• jensol

Lite besviken..

Åh måste få skriva av mig lite.
    Jag och min blivande har äntligen bestämt att vi gifta oss. Inbjudningarna skickades ut för tre veckor sedan men har knappt fått någon respons. Tycker det är lite märkligt, hade faktiskt förväntat mig att våra närmsta vänner skulle höra av sig med ett grattis/tack för inbjudan. Vår allra närmsta familj har ju självklart grattat (men de visste visserligen sen en tid tillbaka att det skulle ske). Är det för mkt begärt? Jag själv hade kastat mig på telefonen om jag hade fått en inbjudan från dem, grattat och frågat lite om planeringen etc.
    Kan deras tystnad vara lite avundssjuka? Då de inte är gifta än men jag vet att de gärna vill det.

Har inte förväntat mig ALLA gäster ska ringa samma dag som korten kom, väl medveten om att vår dag inte alls är lika "stor " för dom som för oss. Men man kan väl glädjas lite åt andra?

• Svar på tråden Lite besviken..
  • Svanboet

Skadeglädje är den enda sanna glädjen - nejdå jag tror de är glada för er skull men inser inte att de kanske ska hra av sig. Sen vet jag från egen erfarenhet att det är känsligt med att fråga om planeringen för man vill ju inte lägga sig i och verka näsvis som gäst.

Ta det lugnt, du ska se att grattis och frågor om planeringen kommer när folket hunnit smälta nyheten och får chans att träffa er personligen.

• passionsblomman

Jag har personligen aldrig någonsin kastat mig på telefonen när någon inbjudan dykt upp. Däremot har jag blivit glad åt att var bjuden till fest och börjat kika på hur livet och almanackan för mig och min familj verkat te sig framåt det aktuella datumet.

När det är nära väninnor har det babblats bröllop när man träffats liksom allt annat i livet avhandlas. Det brukar dessutom vara så att nyhetsbomben redan är släppt innan inbjudningarna skickats då.

Jag tror verkligen och på allvar inte att du ska dra slutsatsen att någon är avundsjuk eller illvillig på något som helst sätt.

Däremot märker jag ofta på BT att den som suttit och pysslat och funderar, planerat och glatt sig inför dessa utskick - ogfta imånader innan de skickas, förväntar sig någon slags klang och jubel över det stundande bröllopet redan vid inbjudan.
    jag tror sällan det kommer innan det drar ihop sig till hippor och sexor samt naturligtvis Den Stora Dagen.

Innan dess får man nog vara glad åt tydliga besked där de tilltänkta gästerna förhoppningsvis tackar ja.

• Lyckliga013bruden

Jag håller med jag hade uppskattat någon form av reaktion på inbjudan. Hade jag fått inbjudan från någon av de jag skickat till så hade jag hört av mig med ett grattis på något sätt. OCh jag hade OSAt så fort som möjligt. Men folk funkar inte så jag hoppas att alla OSAr tiden har inte gått ut än men det närmar sig och vi skickade inbjudningarna i november och kanske 20% har svarat max. Men jag försöker att inte tänka och bry mig om de alltför mycket, folk är olika och kommer alltid agera olika.

• CeKe

Även jag tror att de är glada för er skull och över att ha fått en inbjudan. Jag skulle nog inte heller ha slängt mig på telefonen. Det är det ingen som gjort till oss heller efter att ha fått inbjudningarna och ingen har heller OSA:t än, trots att det var 3 veckor sen de fick dem.

Däremot har de jag träffat tackat för inbjudan och sagt att de ska oÓSA till mina föräldrar inom kort (det är mins föräldrar som står som mottagare av anmälan).

Så mitt budskap är: Var bara lugn :

• Ore

Jag skulle nämnt det när jag träffade brudparet, och tackat för inbjudan. Men jag är en av de hemska människorna som vanligtvis svarar på inbjudan seeeent. Varför ha ett sista datum om det inte är ok att svara då???

• Aleta

De är glada för din skull, de har bara en massa annat på gång i sina liv.

• shakynose

Denna fråga har jag sett fler gånger här, och folk verkar vara väldigt olika i reaktionerna på en inbjudan: Vissa kastar sig på telefonen, vissa blir glada och noterar datumet och OSA-datumet i almanackan och fortsätter med sitt. Jag brukar inte heller ringa förrän tidigast några dagar innan OSA-datumet. Även om det är stort att en vän gifter sig så har man ju faktiskt inte alltid semestern godkänd eller ens planerad när en inbjudan dimper ned i brevlådan i februari, då känns det dumt att bekräfta om man kanske skulle bli tvungen att jobba t.ex.

Jag tror som sagt inte att någon medvetet undviker att kontakta dig angående bröllopet, ingen känner nog avundsjuka eller missunsamhet pga ditt bröllop!

• Lyckliga013bruden

Det är okej att svara då men ju snabbare desto bättre för mig. Jag har gäster som bokat resa, skaffat kläder, bokat hotell, skaffat barnvakt sagt till väldigt många utom oss att de ser fram emot bröllopet och tänker komma. Om man nu gjort allt det varför inte OSA till oss direkt? det irriterar mig enormt.
    Bjudna gäster som jag träffat efter inbjudan gått ut har inte sagt något om de till oss men till andra. Det är mysko å jag börjar nästan ångra att vi bjöd dem.

Ore skrev 2010-01-29 16:41:09 följande:
    Jag skulle nämnt det när jag träffade brudparet, och tackat för inbjudan. Men jag är en av de hemska människorna som vanligtvis svarar på inbjudan seeeent. Varför ha ett sista datum om det inte är ok att svara då???
  • fruMe

Men det är lite samma sak när man får barn, innan man själv fick barn trodde man inte att ett grattiskort betydde så mycket, men nu efter att jag fått så skickar jag alltid ett "grattis till bebisen kort" till de vi känner, men som inte är jättenära vänner. Jag vet själv hur mycket det betydde!

Jag är säker på att era vänner är jätteglada för er skull, men är de inte själv gifta, så har inte tanken på att ringa och gratulera ens dykt upp i deras huvud! Så ta det lugnt!!!!

• Nicossambo

Jag trodde också mär vi skickat ut inbjudningarna att folk skulle ringa direkt men så blev det inte den första efter någon vecka sedan ringde nog inte nästa förrän 3 veckor senare. Jag var skit sur men det är så det går till fick jag höra av en tjewj på jobbet som gifte sig i sommars. Hon sa att man till och med var tvungen att ringa folk efter osa för att alla inte hört av sig och det tyckte jag var skit dåligt men nu är det en dag kvar på osa och ungefär 12 har inte svarat.

Svar på tråden Lite besviken..