multimineraltablett. Denna ser till att du får de vitaminer och mineraler som du behöver. När man bantar är det vanligt att man snabbt lider brist på dessa viktiga ämnen, vilket i sin tur får dig att avbryta bantningen i förtid p.g.a. av dåligt mående.

Man kan följa soppdieten så länge man har lust och ork. När man passerat Dag 7, går man tillbaka till Dag 1. Om du följer den noggrant, så rensar du dina matsmältningsorgan och gör både dem och dig själv friskare.Antalet kalorier är så lågt, att om du följer dessa anvisningar kan du gå ner ända till 1350 g/dygn (vissa dygn gårman ner mindre men håll ut. - Man går ordentligt ner i vikt med bantarsoppan.)Bantar-Soppan ska ätas så ofta (minst 3 ggr per dag) och så mycket man kan. Ju mer man äter desto mer minskar man i vikt. Glöm inte att dricka minst 1,5 - 2 liter vatten om dagen och kom ihåg att äta mycket bantarsoppa!

Tips Nr 1: För att komma igång med din nya kosthållning och lyckas hålla dieten gå gärna med i en viktklubb. Exempelvis www.matdagboken.se som är en ny sajt och är gratis. Där får en personlig matdagbok, personlig motionsdagbok, personliga uträkningar såsom BMI, personligt energibehov, recept och mycket mera. Matdagboken är kopplad till livsmedelverkets databas vilket underlättar rätt kosthållning.

Ingredienser till själva bantarsoppan:
    6 stora gula lökar
    2 burkar konserverade tomater 800 gr

1 mellanstort vitkålshuvud
    2 påsar löksoppa
    2 gröna paprikor
    4-6 morötter
    1 selleristjälk
    2 tärningar grönsaksbuljong, persilja, örtkryddor

Beredning:
    Ansa och skär grönsakerna i skivor eller bitar.
    Lägg den i en gryta 8-10 l.
    Strö över med löksoppa och lägg i buljongtärningarna.
    Häll i vatten så att det gott och väl täcker.
    Koka ca 30-40 min.
    Smaka av med soja om du vill.

Dag 1 Soppa i stora mängder. Ät alla sorters frukter så mycket Du orkar men .

Dag 2 Alla sorters grönsaker, hur mycket som helst, kokta eller färska. I dag skall du undvika ärtor, säd och bönor.
    Soppa i stora mängder.

Dag 3 Alla sorters frukt och grönsaker. I dag dock ej banan eller potatis. Soppa hur mycket som helst.

Dag 4 Soppa! Ät 5-8 bananer och drick 5-8 glas lättmjölk.

Dag 5 Ät 5-6 tomater och c:a 300 g nötkött. Mycket soppa!

Dag 6 Ät kokt fisk så mycket Du orkar samt olika grönsaker utöver soppan som vanligt.

Dag 7 Ät så mycket du vill av mörkt ris, grönsaker (kokta eller råa), sockerfria safter, te eller kaffe utan socker. Ingen soppa dag 7.
    Observera!
    Om du mår illa, är gravid, har problem med njurarna, har diabetes, oroar dig eller har övriga frågor kontakta din läkare eller dietist. Det är aldrig fel att rådgöra med din läkare INNAN du börjar banta.

Ät inte bananer då de innehåller mycket kolhydrater

• passionsblomman

dfk, ja jag sparar privat. Jag har jobbat så hattigt under åren att det verkligen är nödvändigt. Min vanliga pension kommer att bli kass.

• passionsblomman

Fy fasen, jag vet hur det är!

Nu sedan vi blev två och sambo och därmed har gemensam ekonomi, så har vi dock varit stenhårda med att vi SKA klara de där hundralapparna (jag spar 200:-/mån) för att jag ska ha NÅGOT iallafall. Min sambo har jobbat sedan länge och dessutom redan pensionssparat en massa år, så vi la ner hans sparande och körde på bara mitt istället. Eftersom jag både varit långtissjukskriven och var arbetslös med riktigt usel a-kassa när vi fick barn, så var jag också hemma läge med sonen. Det gjorde det ännu mer självklart att jag skulle ha ett pensionssparande.

MittiPrickBrud skrev 2010-02-10 22:28:53 följande:
    ...min med passionsblomma! Men jag sparar inte , kan inte det just nu!
  • passionsblomman

Sonja, men eftersom han inte fick något blåöga så kunde han alltså både göra mackor och fixa diskmaskinen själv idag OCH han gav dig dessutom kaffe på sängen visst? *ironin flödar*

• passionsblomman

Ååååh jättefarligt och jätteläskigt!
    Soldemor skrev 2010-02-11 10:23:50 följande:
    Kan jag ansöka om medlemsskap i klubben för de som alltid är jättetrötta just nu? Är man kvalificerad om man somnar när man kör hem?
Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången