• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • viktualia

MSW - det där känner jag igen! Jag började väga pastan och det gör jag fortfarande. Så himla stor risk att laga för mycket helt i onödan annars! Och under hela tiden som jag bantade hade jag matlådor med mig till lunch varje dag.

Ego - min värld känns mest surrealistisk just nu... imorgon är sista dagen på jobbet på länge. Mår fortfarande bra, är inte särskilt sliten av att pendla (troligen eftersom jag är så van), är inte särskilt orörlig och känner mig pigg. OCH tvingad att sluta jobba. Jag vet att det bara är 12 dagar till bf då, men ändå.... detta är SÅÅÅÅ konstigt i min värld!!!

• MSW

Vickan: Förstår att du känner det lite märkligt.. Det är juh jäkligt obegripligt att det inte är längre tills den lilla nya personen kommer (eller egentligen att det öht kommer någon... ).. Och mår du dessutom bra så blir det juh lite samma känsla som att skolka..

• viktualia
    MSW skrev 2010-02-04 20:30:58 följande:
    Vickan: Förstår att du känner det lite märkligt.. Det är juh jäkligt obegripligt att det inte är längre tills den lilla nya personen kommer (eller egentligen att det öht kommer någon... ).. Och mår du dessutom bra så blir det juh lite samma känsla som att skolka..
    EXAKT!!!! Skolka var ordet sa Bull! *suckar*
  • MSW

Vickan: *krama*

Nu ska jag packa ihop alla grejer till imorgon! Först ska jag träffa en klasskompis och diskutera etik och sedan har vi tre timmar drama och sedan är det helg och jag ska baka släta bullar!

Godnatt!

• sweetstreet

Heeej!
    har inte hnnit ikapp. men skummat lite lite bakåt och set att ni diskuterat napp.
    jag tror att vissa barn är nappbarn andra inte. om de inte har ett eget sugbehvov så behövs inte napp.
    E har napp. Hon har blivit helt fixerad vid den så vi har sedan ett antal månader u regeln att man bara får ha napp när man ska gå och sova. Det fungerar men hon kan ibland tjaaata om nappen. Det svåra var när vi vari Sverige. För då ruckades reglerna. under alla resor har vi nappen tillgänglig. Vid flygning var det bra även för att hon inte skulle få lock för öronen vid start o landning. Ochs edan så tyckte vi napp var ett bra alternativ mot en skrikande gråtande liten tjej i 7 timmar på ett plan!!!!
    Men även resorna inom Sverige hade jag med nappen ofta. Attifallatt.
    men som sagt, till vardags ger vi bara nappen när hon ska sova.

• sweetstreet

Jaja, nu vill jag gå hem. Solen skiner och jag har ingen motivation längre.
    Min presentation häromdagen gick iallafall bra!
    inget superbra men helt ok och godkänt.
    Så skönt när det var över!!!

Men nu är jag helgsugen.
    Imorgon ska maken och jag ha egentid! Sååå mysigt! Det blir nog middag ute, men vi har fortfarande inte bestämt var.
    Från början skulle vi ju firat min födelsedag med middag ute, men så blev maken sjuk och jag ahde ju min presentation att fixa och var allmänt stresad. Så vi sköt på det. Men denna vekcan var det omöjligt att få bord på vår favvorestaurang. Det visade sig vara restaurangveckorna här i NYC nu. Denna veckan o nästa. vissa har även hela februari.
    Så det blir nog "bara" ngt ställe i närheten här. Men vad sjuton. Det spelar ingen roll egentligen. Bara mysigt och skönt att "komma ut"!

• sweetstreet

jag gick förövrigt till posten idag för att posta en grej till nenne. MEn jag hade glömt ta med hennes adress. Så det var bara att vända tillbaks till jobbet!
    himmel!
    Lika disträ som när jag ammade!!!!!!!!!!!!!

Hoppas kunna få tid att gå imoorgn istället.

• sweetstreet

Ang vikt så tror jag att det handlar mycket om att man har den vikt man trivs med. Sedan spelar ju antalet kg mindre roll.
    Själv tappade jag ju i vikt efter grav och tror fortfarande jag väge mindre än innan jag blev gravid. Knasigt!
    men i mitt fall tror jag tyvärr det handlar om tappade muskler. Jag ahr ju inte kommit igång med ngn träning än sedan jag fick barn och det tycker jag märks. inte i storlekar på klder eler så, men just i tappad muskelmassa...

• sweetstreet

Nej nu ska jag inte slöa här längre. jobba klart och sedan gå hem! Så får det bli.
    Kram till er alla!

• Tinga

Koko ? det som funkade bäst (egentligen minst dåligt ) i matväg när Puff var som mest kväljningsbenägen var Hipps barnmatsburkar, som Cicci tipsade om. Jag tror att det är i princip omöjligt att själv göra maten och få den lika slät som den är i de burkarna. (Hoppas att mjölkallergin inte ställer till problem. ) I övrigt fick vi rådet att försöka se till att Puff inte kräkte medan han matades, för att han inte skulle förknippa obehagliga kräkningar med mat, som ju ska vara något positivt. Jag tror att det är jättebra att sätta t ex majskrokar i händerna på Lillebror, för att träna upp förmågan att hantera ?bitar? i munnen, men i Piffs & Puffs fall var det först när de var dryga året gamla som de var intresserade av att stoppa någon som helst mat i munnen på egen hand, så det funkade inte för oss. Gröt gick inte alls till Puff i början, för de små klumpar som blir var alldeles för stora för honom. Vet inte om mitt svar är så mycket till hjälp. Skickar iallafall en bunt varma kramar, för jag vet hur tufft det är när maten krånglar.

BS ? om ni har svårt att få en traditionell barnföräkring för Astrid är mitt tips gruppförsäkring via arbetsgivaren eller facket. Så har vi gjort, eftersom det förstås var omöjligt att få teckna en vanlig försäkring för Piff & Puff, trots att i princip alla problem de har större risk att få pga sin prematuritet ändå var undantagna. (Såg nu att du redan hade koll på gruppfärsäkring ? så går det när man ska läsa ikapp. )

PB ? ert hus kommer verkligen att bli fantastiskt när alla projekt du har beskrivit är genomförda, med tanke på att det redan ser så trevligt ut. Vilken lyx att kunna sitta i ett bibliotek med platsbyggda bokhyllor och kakelugn. Åh, vad jag önskar att jag kunde få ha det så!

Hoppas att sonen kryat på sig snart; vilken osis med hjärnskakning! Vilken sötnos han är, förresten.

Jag måste stämma in i tidigare talares uttalanden om att du ser högst normalbyggd ut, PB! Visst, alla har väl sina idéer om vad som är en lagom vikt, men 52 kg låter i mina öron som för lite till din längd. Men jag vet precis hur det är när man inte trivs med sin vikt. Jag gick ner en storlek efter avslutad amning, och nu bryr jag mig inte så mycket om exakt vad jag väger, utan det viktiga är att alla kläder jag skaffade då sitter bra och känns bekväma. Lycka till med din kur!

Nenne ? vänta bara; snart har ni en liten knatte som sätter sin snoriga näsa bredvid Nancys nos på fönstren, och så vips! har ni dubbla avtryck. (Avtrycken hos oss är från två små killars näsor. )

Fru E ? kul att det kommer ut hus ni kan tänka er i en jämn ström. Det är jättefrustrerande när man väl börjat kolla och det i perioder inte finns några intressanta objekt. Så länge det finns något ute som man är intresserad av kan man ju iallafall hoppas.

Lappis ? vad skönt att undersökningarna är avklarade och avslutade för din del nu. Hoppas nu att hemutredningen kommer igång snart, så att ni kan få hem er sötnos.

Telis ? rapportera gärna om den där middagskassen när ni testat, för jag har också tankar på att testa det, åtminstone när Piff & Puff börjat äta ordentligt, så att vi måste äta middag varje kväll. (Vilket säkert dröjer tills de är tonåringar! )

AM ? vad skönt med en lugn Hektor-natt! Hoppas på många i rad nu. Puff har också haft skräck-kvällar i ett par perioder, men ingen har varat längre än ca 10 dagar. Det jobbiga här är att han i princip alltid skriker tills han kräks. Inte så kul när det händer varje kväll.

Angående napp så har vi en av varje sort; Puff använder men inte Piff. Vi kör också strikt med att det bara är när man behöver tröst eller ska sova som nappen används. Häromdagen såg jag en 3-4-åring på väg till pulkabacken med nappen i munnen, och det tycker jag ser hemskt ut.

Parnassia ? vad kul att höra att du mår så bra!

Vickan ? lycka till med att sluta på jobbet! Kram!

Sweet ? grattis till bra avklarad presentation. (Jag skriver bra, för om du skriver att den var OK var den säkert bra. )

För egen del går det bra på jobbet; jag har börjat komma igång så smått med några olika arbetsuppgifter. Känns intressant och kul. Det som är jobbigt är att jag inte hinner få ihop mina timmar på jobbet, eftersom jag måste hjälpa till både med frukosten och middagen här hemma. Jag får helt enkelt ha en ?jobba-hemma-kväll? i veckan, tills Piff & Puff blivit mer självgående med maten. Än så länge har det iallafall inte varit mer än två VAB-dagar på fyra dagisveckor, så det är vi nöjda med. *peppar, peppar*

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge