Ursäkta, men den inställningnen från din man var bland det mest självgoda jag har hört tror jag.
Nu ska du naturligtvis inte stressa upp dig och utgå från att något är fel eller tro att just du inte skulle kunna bli gravid. Men ju mer insatt man blir i hela bebiskarusellen och lär känna par som inte haft så lätt, desto mer framstår varenda unge som ett rent mirakel känner jag.
Det du själv kan göra för att iallafall ha koll på din egen kropp inför att ni börjar försöka, är ju att göra ett gynbesök och be att få kolla att allt ser ok ut. Notera även din cykel så du vet hur menen kommer, hur många dagar du blöder och sådär. Ägglossningen är ju det man sedan behöver pricka in. Om man inte äter p-piller kan man ju skaffa sig lite koll på sådant redan innan. OM ni väl ska börja försöka efter sommaren kan det ju dessutom vara vettigt att sluta med piller eller ta ut spiral redan nu för att ge kroppen en chans att komma tillbaka på banan så att säga.
Din man kan ha fått dåliga spermier sedan sina tidigare barn. Man betraktar prov rån mannen som giltiga i ett år. Sedab får man göra nya ifall man håller på med utredning.
Det är dessutom inte ens säkert att det är något egentligt fel på NÅGON av parterna bara för att det inte tar sig.
Sedan hoppas jag att både han och du inser att ett år är helt normalt att få vänta på sitt plus. Innan dess görs ingen utredning om barnlöshet.
Sedan vill jag till ALLA säga en sak som jag önskar jag kunde skrika ut över hela världen en gång för alla:
NI BEHÖVER INTE KUNNA SLAPPNA AV FÖR ATT BLI GRAVIDA!!!!!!
Det är en myt och det dummaste j**la skit som kvinnor som kämpar och längtar får höra JÄMT. Självklart blir livet allmänt sett roligare ifall man kan vara glad och avslappnad och resan mot en graviditet lättare ifall man inte oroar sig utan gökar och lever loppan. MEN det kan aldrig någonsin vara så att du har oroat dig för mycket och därför inte blir gravid.
Hörde alla det nu?
miaik skrev 2010-02-23 22:45:30 följande:
ÅÅÅh, jag blir alldeles stressad av att läsa här.. Jag känner mig superredo för barn, men min blivande man (som har två tonårsbarn sen innan ) har inte samma stress.. Han tycker att vi kan vänta till efter sommaren.Enligt honom kommer det inte bli några problem att skaffa barn, eftersom han inte haft det innan. Men jag känner att det blir jättestor press på mig, OM det inte blir nåt så är det ju isf mitt fel eftersom han inte haft problem innan.Varför ska det vara sånt krångel till barntillverkning? :S