Hur finansierar ni ert bröllop?
Som ovan är jag lite nyfiken på hur ni allihopa har/kommer att finansiera ert bröllop.
Tar ni lån, sparar ni, får ni bidrag?
Som ovan är jag lite nyfiken på hur ni allihopa har/kommer att finansiera ert bröllop.
Tar ni lån, sparar ni, får ni bidrag?
Vi sparar också, fast vi började i januari och ska ha ihop ca 90.000 till augusti;) Min far betalar min klänning och min mans föräldrar lokalen. Min mamma har inte så bra ekonomi så gör det hon kan. Räknar också det skatten, fick väl ca 25.000 förra året, men räntan är ju lägre nu så det blir väl mindre... Att ta ett lån har faktiskt inte ens slagit mig, känns ju lite konstigt att sitta å betala av mat å sprit i ett par år....
Hur många gäster räknar ni med på era budjetar? Vi kommer ha ca 95, har valt enklare mat för att kunna bjuda alla vi vill.
bidrag, eget spar och kunvertavgift för maten.
Bröllop ligger inte direkt inom den närmsta tiden (2011 tycker den ännu oförlovade pojkvännen - även om folk visst verkar ha bokat datum och allt redan som ska gifta sig då).
Men jag är först att gifta mig i min syskonskara och när jag hintat till mina fädrar om att det kanske blir förovning till våren (lol, har en biologisk pappa och en styvpappa) så verkar båda lova att stå för bröllopet haha.
Mannens familj har det också gott ställt så det blir väl kanske att de betalar smekmånaden.
Min pappa blev så glad när jag för någon månad sedan berättade att vi ska gifta oss i september, jag sa att ett snittbröllop i Sverige kostar runt 100 000 (minns inte var jag fick siffran ifrån, det stämmer säkert inte men iaf), han tyckte att det lät rimligt och sa att han gärna tog på sig det traditionella ansvaret att som brudens far betala.
Nu kommer vi spara en del själva oxå, vill inte att pappa betalar ring och sånt som är mer personligt, smink, hår osv. Men middagen, underhållning, tårta, logi och ev fotograf känns ok att han står för.
Vet inte om min fästmans familj vill bidra oxå, vi har inte frågat dem, vill de så erbjuder de väl sig skulle jag tro.
Mina skattepengar sattes in på ett konto och har det blivit lite extra pengar har det satts in också. Svärfar har bidragit med 10.000 och vi komme ratt få från min far också.
Men det kommer att bli ett väldigt billigt bröllop, billigare än vad vi vågat hoppas på.
Kläderna köpta på rea: 7000:-
Hyra lokal (hyrde 3 dagar för att dekorera innan och städa efteråt i lugn och ro) 1200:-
Ring:4000:-
Mat, en kompis har börjat med catering: 120:-/ person
Min bästa vän är frisör och jag brukar få rabatt där. Vet inte vad det kommer att kosta dock.
En annan bekant är florist och ska göra brudbuketten och dekorationsblommorna till borden. Blir säkert billigare än hos en blomsteraffär.
Även om vi sparar mycket pengar genom att anlita vänner och bekanta i vår omgivning känns det inte som vi tummar på kvalitén.
dessutom får vi pengar över till en resa och behöver inte snåla under resan heller.
Vi har fantastiska förärldrar som är snälla och betalar hela kalaset, men om det hade varit så att dom inte hade betalat så hade vi haft sparade pengar som vi hade kunnat använda. Men vi betalar ring, bröllopsresa, hår, mina skor, hotellnatt, bröllopsresa osv själva. Håller med Andelle, det hade känts konstigt om våra föräldrar hade betalat min ring tex.
Vi sparar lite varje månad och när vi fick tillbaka på skatten gick de pengarna in på bröllopskonton. Min sambo handlar/sparar en del i aktier och det har givit lite extra. Sen har vi också snälla föräldrar som gärna vill hjälpa till.
Vi har fortfarande inte gjort någon budget men vi har inte valt något "over the top" så tror att vi hamnar på ca 75000 kr.
Mina föräldrar kommer betala den tyngsta punkten på vårt bröllop, alltså festen med resturang, mat och alkohol.
Allt annat betalar vi själva genom att dels spara (lever under en tajt budget fram tills the d-day) samt att vi tar en mindre summa från sparkontot.
Jag är jättegald att mina föräldrar går in och hjälper till, utan deras hjälp hade bröllopet blivit helt annorlunda.
Vi skulle finansiera allt själva (började spara 1½ år innan) och hade inga problem med att hinna nå den summan. Men så i helgen erbjöd mammas nya man att stå för catering, mamma står för bl.a. min bukett och lite andra smådekorationer. Och pappa vill nog stå för min brudklänning (ca tusenlappen från ebay, mest symboliskt att han vill stå för just min klänning). Så i slutändan får vi hjälp med drygt halva bröllopet (billigt bröllopet för drygt 65 pers) MEN då står vi fortfarande för resan vilken kommer kosta drygt 70 000:-
Mamma och pappa betalar och dom har ingen budget alls
Min pappa fick ett arv från en moster som han delade upp på mig och mina systrar och det är dom pengarna (del av dom iaf) som kommer gå till bröllopet. Vår budget ligger på 75000 kr för ca 65 vuxna gäster samt kanske runt 20 barn (Vi kommer bjuda 115 inkl barn men tror att många väljer att inte ta med barnen och några "vet" vi troligtvis inte kommer kunna komma (utländska gäster) men som vi vill bjuda ändå.)
Min fästman o hans familj betalar allt. Ca 250.000kr. Jag har dock bidraget med 8000kr (är student)!
Vi har sparat ihop plus att tanken var att en liten del av ett arv skulle hjälpa till där det diffade. Nu kom dock min pappa häromdagen och sa att han & mamma betalar festlokalen med middag. Känns helt sjukt! Är oerhört tacksam. & det betyder att vi kan satsa lite mer på ringen osv. (jag pluggar så pengar är ingen lyxvara just nu)
Vi får lite bidrag ifrån min blivandes föräldrar och sen har vi sparat själva..... men vi kör på ganska budget eller rättare sagt varför betala mer när man inte behöver.... kläder har vi hittat på ebay för himla bra priser och även lite små dekorationer.... och sen köpt lakan på ikea och även lakan (bruna) som jag sytt om till löpare.... om man kollar sig runt så kan man hitta mycket till bra priser.... lån skulle jag inte kunna tänka mig....
hoppas ni hittar en bra lösning för er
Glömde skriva att vi ska köpa alkohol ifrån tyskland och ha buffé mat så som grillplankor och exotiskaplankor och fiskfat, där jag fått ett bra pris.... så kolla runt om ni vill komma undan billigare.....