• Berri

bali , hjälp!

HEJ

Jag och min blivande planerar och åka till Bali, vi har länge varit inne på och bo på Nusa Dua eftersom jag har hört att det är ett trevligt område. Vi trodde att det var max 10 km från Kuta( tydligen så händer allt där) men det vissar sig att det är ca 16-25 km ditt. Vi är ett par som tycker om och ha liv runt om kring oss men har hört att kuta är väldigt livligt,
    Vi ha bra hotell och fin strand och vara lite avlägsen från andra men samtidigt ha det nära till de ställen där det händer saker.

Min fråga har någon varit i bali förut? Såfall vart bodde nu kuta eller på nusa doa? Och hur långt är det mellan kuta och nusa?

Är tacksam för era svar !

• Svar på tråden bali , hjälp!
  • MissieA

Vi spenderade vår smekmånad på Bali i juli -09. Vi blev helt förälskade i ön. Vi bodde i Kuta, fast inte mitt i smeten så det var skönt. Stranden var jättefin när vi var där, dock väldigt höga vågor. Vi träffade på många från australien, tyskland och japan men även en helt del svenskar.

Även jag tipsar er om att åka runt på ön och se hur vacker den är. Vi åkte bland annat till Lovina (norra kusten) och åkte ut i små båtar för att se delfiner i soluppgången. Sen besökte vi även Git Git vattenfallet, tempel bl.a. Tanah Lot som ligger precis vid vattnet) och lokala marknader.

Kan skicka några bilder om det är någon som är intresserad

• Berri

nikitakatt : oo så kul när ni skriver så längtar jag så mycket till vår resa som kommer ta oss 23h ditt :( hehe men vi har planerat allt så vi inte blir rastlösa !, vart är det man ska shoppa? har det stora shoppingcenter som går och pruta eller är det bara på marknaderna och utomhus butikerna? :D

jaha men vad kul att det det är många svenskar hade för mig att det inte fanns så många skandinaver där, ,

MissieA: alla här skriver att man ska åka runt ön och det kommer vi mer än gärna, föreslår ni att man ska åka taxi en hel dag eller flera dagar och betala någon privat eller ska man åka med guid kan tänka mig att det tar mycket mer betalt, fast ändå billigt.?

Måste dra iväg till jobbet nu, tack för era svar !

• MissieA
    Berri skrev 2010-02-18 07:42:28 följande:
    MissieA: alla här skriver att man ska åka runt ön och det kommer vi mer än gärna, föreslår ni att man ska åka taxi en hel dag eller flera dagar och betala någon privat eller ska man åka med guid kan tänka mig att det tar mycket mer betalt, fast ändå billigt.?
    Vi åkte med Ving och åkte med deras guide till Lovina. Men vi åkte även runt med privat taxi till ställen som var lite närmare Kuta. Båda alternativen var billiga, men det viktiga är att ni litar på den ni åker med. Det finns många taxichaufförer så fråga runt om pris först. Sen så brukar hotellen även ha goda kontakter med taxichaufförer som de kan rekomendera. Vi lärde känna några svenskar som vi gjorde några utflykter med och delade alltså resekostnaderna, ett bra förslag. Man behöver ju inte vara med varandra hela tiden men det blir billigare.

Man ska inte pruta i de stora shoppingcentrum eller några butiker som redan har fasta priser. Sen måste ni även gå på massage för det är väldigt billigt och de är super duktiga.
  • nikitakatt

Ja det glömde jag, manikyr kan man få för typ 30-40 kronor och samma med bodyscrub (helt otroligt skönt, både massage och len hud i ett) och helkroppsmassage. Så det är ett måste om man vill unna sig superbilligt spa =)

Och som Missie A sa så går det nog inte att pruta i affärer, däremot kan du köpa billiga surfmärkeskläder där, typ billabong och ripcurl. Men på marknader och i stånd ska man absolut pruta. På stranden brukade inte vi pruta, de hade så billiga priser ändå. Iof kan det hända att det är som i thailand, ju blekare man är ju dyrare pris eftersom de ser att man kommit dit nyss och då testar de ju såklart.

• Tokisen

Ni som fått massage på Bali, hur var den e d som Thailänsk massage?
    Jag fick stora blåmärken av Thaimassage så jag vet inte om jag vågar få massage på Bali.

• Berri

hehe stackaren ! hur gick det till blåmärken? det verka ha tagit i jätte hårt !

o så kul det ska bli med massa manikyr och massa massage, god mat, shopping, värme ect :D

Bra och vet att man inte kan pruta i butiker det skulle annars vara pinsamt om man försökte pruta.

Tack alla snälla som har svarat.

• Tokisen

I Thaimassage använder dem hela kroppen och använder gärna sina armbågar så hela min rygg va full av blåmärken.

Jag ser oxå fram emot allt, framför allt värmen.

Du får rapportera när ni kommit hem vad ni tyckte va bra och så.

• Berri

Självklart..dock så är det lite mer än en månad kvar :D hehe ska först åka till Istanbul på tisdag :D så har den resan och se fram emot.

• nikitakatt

Nej där vi var så var det inte alls som thaimassage men jag kommer inte ihåg om de hade olika sorter så att vi tog swedish eller något annat men det är ju bara att säga hur man vill ha det, de brukar va så gulliga och tillmötesgående. Bodyscrub va ljuvligt iaf, väldigt mjuk helkroppsmassge.

• MissieA
    Tokisen skrev 2010-02-18 22:02:08 följande:
    I Thaimassage använder dem hela kroppen och använder gärna sina armbågar så hela min rygg va full av blåmärken.Jag ser oxå fram emot allt, framför allt värmen.Du får rapportera när ni kommit hem vad ni tyckte va bra och så.
    Nej, den var verkligen inte som thaimassage. Det finns massor med små spa runt om i stan som masserar, gör manikyr osv för billig peng men de är inte så rena av sig så mitt tips är att ni betalar lite mer (men ändå jättebilligt)på något hotell. Vi fick fotbad, bodyscrub, helkroppsmassage, ett avslappnade rosbad & mat för 1000 kr/par på ett väldigt exclusivt spa på vårt hotell.

Fråga bara om det är något mer ni undrar Lägger in några bilder i mitt galleri så ni kan se vad som väntar er hehe
Svar på tråden bali , hjälp!