• Martinaa

JUNI 2010 nr 4

Då var det dags för en ny tråd för alla oss som ska stå brud i juni 2010. Vi är på rätt sida nyåret och nedräkningen har börjat på allvar! Häng med, gamla som nya juni-brudar och diskutera, tipsa, peppa och älta tillsammans!

Här är en datumlista med oss alla:
    www.martinaa.se/juni.asp
    För att bli upplagd på listan, säg bara till mig, Martinaa här i tråden så lägger jag upp dig så fort jag kan. Komplettera gärna med information om dig själv om du har lust!

Okej, då kör vi!

• Svar på tråden JUNI 2010 nr 4
  • Plutten2010

Vi ska ha trerätters, bestämde menyn förra veckan och ska proväta den nästa fredag. Den här menyn är verkligen "oss";
    * Hjärtformad kavring med skagenröra och löjromstopping
    * Hjortytterfilé med murkelsås, potatisterrin med västerbottenost samt sallad på vårprimörer
    * Vit chokladmousse med hallonsås, färska hallon och italiensk mandelskorpa

Kommer även ha bröllopstårta och så senare på kvällen har vi vickning med korv med bröd..

Mrs spades skrev 2010-02-10 20:58:20 följande:

Skall ni ha buffé eller trerätters? Vi skall ha trerätters som restuarangen/hotellet lagar, men vad skall man ha? Har totalt hjärnsläpp när det gäller maten, ingen fisk eller skaldjur iaf. Någon som har något tips?Sen håller vi på att vela om vi skall ha dessert eller tårta. Tycker det är godare med dessert men det känns som om det ska va tårta på ens bröllop.
  • Martinaa

Har läst om flera som ska ha "nattamat" nu, behöver man det? Jag har nog aldrig varit på ett bröllop som haft det...?

• Plutten2010

Det har blivit vanligare vad jag förstår (var iofs på ett bröllop för 7-8 år sen som hade det) men behöver, behöver man så klart inte. För oss är vickningen också en sak som passar så bra in på "oss" att vi inte kan hålla oss ifrån att ha det..

• HK8

Tack Martia för att du la till mig och de andra i tråden!

Det som vi behöver göra härnäst är att prata med toastmaster!! Stackarn har inte fått förfrågan än, men det ska fixas SENAST på fredag. Hoppas på att han tackar ja! Sedan är det mannens kläder, har varit och kollat en gång men hittar inte rätt färg. Vi vill ha brungrå aktigt eftersom jag har en klänning i färgen light gold :) Tänkte lägg upp en bild på den faktiskt när jag skrivit detta :)

Lite mer dekoration ska vi fixa, vi har ljuslyktor i glas (små) och vi vill ha något från naturen!!! Men vet inte vad, gärna så att det bli lite höjd på borden! Min kompis som gifte sig förra sommaren hade sågat små stockar av björk som var ungeför 20-25 cm höga, det är ju billigt! Men vi ska förstås inte ha likadant.. Några andra tips?? Dekoration från naturen. Våran budget är VÄDLIGT tight.. OJJ vilka fjärilar jag fick i magen nu då!!!!!!

• Smilla82

Vet inte om jag blev inlagd i tråden men om jag inte blivit det så får jag be om det igen =)

Angående nattamat: Jag har nog tvärtom aldrig varit på ett bröllop som inte haft nattamat. Det är perfekt att få något i sig lite senare på natten under lite mer informella former än under middagen. Ofta hinner man knappt äta ordentligt under bröllopsmiddagen för alla tal och spex som skall hållas plus att man kanske är lite nervös och det är många intryck på en och samma gång. Därför är det riktigt skönt att få något i sig på natten. Man vill ju inte bli alldeles för vinglig heller och då är ju en liten matbit pefekt! =)

Vi kommer antagligen bara ha lite korv och bröd på natten. Det hade vi alltid haft som vickning under studenttiden i Lund så det blir nog så nu också.

• pinglan29

19 Juni , Råda Kyrka, Mölnlycke. Vitt,blått,rosa

• Smilla82

Hos oss är i stort sett allt färdigplanerat och fixat. Klänningen är köpt och BMs kläder klara osv..... Det enda vi inte kan bestämma oss för och som inte inte riktigt kommer överens om heller är vilket efternamn vi skall ha.

Det finns väl egentligen ingen tidsgräns heller för när man gör namnytet? Visst skulle vi vilja att det gick igenom så snart som möjligt efter vigseln men vi har bokat vår bröllopsresa redan och flygbiljetterna är bokade i våra befintliga namn så vi får vänta lite med att ändra på namnet.

Men i vilket fall som helst, hur gör ni med efternamnen? Det enda vi vet är att vi vill ha samma namn (alltså inga dubbelnamn etc.). Men han vill egentligen inte ha mitt och jag vill absolut inte ha hans efternamn. Har ni lyckats komma överens?

Förresten så såg jag nu att jag var inlagd. Lite trög....sorry =)

• Plutten2010

Vi är i exakt samma sits ang efternamnet!! Vi är inte överens alls.. Har börjat titta tillbaka i släkten och se om det finns något efternamn som vi kan ta alt att vi får hitta på ett eget.. Då blir det dyrt men det kan det vara värt..

Smilla82 skrev 2010-02-11 08:45:17 följande:
    Hos oss är i stort sett allt färdigplanerat och fixat. Klänningen är köpt och BMs kläder klara osv..... Det enda vi inte kan bestämma oss för och som inte inte riktigt kommer överens om heller är vilket efternamn vi skall ha. Det finns väl egentligen ingen tidsgräns heller för när man gör namnytet? Visst skulle vi vilja att det gick igenom så snart som möjligt efter vigseln men vi har bokat vår bröllopsresa redan och flygbiljetterna är bokade i våra befintliga namn så vi får vänta lite med att ändra på namnet. Men i vilket fall som helst, hur gör ni med efternamnen? Det enda vi vet är att vi vill ha samma namn (alltså inga dubbelnamn etc.). Men han vill egentligen inte ha mitt och jag vill absolut inte ha hans efternamn. Har ni lyckats komma överens?Förresten så såg jag nu att jag var inlagd. Lite trög....sorry =)
  • miaik

Smilla82:

Jag kommer ta min hubbys namn, inte jättespännande namn direkt men hans barn heter det i efternamn så då är det lättast så.. :)
    Nu när det inte är så lång tid kvar så börjar jag ha lite separationsångest med mitt namn, man har ju ändå hetat det hela livet.

Men min personlighet sitter inte i mitt namn, och för mig är det viktigt att vi heter samma så det är inget jätteproblem för egentligen.

Hoppas det löser sig!

• GrodanoJag2010

Någon mer än jag som sitter och funderar på blommor??
    ska man ha droppformad eller rundbunden tro??

Svar på tråden JUNI 2010 nr 4