• Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången
  • Frulle

Men fy va jobbigt!! Va sjutton kan det vara!

• Diz

Hej på er! Här skrivs det.

Sonja > Jag har också haft en period när tjejen inte ville göra sig klar i tid för skolan. Vi fick till slut helt sonika låta henne klä på sig och sen sätta sig och äta frukost. Jag upplyste henne hela tiden om hur lång tid det var kvar innan hon behövde klä på sig ytterkläderna och när tiden var slut fick hon lämna den frukost hon hade kvar och klä på sig och gå. Jag hade inte mycket val då vi har en buss att passa och jag har ett jobb som absolut INTE har flextid. Men det innebar också att hon fick fara hemmifrån med okammat hår och hungrig ett par gånger... Det tog fyr dock, nu äter hon koncentrerat, och skulle jag säga att hon börjar få bråttom så vet hon att jag menar det.

Jag är med i viktväktarna, har varit sen sep/okt. Gått ner 6 kg, 8 cm runt byst, 8cm runt midjan och 4 över höfterna. Jag har gått ca 50/50 på det gamla respektive nya programmet (de änndrade i november). Det gamla programmet fungerade jättebra för mig, skulle jag på fest åt jag sallad resten av veckan för att kunna "unna" mig det.

Det nya programmet har inte riktigt varit lika effektivt för min del, men det handlar om min disciplin och inget annat. Med veckobonusen kan jag ha myskvällar eller gå ut utan att behöva ändra på maten resten av veckan. Med nya programmet är det dock mer fokus på bra mat, och eftersom jag ätit frukt eller inget till frukost, sallad till lunch, så har jag haft ca 24pp kvar till middagen, dvs jag har alltid haft points kvar till en glass eller fika på kvällen.

Jag fick en aha-upplevelse förra mötet och ska nu frångå min sallad till lunchen ett tag, pröva äta mer "matigt" och se om det gör mig mindre sugen på kvällarna. Jag valde viktväktarna för att jag vill lära mig äta bättre, mer "lagom". Jag har prövat så många dieter och kurer och det enda som händer är att jag bounce:ar tillbaks igen, och fort går det. Med viktväktarna äter jag samma mat som resten av familjen, men med mindre portioner än vad jag åt tidigare, och det funkar!

För min del är pointsräkningen en positiv grej, för det får mig att reflektera över vad jag stoppar i munnen.

• Fjällbruttan

Godmorgon ladies!

har just slagit upp ögonen och är fortfarande trött... vi hade tävling i natt jag och maken-Vem hostar mest.... vi vann båda två

Men njur-bäckensmärtorna har börjat ge sig, alltså var det njurbäckeninflamation och pencilinet hjälper

Nedervåningen är tokstädad av väninnan som var här igår och ungarna fick ett ryck sen jag lyckats byta gardiner så deras rum är städade OCH de susade förbi vårt rum med, alltså hostar vi inte utav damm i alla fall
    Så skönt och stilla i huset nu, hoppas det håller sig några dagar i alla fall!

I kväll eller är det eftermiddag 16,30?? kommer prästen på besök och ska prata om begravningen, så gissa om jag är glad att man kommer in i köket utan att hoppa äver leksaker, kläder och dammråttor!

Heloise, håller med dig, bibliotek är underbara!
    Jag hakar på och gifter om mig, om du betalar

• Cantaton

Mm, jag börjar tro att Viktväktarna är något för mig. Min faster tycker att jag borde testa det (hon är med och håller vikten därigenom).

Frulle, pappa är nu dagpatient på sjukhuset - tar sig själv till och från sjukhuset kommunalt. Han börjar återfå känsel i fingrarna och minnet blir väl sakteliga bättre. Han har framför allt problem med arbetsminnet. Tex om han bakar så kommer han inte ihåg vilka ingredienser han redan haft i bunken och så. Så han får lära sig att utarbeta strategier för att komma runt problemen - yttre eller inre. Just i bakningsexemplet kan en inre vara att han upprepar den senaste ingrediensen för sig själv hela tiden. En yttre kan vara att han mäter upp alla ingredienser i olika mått, och är måttet sedan tomt har han ju uppenbarligen redan hällt ingrediensen i bunken

Jag märker att han är lite mer försiktig och dämpad fortfarande, och han börjar inse vilka begränsningar han har både mentalt och fysiskt. Och det underlättar såklart rehabiliteringen. Nästa vecka blir han utskriven från rehab.

Frulle skrev 2010-01-20 10:15:49 följande:
    Hej alla.Här skrivs det på!! Sonja, jag tror nog ALLA mammor blir helt sinnesrubbade ibland! Och ja, dåligt samvete har man typ konstant!! Det är väl det värsta med föräldrarrollen tycker jag.Canta: hur går det för pappa nu??Aleta: vad är det med lilltjejen?? Har det hänt något speciellt?Själv är jag bättre och bättre. Ska faktiskt jobba i morgon tänkte jag.Ang stl som jag såg att nån frågade så har jag nu troligtvis en 80 C. Alltså inga megabomber!!
  • Sonja68

Cantaton: Härligt att höra om din pappa. Det hade ju kunnat vara mycket, mycket värre. Men han är ju på väg tillbaka, verkligen roligt!

Aleta; En "jag-känner-med-dig-och-din-oro-kram" från en mamma till en annan mamma ♥

Diz, tack för tipset! jag har aldrig tänkt på att vända ordning. Jag vill ju liksom att de ska äta, borsta tänderna, tvätta sig, klä på sig (annars så hinner de spilla ner kläderna med mat, tandkräm eller vatten innan man är iväg).
    Men helt klart värt att prova!

• Sonja68

Jag har varit på ansiktzonterapi. Det var så underbart att jag somnade !

• Frulle

WOW!! Vilka framsteg han gjort på så kort tid!!! Jätteroligt att läsa!

Cantaton skrev 2010-01-20 11:49:28 följande:
    Mm, jag börjar tro att Viktväktarna är något för mig. Min faster tycker att jag borde testa det (hon är med och håller vikten därigenom).Frulle, pappa är nu dagpatient på sjukhuset - tar sig själv till och från sjukhuset kommunalt. Han börjar återfå känsel i fingrarna och minnet blir väl sakteliga bättre. Han har framför allt problem med arbetsminnet. Tex om han bakar så kommer han inte ihåg vilka ingredienser han redan haft i bunken och så. Så han får lära sig att utarbeta strategier för att komma runt problemen - yttre eller inre. Just i bakningsexemplet kan en inre vara att han upprepar den senaste ingrediensen för sig själv hela tiden. En yttre kan vara att han mäter upp alla ingredienser i olika mått, och är måttet sedan tomt har han ju uppenbarligen redan hällt ingrediensen i bunken Jag märker att han är lite mer försiktig och dämpad fortfarande, och han börjar inse vilka begränsningar han har både mentalt och fysiskt. Och det underlättar såklart rehabiliteringen. Nästa vecka blir han utskriven från rehab.
  • Heloise

japp
    Im yours skrev 2010-01-20 01:47:25 följande:

Får jag låna birkenstock-repliken av dig?
  • Cantaton

Ja, efter sista operationen har det gått väldigt fort. Vi förstår nog inte riktigt själva..! Snart ska han operera ögat också, för han fick en blödning i glaskroppen så han har en svart fläck för ena ögat.

Frulle skrev 2010-01-20 13:05:48 följande:
    WOW!! Vilka framsteg han gjort på så kort tid!!! Jätteroligt att läsa!
  • Cantaton

Nu har jag jobbat klart med QA-tester för idag. Nu ska jag istället iväg och träffa MittiPrick Våra verksamheter snuddar ju vid varandra, så vi ska se hur vi kan ha nytta av varann Sedan ska jag på viktminskningsgrupp. Min ingifta faster startar en sådan idag i sitt eget företag, så jag får gå gratis mot att jag "utvärderar" henne längs vägen

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången