• lisaodaniel

Min tärna bryr sig inte...

Jag har ett stort problem!

När jag visste att vi skulle gifta oss ringde jag ganska snart upp min allra närmsta vän och frågade om hon fortfarande ville vara min tärna. Självklart ville hon det.
    Ca ett år innan detta flyttade hon till annan ort för att studera, sedan dess hade vi hållt kontakten via brev, internet och telefon. Vi hade då fortfarande en tajt relation.

Nu har det gått ett halvår sedan dess och jag har inte hört något från henne mer än en gång. Den gången pratade vi på msn och hon försvann iväg utan ett ord, efter dess har hon inte hört av sig. Jag har på flera sätt inbjudit till nya kontakter, men inte fått svar.
    Nu känner jag att jag inte längre vill ha henne som min tärna! Jag har en blivande svägerska som jag har en väldigt tajt relation till och vill gärna ha henne som tärna istället.

Nu vet jag inte hur jag ska säga detta till min förra tärna! Är det för fegt att skicka ett mail?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Min tärna bryr sig inte...
  • scarborough81

Hon verkar ju verkligen inte bry sig.. Hade hon verkligen velat, så hade hon väl kontakta dig. Jag förmodar att hon visste vilket datum ni skulle viga er. Är det nära nu? Men att bara försvinna sådär luktar skumt. Pröva att ringa henne iaf några gånger, får du inget svar på ett tag, fråga din blivande svägerska.

• cherrylane

Ta tjuren vid hornen och säg ifrån, jag tycker att en tärna skall vara närvarande och det hade varit svårt om hon bor på annan ort, även om hon hade velat vara det. Jag tycker du vänligt men besämt skall säga att det blir lite svårt praktiskt när hon br så långt ifrån, mer tror jag inte du behöver säga. Lycka till!

• lillabjörn
    scarborough81 skrev 2010-02-27 11:15:41 följande:
    Hon verkar ju verkligen inte bry sig.. Hade hon verkligen velat, så hade hon väl kontakta dig. Jag förmodar att hon visste vilket datum ni skulle viga er. Är det nära nu? Men att bara försvinna sådär luktar skumt. Pröva att ringa henne iaf några gånger, får du inget svar på ett tag, fråga din blivande svägerska.
    Det här inlägget tycker jag är lite väl hårt i sin ton. Det är visst inte säkert att din tärna inte bryr sig! När jag och min bästa vän flyttade till olika respektive studieorter så hade vi flera år av mer sporadisk kontakt, dock när vi hördes o sågs så var det fantastiskt roligt. Bjud hem din tärna /bästa vän och gå på den känslan istället, eller om det är möjligt, hälsa på henne i hennes nya liv!

Känns det då fortfarande inte lika som förr, prata med henne om att det är viktigt för dig att din tärna ska vara mer deltagande mm. Du kan ju alltid skylla på att det blir svårt att planera mm när ni bor på olika orter, och så låter du din blivandes syrra göra det istället?
  • scarborough81

@lillabjörn var inte meningen att det skulle låta hårt.. kom bara ut så..

@lisaodaniel känn efter ordentligt om det du vill... men testa och ring henne som jag skrev, man kan ju inte göra annat än försöka.. beror på när vigseln är.. för jag gissar att ni vill ha lite framförhållning, dröjer det och du inte hör något så gör då vad du känner bäst för.

• lisaodaniel

Tack tjejer för era svar!

I det här fallet har det varit så att min tärna har alltid varit dålig på att höra av sig. Men när jag hört av mig förr har hon blivit så glad och tacksam att jag gjort det så vi kunde träffas osv.

Vad gäller att hälsa på så har jag både erbjudit mig att komma till henne och bjudit hem henne ett flertal gånger. Vi har i stort sett bestämt att vi skulle besöka varandra, det enda som inte varit klart har varit flygbiljetterna. Men till slut har det runnit ut i sanden pga att hon inte har hört av sig när det närmat sig så som vi bestämt.

Vårt bröllop ståndas i augusti så än är det ju inte riktigt bråttom, men jag vill ju gärna ha klart för mig vilka som ska vara mina tärnor!

• Lucia05

Många blivande brudar bör kanske tänka på att även om er tärna blr glad för hedersuppdraget ni ger dem så kanske det inte är lika stort för henne som för den blivande bruden. Många brudar kräver väldigt mycket av sina tärnor.

• lisaodaniel

Jag anser inte att det är för mycket begärt att tärnan åtminstonde försöker hålla kontakten...
    Jag är rädd för att det på själva bröllopet bara kommer kännas konstigt pga att vi inte har pratat över huvudtaget på ett år.

Lucia05 skrev 2010-02-28 21:43:52 följande:
    Många blivande brudar bör kanske tänka på att även om er tärna blr glad för hedersuppdraget ni ger dem så kanske det inte är lika stort för henne som för den blivande bruden. Många brudar kräver väldigt mycket av sina tärnor.
  • CeKe

Prata med henne i telefon istället för på MSN! OCh det behöver verkligen itne betyda att hon inte bryr sig! Då hade hon antagligen inte tackat ja från början och också tackat nej så här i efterhand. Alla har olika bilder av vad en tärna ska göra. Själv anser jag att tärnan itne ska göra mer än att vara en god vän och vara med under dagen D. Min tärna bor också långt bort och vi har inte jätteofta kontakt, vilket inte stör någon av oss. Det betyder verkligen itne att hon inte bryr sig! Det viktiga är hur kul vi har när vi väl ses och att det kan gå måååånader mellan kontakterna, men när vi väl pratar är det som att vi aldrig varit isär. Det är fin vänskap för mig

Skippa all form av skriven kontakt (msn, sms) etc och prata med varandra! Ni kanske också ska prata om era olika förväntningar på rollen som tärna... för den kanske skiljer sig! Har hon inte själv gift sig, så kanske hon inte heller har någon direkt bild av hur stort det är för dig (även om hon tycker det är kul att du ska gifta sig) och inte förstår dina förväntningar.

Jag skulle definitivt inte lägga all skuld i detta på henne, utan det är er gemensamma kommunikation som ni båda lär fundera över...

• Idhrenniel

Jag tycker också att du ska ringa henne och försöka förklara hur det känns. Är det så att hon skärper sig och ber om ursäkt (kanske hon bara har mycket som händer i hennes liv just nu), är det helt omöjligt att du har två tärnor?? Då behöver du ju inte dra tillbaka din tärn-förfrågan till din kompis, med stor risk till sårade känslor, och du får också en tärna, svägerskan, som du vet att du kan lita på??

• brajt

jag har en kompis som en gång när vi var ute och festade efter att jag sagt att jag och min kille skulle gifta sig sa att hon ville vara tärna, utan att jag ens frågade. jag blev lite ställd och kunde inte riktigt med att säga nej. hon vart jätteglad då.

det var kanske 5 månader sen...hon har inte pratat om det med mig nåt mer sen dess, inte frågat hur det går med bröllopsplanerna eller nåt. hon är en jättebra kompis men inte den pålitligaste när det gäller att planera saker.

jag hade från början inte tänkt ha någon träna alls och nu känner jag mer och mer att jag vill gå tillbaka till det. Men jag vet inte hur jag ska säga det till henne...vet inte om hon ens bryr sig alls!

Svar på tråden Min tärna bryr sig inte...