• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • viktualia
    sweetstreet skrev 2010-01-29 22:29:28 följande:
    Fast Vickan det där med att de lyckas i hälften av fallen menas väl att de lyckas VÄNDA barnen i hälften av fallen.Inte att hälften av barnen skadas(dör.För isåfall tror jag verkligen inte att man skulle fortsätta med denna metod.... Så risken för att barnet skadas i och med vändningsförsök verkar ju inte stå?
    Näe inte något om skaderisken. Men som sagt - det blir väl till att göra en avvägning mellan att gå rakt på kejsarsnitt eller testa vändning... och då får man väl diskutera riskerna med dessa resp val.
  • viktualia

(ha ha hah.... nåt är knas med BT... nu lyckades vi båda med dubbletter av inläggen)

• sweetstreet

Till viss del är det nog en kostnadsfråga tror jag.
    tyvärr.

Här i USA är det ju tvärtom så att jättemånga förlöses med kejsarsnitt trots att saker och ting ser bra ut. För att läkaren tycker det är bekvämare så. Ett snitt går att planera. man vet exakt hur lång tid det tar, jmfrt med en vaginal förlossning. Det kostar mycket mer dock, MEN här är det ju försäkringsbolagen som tar den smällen....

Hemma i Sverige är det landstinget. Det redan hårt beprövade landstinget.
    Så jag misstänker att det även finns ekonomiska skäl till att just kejsarsnitt motarbetas så mycket i Sverige. Även om inge skulle erkänna det. Men ALLA barnmorskor och gyn KAN ju inte vara såååååå mycket för naturalism??? Det verkar så kosntigt. Nästan hjärntvättat på ngt vis???
    I en yrkeskår brukar det ju normalt sett ändå finnas en viss spridning vad gäller åsikter om det ena och det andra. men just på den här punkten verkar det vara ganska rabiata åsikter åt alla håll???

• Telis

Hej Sweet!

Fy vilken läskig historia om det tragiska vändningsförsöket!

Förut har maken och jag tagit halva nätterna var men inatt testade vi att jag tog hela natten för att maken skulle få sova ut och alldeles strax ska jag få gå och lägga mig och sova heeeela natten. Förutom att jag måste upp och pumpa ur en gång.

Så maken har absolut tagit hälften av alla matningar och jag pumpar bara ur en gång per natt, inte till varje mål. Mao tror jag att jag får sova mer än dom flesta här i tråden som har små barn, jag gnäller kanske bara lite mer. Jag mår verkligen inte bra av att bli väckt så ofta även om jag skulle få ihop åtta timmars sömn på ett dygn. Men man kanske vänjer sig?

• sweetstreet

Jaja jag vet inte.
    Nu måste jag nog jobba vidare så jag också kan ta fredag snart....

Har presentation på måndag URK! så jag är måste jobba en del i helgen också. FAN vad trist! men jag ska minsann fira nästa vecka när den är över!

Lycka till på ULet på måndag nu!!!!
    KRAM!!!

• Telis

Ha

sweetstreet skrev 2010-01-29 22:27:34 följande:
    Telis!!!!Eftersom jag lever i RABETANDETS förlovade land så var självklart DENNA bh något som man ville sälja till mig!En "Handsfree"!!!!! www.mylittlejuel.com/prodimages/easyexpressio...jag skrattade så jag trodde jag skulle kissa på mig när jag såg bilden på bh-paketet!!!!!!!! haha!
    Hahahaha!!!! Vill haaaa!
  • viktualia

Sweetan - men hela grejen med graviditet/födelse/amning uppvisar ju tendenser som inte kan ha med människans biologi att göra. Tex det galna i att hävda att "graviditet inte är en sjukdom" och därför tvinga gravida att jobba som tex lantbrevbärare (köra bil och lyfta tunga lådor). *skakar på huvudet*

.. näee förvisso har kattjakten på alla typer av sjukskrivningar blivit galen, men ibland undrar jag vad som toppar vad...

och alla galna historier om märkligt sätt att behandla nyblivna mammor - framförallt av vårdapparaten gör mig helt matt. Min BM är inget undantag... håhåjajaja... "jaaaa det är ju bra om den andra föräldern är föräldrarledig lite också..."

• sweetstreet

Telis!
    Du tyvätt vänjer man sig inte. iallafall inte jag. Haha jag var en levande zombie de första tre månaderna. Sedan blev jag nästan en DÖD zombie när jag börajde heltidsjobba PLUS pendla 2timmar per dag och ändå sov endast ca 4 timmar per natt........

MEN man klarar det också"

man kan mycket mer än man tror även om det just DÅ kan kännas för jävligt tungt.

Haha, du får tänka på mig när du är trött. och känna att det ändå är ganska okej att sova lite färre timmar på natten så länge man slipper jobba heltid på dagarna...

SKITBRA iallafall att ni delar lite på nätterna! Det är helt klart värt att sova ngt sämre vissa nätter mot att få sova "ut" andra!
    Det kan jag meddela gäller även när barnen är "större".

PUSS och Kram på dig nu!!
    Måste jobba vidare.

• viktualia

Sweetan igen - googlade vidare på det där med vändning och det står i alla fall i läkartidningen om riskerna med vändning.. även om man får rota djupt.

SÅ: Blir det aktuellt i mitt fall, så tar jag med mig dina upplysningar och hoppas på att läkaren vi möter fattar vad jag pratar om.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge