• Berri

bali , hjälp!

HEJ

Jag och min blivande planerar och åka till Bali, vi har länge varit inne på och bo på Nusa Dua eftersom jag har hört att det är ett trevligt område. Vi trodde att det var max 10 km från Kuta( tydligen så händer allt där) men det vissar sig att det är ca 16-25 km ditt. Vi är ett par som tycker om och ha liv runt om kring oss men har hört att kuta är väldigt livligt,
    Vi ha bra hotell och fin strand och vara lite avlägsen från andra men samtidigt ha det nära till de ställen där det händer saker.

Min fråga har någon varit i bali förut? Såfall vart bodde nu kuta eller på nusa doa? Och hur långt är det mellan kuta och nusa?

Är tacksam för era svar !

• Svar på tråden bali , hjälp!
  • MissieA
    Maxiander skrev 2010-03-27 09:53:11 följande:
    En tråd som passar min blivande man! Han har riktig Bali-koll.Nu ska vi till Skansen men han skriver lite tips senare ikväll.Skulle också vilja åka till Bali på smekmånad men vi vill åka till ett ställe som är nytt för oss båda. Inte så lätt när vi båda två älskar att resa och både rest och bott både här och där runt om i världen. Någon som har tips på nått udda ställe som man aldrig tänkt på att resa till men borde besöka?www.maxiander.se/
    Jag har inte varit där men har hört så bra saker om Aruba. Sen har ni Maldiverna också och dubai.

Vilka länder tycker du att man bör besöka Vilka är dina favorit platser?
  • Maxiander

Min kärlek får skärpa sig och skriva om bali här ;) Men nu ska vi på promenad så det blir senare idag!

Jag måste rekommendera flertalet länder i Centralamerika och Sydafrika. Det har varit de absolut mest givande resor jag gjort! Colombia var också en väldigt positiv överraskning men man ska se till att åka till rätt delar!

Ibiza är också väldigt vackert och erbjuder även lite partyliv om man är sugen på det. Men det är långt ifrån bara party på ön! Känns kanske lite 80-tal att åka dit men jag kan varmt rekommendera det ändå. Väldigt vacker ö som erbjuder lite av varje.

Nä nu ska vi iväg på promenad!

Glad påsk på er!!!

www.maxiander.se/inte-sa-paskigt-pa-skartorsdagen/

• Berri

Tack för alla era tips !! Imorgon gäller det !! Imorgon gifter vi oss och sen är det bali !! :D

• Maxiander
    Berri skrev 2010-04-02 20:47:44 följande:
    Tack för alla era tips !! Imorgon gäller det !! Imorgon gifter vi oss och sen är det bali !! :D
    Grattis på er stora dag!
    Fantastisk dag idag!

www.maxiander.se/
  • lillalyckan

Oh vad spännande! Grattis
    När ni kommer hem så måste du uppdatera hur det var för nu har vi också bokat bröllopsresa till Bali! Vi börjar med en vecka i Nusa Dua för lite lyx och avslappning och sen avslutar vi med 10 dagar i Kuta.

Berri skrev 2010-04-02 20:47:44 följande:
  • Superstarfia

Vi har också bokat våran Resa till Bali, vi kör 14 dagar i Nusa Dua för ren lyx.. :)

• lillalyckan

Härligt, jag ville också göra det först men min blivande är för rastlös. Så det blev en kompromiss vart ska ni bo på för hotell?

Superstarfia skrev 2010-04-07 10:46:49 följande:
    Vi har också bokat våran Resa till Bali, vi kör 14 dagar i Nusa Dua för ren lyx.. :)
  • Superstarfia
    lillalyckan skrev 2010-04-07 16:01:56 följande:
    Härligt, jag ville också göra det först men min blivande är för rastlös. Så det blev en kompromiss vart ska ni bo på för hotell?
    Vi som är så bekväma av oss bokade charter med Apollo, vi kommer bo på Aston Bali Resort & Spa..

SÅ nu ska det bara inhandlas en ny bikini.. ;)
  • lillalyckan

Där ska vi också bo hittade hotellet genom Apollos hemsida och tänkte boka där genom men eftersom min karl ville till Kuta också så bokade vi själva istället. Annars gillar jag charter, är vääldigt bekväm av mig

• Superstarfia
    lillalyckan skrev 2010-04-07 16:50:24 följande:
    Där ska vi också bo hittade hotellet genom Apollos hemsida och tänkte boka där genom men eftersom min karl ville till Kuta också så bokade vi själva istället. Annars gillar jag charter, är vääldigt bekväm av mig
    När åker ni då?
  • lillalyckan

Vi åker i december, 15e och är borta över jul och nyår

• Karlstadtös i Stockholm

Medan vi väntar på att TS kommer hem och avger en rapport så tänkte jag passa på att låna er Bali-fans för att fråga om man kan åka till Bali under december-januari. Jag såg i tråden att någon bokat då, men när jag pratade med en resebyrå så sa de att det var regnperiod då och att de rekommenderade att åka någon annanstans. Som jag har förstått det så regnar det väl inte konstant, utan snarare väldigt mycket under korta stunder (har aldrig vart i Asien)? Min fråga är om någon vart där under dec-jan och om resan riskerar att bli förstörd? Vädret kan man självklart aldrig rå på och några skurar är ju ingen fara, men man vill ju göra chanserna för en lyckad resa så stora som möjligt.

• lillalyckan

Vi läste lite här www.hotellasien.se/klimat_asien.php och tycker väl inte att regnperioden låter så farlig. Det är ju inte direkt som när det regnar hos oss här hemma... Vi åker i december och hade problem att hitta hotell som inte var fullbokade så särskilt farligt kan det inte vara om så många åker då tänker vi.

• Karlstadtös i Stockholm

Det låter bra! Ska kolla mig för lite till, men med största sannolikhet så kommer även jag och min man även åka på smekmånad till Bali! :) Ska bli spännande att höra raporten ifrån Berri!

• Berri

kommer komma med mer uppdatering senare när jag har mer tid och har fått internet hem !! men allt var underbart i BALI....dock ingen bra shopping men allt annat var super, varmt och skönt och regn ja det kunde man inte vara utan det regna varje dag men det gjorde inget för det var varmt ändå ...

• Berri

Jag kan varmt rekommendera Bali! Det är en jätte mysig ö,  vi bode på sanur och där var det lungt och mysigt, fanns mycket aktiviteter välja på stranden, så som jetski, padlning ect.  När vi ville ha det livligt åkte vi till Kuta, där fanns det fler butiker och resturanger och mycket mer folk.  Shoppingen är dock inte det bästa. Folket där är mycket trevliga och snälla, alla vill hjälpa till. Men ibland var det jobbigt och gå förbi försäljare som hela tiden försökte få in en i deras butiker. Vi kunde äta lyxigt för 60 kr för oss båda då med dricka. ibland åt man för över 100 kr och då är det "jätte" dyrt för folket där.

Skulle vilja åka ditt igen och kommer nog göra det i framtiden.

• källerudd

Nu börjar det dra ihop sig för vår resa... Måste packa, men vad ska man ha med sig??? Finns det några måste och något man kan skippa..

Vi ska resa runt på bali första veckan och den andra veckan ska vi till någon av Giliöarna och bara lata oss...Vi kör ryggsäck eftersom vi ska resa runt första veckan, Så måste tänka lite på vad man packar ner...

jag har aldrig varit iväg på en sån här typ av resa...Så tar tacksamt emot tips på vad vi bör packa ner...

• Berri

Du behöver inte packa ner så mycket ! dock så regnade det varje natt där och tre sista dagarna regnade det hela tiden, men det var ju i april månad, tror inte att det kommer regna så mycket nu ! ta med dig solskydds faktor och ett par bikinis sen är det bara och njuta av semestern !

• Berri

dock glöm inte idrotts skona, om ni vill åka runt i djungeln, se vulkan ect är det bra och ha ha med sig stabila skor. 

• eigollet

Ta med dig så lite som möjligt! Allt går ju att köpa där för en billig penning, använd och släng om du inte orkar släpa hem. Finkläderna och sminket hade jag också skippat, det svettas man bara bort {#lang_emotions_laughing}.
    Personligen hade jag tagit med mig:
    Svenska böcker (om man nu inte orkar läsa på annat språk), favorit-solbrillorna, bikini, shorts/kjol, gympaskor och linne. Sen hade jag köpt flip-flops, fler linnen, sarong, kjol och hygiensaker där.
    I Thailand har de ofta tvättservice även på de mindre och billiga bungalow-ställena, så det är ju i så fall bara att lämna in!
    Ha så skoj!

Svar på tråden bali , hjälp!