• nextstopsuburbia

    Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med

    Hej,

    Jag och min flickvän har sedan en tid tillbaka planerat för vårt stundande bröllop. Vi är överens om det mesta vad gäller ekonomi, festlokal och kyrka. Vad som däremot orsakat vilda diskussioner är huruvida vi skall bjuda hennes kusin. Till historien hör att de har ett förflutet då de, cirka ett år innan vi blev tillsammans, hade sex vid två tillfällen. Detta är något som jag under alla våra år tillsammans mått mycket dåligt över, mycket på grund av att hennes släkt har en mycket god sammanhållning och att jag därmed tvingas träffa honom regelbundet och därmed inte kunnat glömma bort och gå vidare.

    Jag menar på att det är VÅR dag och att vi båda skall känna oss glada och lyckliga tillsammans med de människor som vi bryr oss om. Att bjuda någon bara för att han eller hon råkar tillhöra släkten är inget jag vill. Hon har dessutom vid flertalet tillfällen påpekat att hon inte tycker om honom och att han beter sig illa mot andra.

    Så, min fråga är vad jag ska göra? Är jag oresonlig? Jag har absolut förståelse för min flickväns situation och att det kan vara svårt att utesluta kusinen samtidigt som vi bjuder hans syster och pappa. Jag har till och med erbjudit mig att diskret kontakta honom och be honom tacka nej till vår inbjudan...

  • Svar på tråden Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med
  • JessicaJnsson

    Skulle ni gå på hans bröllop om han bjöd er?
    Skulle han bjuda er?

  • BlackWIngedAngel

    Märkligt att en jurist får lov att uttrycka sig så felaktigt, men man får väl tyvärr konstatera att bröllopstidningar inte är några tillförlitliga rättskällor.
    Som eldstad så tydligt poängterat så gäller lagförbudet släkt i rakt upp och nedstigande led. (Förutom barn och föräldrar gäller detta barnbarn och mor-och farföräldrar och alla RAKT upp- och nedåtstigande led.)


    KatjaB skrev 2010-02-18 20:25:01 följande:
    Nu så, nu har jag hittat tidningen. (bröllopsmagasinet)Fråga: jag och min familj hamnade i en vild diskussion när vi började prata om mitt och min sambos bröllop. Vi är absolut inte släkt men diskussionen handlade om ifall det är lagligt att två kusiner får gifta sig med varandra? Jag hävdar att de får det. Svar: Intressant fråga, Alla som ska gifta sig måste ansöka om prövning av äktenskapshinder.. såkallad hindersprövning. Vid hindersprövningen utreder man om det finns några hinder för ingående av äktenskap. En av de förutsättnningarna man undersöker är om det finns något släktband mellan parterna. Här framgår tydligt att kusiner inte får ingå äktenskap med varandra. Dock kan justitieministern ge tillstånd av särskilda skäl.
    Sedan skulle jag vilja säga till Alexxxi att du har naturligtvis rätt till din åsikt om att du inte tycker att det är ok, eller något du skulle kunna göra. Men detta är en forumstråd om ett problem och det hjälper inte situationen att häva ur sig anklagelser om att det skulle vara incest. Oavsett vad du tycker gentemot vad lagen säger, så är det inte behjälpligt trådstartarens i dennes fråga.

    Många här har förespråkat att man ska acceptera sin partners liv, men man måste också acceptera att det kan vara olika svårt för olika människor. Jag kan förstå hur det kan kännas jobbigt, även om man vill glömma bort det. Ibland hjälper det att lära känna personen bättre, men i det här fallet så verkar det ju snarare som att det har lett till att ni båda tycker sämre om honom. Personligen hade jag inte bjudit med en person som ingen av oss tyckte om, oavsett vilka andra man bjuder i dennes familj. Om man inte kommer överens så kan man ju helt enkelt bara säga det om någon skulle fråga. Resten behöver man ju inte diskutera med någon annan.
  • Chris24

    Men alltså, Alexxxi mena på att det är kanske inte enligt lagen incest men i hennes ögon ser hon det som incest och helt fel, oavsett om det är lagligt eller inte. Det är som sagt något hon personligen tycker och skrev ju också att hon "struntar" i om lagen säger annat, nu mena inte hon bokstavligt talat att hon inte ville följa regler eller inte tycker pedofiler ska sitta inne utan uttryckte att hon inte gilla det, hon tyckte det var incest och hon tyckte det var äckligt.

    Precis som många andra här inne reagerade på att det är ens kusin och också tyckte det var olustigt.

    Så jag tycker inte folk ska haka upp sig på att hon just använde ett ord som inte riktigt stämmer ihop med juridiken osv, hon uttryckte det hon tyckte och ville nog inte starta vidare någon annan diskussion om just den biten.

    Jag förstår det är ett öppet forum och alla ska få säga sitt, vi har alla fattat det nu med BT också för den delen, att folk har starka åsikter om både dittan o dattan men man behöver inte tolka o läsa in i någons mening direkt bara för att den personen skrev nåt som i dina ögon var "helt fel enligt lagboken". Just nu, mena kanske den personen, inget mer än att "i mina ögon just nu, är detta inces för min del och jag äcklas av det, oavsett vad lagen säger".

    Hoppas jag gjorde mig själv förstådd där.

  • passionsblomman

    Det är oerhört mycket lättare att föra ett samtal eller diskutera om man är omsorgsfull nog att välja att skriva det man menar och också mena det man skriver.

    Att vara slarvig med orden eller för lat att formulera det man egentligen vill ha sagt och sedan lägga ansvaret på läsaren att tolka det som står på ett helt annat sätt blir ganska snett.
    Då kan man ju alltid täcka upp med "Men åååh det fattar la du att jag inte maná såååå" eller "aja skit samma ni borde fatta vad jag menar"

    Det är alls ingenting underligt i ett samtal att man under stundom får lov att förklara vad man menar, förtydliga eller kanske till och med börja om och formulera sig helt annorlunda.
    Det är väldigt vanligt både i irl diskussioner och naturligtvis lika självklart en del av samtal som förs via nätet.

    Det är också en fördel om man läser det som faktiskt står i olika inlägg.
    Vi har konstaterar att det inte går under rubriceringen incest att ha sex med en kusin-vi vet att det tom är lagligt att gifta sig.
    På samma sätt som man inte kan säga att en homosexuell är pedofil. Hur "äcklig" man än tycker att en företeelse är.

    DÄREMOT har ingen sagt att man tycker att kusingifte är bra. Tvärtom finns det kanske goda skäl enlligt nyare forskning att se över lagen.

    Alltså är det helt felaktigt att Alexxxi eller någon annan skulle vara attackerad eller påstå att folk i den här tråden försvarar sex med släktingar. Med hänvisning till er pseudodiskussion vid sidan av:

    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3647248.html

    Chris, du gör ett bra försök att göra Alexxi förstådd. Det märks att du vill reda ut saker och förklara.
    Jag tycker dock att det vore bättre om Alexxi själv faktiskt valde noggrannare bland orden om syftet är att bli uppfattad på ett annat sätt än vad som hittills står.

  • bobods

    Min mor är gift med sin kusin, som hon träffade första gången när båda var över 40 år. Alltså ingen hon växt upp med, då min mor har ca 50 kusiner. Det är fullt lagligt i Sverige och således INTE incest!!!!!

  • shakynose

    Väl talat. Verkar som att det läses lika slarvigt som det skrivs, med tanke på vad som sägs i den tråden... SUCK!


    passionsblomman skrev 2010-02-19 14:10:51 följande:
    Det är oerhört mycket lättare att föra ett samtal eller diskutera om man är omsorgsfull nog att välja att skriva det man menar och också mena det man skriver.Att vara slarvig med orden eller för lat att formulera det man egentligen vill ha sagt och sedan lägga ansvaret på läsaren att tolka det som står på ett helt annat sätt blir ganska snett. Då kan man ju alltid täcka upp med "Men åååh det fattar la du att jag inte maná såååå" eller "aja skit samma ni borde fatta vad jag menar"Det är alls ingenting underligt i ett samtal att man under stundom får lov att förklara vad man menar, förtydliga eller kanske till och med börja om och formulera sig helt annorlunda.Det är väldigt vanligt både i irl diskussioner och naturligtvis lika självklart en del av samtal som förs via nätet.Det är också en fördel om man läser det som faktiskt står i olika inlägg.Vi har konstaterar att det inte går under rubriceringen incest att ha sex med en kusin-vi vet att det tom är lagligt att gifta sig.På samma sätt som man inte kan säga att en homosexuell är pedofil. Hur "äcklig" man än tycker att en företeelse är.DÄREMOT har ingen sagt att man tycker att kusingifte är bra. Tvärtom finns det kanske goda skäl enlligt nyare forskning att se över lagen.Alltså är det helt felaktigt att Alexxxi eller någon annan skulle vara attackerad eller påstå att folk i den här tråden försvarar sex med släktingar. Med hänvisning till er pseudodiskussion vid sidan av:www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3647248.htmlChris, du gör ett bra försök att göra Alexxi förstådd. Det märks att du vill reda ut saker och förklara.Jag tycker dock att det vore bättre om Alexxi själv faktiskt valde noggrannare bland orden om syftet är att bli uppfattad på ett annat sätt än vad som hittills står.
  • Chris24
    shakynose skrev 2010-02-19 16:06:51 följande:
    Väl talat. Verkar som att det läses lika slarvigt som det skrivs, med tanke på vad som sägs i den tråden... SUCK!
    Bara onödigt.
  • Chris24
    passionsblomman skrev 2010-02-19 14:10:51 följande:
    Det är oerhört mycket lättare att föra ett samtal eller diskutera om man är omsorgsfull nog att välja att skriva det man menar och också mena det man skriver.Att vara slarvig med orden eller för lat att formulera det man egentligen vill ha sagt och sedan lägga ansvaret på läsaren att tolka det som står på ett helt annat sätt blir ganska snett. Då kan man ju alltid täcka upp med "Men åååh det fattar la du att jag inte maná såååå" eller "aja skit samma ni borde fatta vad jag menar"Det är alls ingenting underligt i ett samtal att man under stundom får lov att förklara vad man menar, förtydliga eller kanske till och med börja om och formulera sig helt annorlunda.Det är väldigt vanligt både i irl diskussioner och naturligtvis lika självklart en del av samtal som förs via nätet.Det är också en fördel om man läser det som faktiskt står i olika inlägg.Vi har konstaterar att det inte går under rubriceringen incest att ha sex med en kusin-vi vet att det tom är lagligt att gifta sig.På samma sätt som man inte kan säga att en homosexuell är pedofil. Hur "äcklig" man än tycker att en företeelse är.DÄREMOT har ingen sagt att man tycker att kusingifte är bra. Tvärtom finns det kanske goda skäl enlligt nyare forskning att se över lagen.Alltså är det helt felaktigt att Alexxxi eller någon annan skulle vara attackerad eller påstå att folk i den här tråden försvarar sex med släktingar. Med hänvisning till er pseudodiskussion vid sidan av:www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3647248.htmlChris, du gör ett bra försök att göra Alexxi förstådd. Det märks att du vill reda ut saker och förklara.Jag tycker dock att det vore bättre om Alexxi själv faktiskt valde noggrannare bland orden om syftet är att bli uppfattad på ett annat sätt än vad som hittills står.
    Jag förstår vad du försöker säga och få fram passionblomman.
  • Chris24

    ts, hur har det gått med allting? Har du snackat med henne nåt eller har ni diskuterat vidare?

  • nextstopsuburbia

    Vi har pratat en del och hon har förståelse för min situation och för mina känslor. Dock så har hon svårt att se hur vi ska kunna undan med att inte bjuda honom eftersom vi sannolikt kommer att bjuda resten av hans familj. Mitt förslag om att diskret prata med honom och be honom att inte närvara kan komma att bli ett alternativ. Dock så litar hon inte på honom och är rädd att han gör en grej av det hela och att sanningen därför kanske kan komma att läcka ut till släkten. Detta vill jag givetvis inte utsätta henne för och kanske måste jag därför finna mig i att vi måste bjuda honom. Ytterligare diskussioner lär följa och vi får se vart de landar någonstans...

  • shakynose
    Chris24 skrev 2010-02-20 23:57:30 följande:
    Bara onödigt.
    Det där också
  • shakynose

    Jag hoppas att ni kan släppa det på riktigt så småningom, oavsett hur ni gör till bröllopet. Det verkar vara en riktigt jobbig grej för er båda.


    nextstopsuburbia skrev 2010-02-22 15:32:03 följande:
    Vi har pratat en del och hon har förståelse för min situation och för mina känslor. Dock så har hon svårt att se hur vi ska kunna undan med att inte bjuda honom eftersom vi sannolikt kommer att bjuda resten av hans familj. Mitt förslag om att diskret prata med honom och be honom att inte närvara kan komma att bli ett alternativ. Dock så litar hon inte på honom och är rädd att han gör en grej av det hela och att sanningen därför kanske kan komma att läcka ut till släkten. Detta vill jag givetvis inte utsätta henne för och kanske måste jag därför finna mig i att vi måste bjuda honom. Ytterligare diskussioner lär följa och vi får se vart de landar någonstans...
  • passionsblomman

    Mmm, det där tänkte jag på-om detta är något hon skäms över och inte vill ska komma ut till andra, så kanske det är enklast trots allt att bjuda snubben och hoppas det bara passerar förbi. jag TROR att ni ommer att märka väldigt lite av en enskild gäst ifall ni kan försöka mest bara låta honom vara där i periferin.
    Lycka till hursomhelst.


    nextstopsuburbia skrev 2010-02-22 15:32:03 följande:
    Vi har pratat en del och hon har förståelse för min situation och för mina känslor. Dock så har hon svårt att se hur vi ska kunna undan med att inte bjuda honom eftersom vi sannolikt kommer att bjuda resten av hans familj. Mitt förslag om att diskret prata med honom och be honom att inte närvara kan komma att bli ett alternativ. Dock så litar hon inte på honom och är rädd att han gör en grej av det hela och att sanningen därför kanske kan komma att läcka ut till släkten. Detta vill jag givetvis inte utsätta henne för och kanske måste jag därför finna mig i att vi måste bjuda honom. Ytterligare diskussioner lär följa och vi får se vart de landar någonstans...
  • Ninja85

    Vi kommer utesluta två av mina sambos släktingar från bröllopet för att jag inte kommer överens med dem av olika anledningar. Resten av deras familjer är däremot välkomna. Tycker inte det är nåt konstigt med det, bara för att det är släkt behöver man inte komma överens eller bjuda på bröllop bara för att "det ska vara så". Det är er dag och om du mår dåligt av att ha honom där, vilket jag förstår, så tycker jag inte ni ska bjuda honom =)

Svar på tråden Hon vill bjuda kusin som hon har ett förflutet med