• Berri

bali , hjälp!

HEJ

Jag och min blivande planerar och åka till Bali, vi har länge varit inne på och bo på Nusa Dua eftersom jag har hört att det är ett trevligt område. Vi trodde att det var max 10 km från Kuta( tydligen så händer allt där) men det vissar sig att det är ca 16-25 km ditt. Vi är ett par som tycker om och ha liv runt om kring oss men har hört att kuta är väldigt livligt,
    Vi ha bra hotell och fin strand och vara lite avlägsen från andra men samtidigt ha det nära till de ställen där det händer saker.

Min fråga har någon varit i bali förut? Såfall vart bodde nu kuta eller på nusa doa? Och hur långt är det mellan kuta och nusa?

Är tacksam för era svar !

• Svar på tråden bali , hjälp!
  • Berri

kul att fler ska åka !

him hur gör ni som bokar bara boende någon natt och fixar sen boende på adnra hotell? för jag är verkligden dålig på det, men vi kanske borde boka någon dag på ett hotell och sen på plats boka boende någon annan stans? jätteförvirrande det här

• Berri

Kul att det e fler som ska åka ditt:D

• nikitakatt

Jag var på Bali i våras, UNDERBAR ö =) Vi bodde i Kuta och där var det livat men då bodde vi mitt i smeten. Vet att även par åker och bor i Kuta och trivs. Jag rekomenderar verkligen att åka runt på ön. Vi fick en privat taxi och betalade 20 dollar för hela dagen, dö åkte vi upp till vulkanen ubud medmera, supervackert! Obs räkna isf med extra småkostnader som inträde och avgifter för att åka upp på vägen för att se vulkanen och så.

Ang vaccination så tog vi twinrix och någon slags magmedicin man köper som två små "shots" man ska dricka men vi var ute i tre månader totalt. Vi besökte aldrig lombok eftersom de rekomenderade att man skall äta malariamedicin när man är där och vi hade hört så mycket tråkiga biverkningar vi inte ville riskera. Däremot åkte några kompisar till en ö som heter Gilli och då reser man igenom lombock, gilli ska ha varit sagolikt!

Lycka till allihop och missa som sagt inte att åka runt på ön, både söderut och norrut till lavastränderna (Lovina ska vara otroligt fint sägs det).

• Berri

jaha vad kul !! Var ni besökte nusa dua då ?

Jag vill så fort som möjligt boka billjeter, men vi tittar på supertravel och kan faktist inte hitta bra hotell på den hemsida som är på kuta, andra resebolag som vi kan titta på för och få ett bra hotell mitt i smeten?

• nikitakatt

Nej vi åkte aldrig dit faktiskt men vi var en trip ner till dreamland, en strand, som ligger söder om kuta och där var det ju otroligt fint och alldeles lugnt. Men jag har hört att Nusa Dua är jättefint. Innåt mitten på väg mot Batur stannade vi i en massa byar och där hittade vi en hel del billiga saker, mer hemslöjd typ sjalar, fat mm. Vi hade bara flygbiljett och sen hittade vi boende där så jag har ingen aning vilka bolag som har bra boende.. Hoppas ni hittar något bra, ni kommer garanterat få det underbart där borta (lite avundsjuk =) )

• Berri

Tack alla för era svar !

Jag har nu bokat till sanur, jätte konstigt , för vi har hela tiden varit inne på och boka till Nusa doa, men men nu har vi gjort det, dels för att sanur verkar vara nära markander, shopping och kuta, men vi kommer åka till nusa doa och se deras stränder, så vi vet vad vi har missat, och sen så sa min blivande att vi ska ju göra massa aktivter så vi kommer inte hålla oss till sanur hela tiden, vi kommer åka på djungelsafari, åka massa vattensporter, besäka tempel åka till de tre öarna som alla har pratat om, och allt som går och göra

baliwww.com/hotel/hotel_detail/overview/750/2010-02-12/3/1.html

hotellet vi boka, den är helt okej, =)

• källerudd

Vi vet inte riktigt hur vi ska lägga upp det...Men alla säger att det är mycket billigare att boka där nere..och sen har vi som sagt tänkt resa runt en del...då kan det vara skönt att kunna stanna en natt på ett ställa man gillar och inte behöva åka tillbaka...Vi ska göra upp en liten resplan här hemma innan vi åker...Så vi vet vad vi vill se och hur mycket tid man kan lägga på varje plats...men lite nervöst är det =)

• näsbo

Hejsan!!!

Jag har varit i Bali och det var mars-09 och jag blev helt kär av ön. Träffade bla min blivande man där
    Nu har jag inte varit i Nusa Dua men däremot andra ställen och jag kan råda er att inte åka till Kuta beach för att bada, är en väldigt skitig strand, att simma och komma upp från badet med en massa påsar och annat skräp på kroppen var inte så värst kul. Men däremot älskar jag stadens shopping och uteliv, det var toppen men kom i håg att pruta hårt ;)
    Ett ställe som ni måste besöka är Gilli Trawangan, underbar ö som inte har varken mopeder eller bilar så det är väldigt lugnt och skönt och mkt vackert, och när ni reser dit så behöver ni inte ta malaria medicin, ön ligger mittemot Lombok.
    Kan även rekomendera dreamland, en mysig strand som ligger på Bali!!

Jag tycker verkligen ni ska åka till Bali, jag vill åka dit igen och uppleva samma härliga känsla!
    Lycka till med allt och trevlig resa :)

• Berri

Källerudd, vad kul ! synd att vi inte åker samtidigt , haha man kunde ha hjälpt varandra där borta, hört att det kryllar av massa japaner, kineser, amerikaner och att det inte är lika mycket svenskar, normän ect där, utan det är mer deras "grekland" men kul ska det bli och åka ditt, och det känns så himla skönt o ha bokat nu !! :D någon dagar efter bröllopet åker vi till BALI:D

Näsbo !! Grattis vad kul att du har hittat din man där !
    Tack så mycket för tipsen när det närmar sig ska jag göra en "to do lista" saker som vi ska göra och shoppa! ser mycket fram emot shoppingen, går det och hitta äkta pärhalsband och sånt där nere?

• nikitakatt

Vi har jättebra erfarenhet av kutastranden, den var jätteren och fin när vi var där, inget skräp men däremot surfare och frukt/glassförsäljare. Du kan hitta en massa fina äkta pärlsmycken billigt, jag köpte flera =)

Oj så fel du har hört om att det är lite svenskar, det KRYLLAR av svenskar! Kanske inte lika mycket under sommaren? Det vet jag inte men vintertid är det fullt av svenskar och norrmän med för den delen. Det finns en norsk skola i kuta så där finns både elever och deras familjer/vänner som hälsar på. Så svenskar bör du träffa där borta. Sedan är det massvis av australiensare året runt vad jag har förstått. Jag är så avis på dig, ni kommer få det underbart! Jag var där med en kompis och jag vill verkligen åka dit på en till resa med min sambo för att han ska få uppleva den underbara ön =)

Och justja, det där med att pruta, hälften räcker inte. De säger så sjuka utgångspriser att man ska satsa på att få ned det långt under halva för det mesta.

Svar på tråden bali , hjälp!