• Sophie100710

Fotografering

Tänkte bara höra med er brudar där ute hur ni ska göra med fotograferingen. Ska ni fota innan eller efter själva vigseln?

Vi tänkte innan så att folk slipper vänta på oss,för det kan ju ta ett tag.. men känns som om man inte vill att brudgummen ska se en förräns i själva kyrkan..hmm vad tycker ni spelar det ngn roll?

• Svar på tråden Fotografering
  • Rapsbrud

Vi ska fotografera oss efter vigseln, men å andra sidan har vi bestämt med fotografen att det bara kommer ta en timme plus att våra gäster ska få vara med på någon/några av bilderna (vi bjuder bara föräldrar & syskon så vi är inte så många). Sen får gästerna åka i förväg till festen.

• Yarrow

Vi kommer ha en fotograf med oss under hela dagen i stället så slipper våra gäster driva planlöst omkring och vänta på oss. Haha.

Vi kommer bli fotograferade lite utomhus men då får de gärna titta på och vara med på lite bilder också.

• gonzor83

Vi kommer också ha en fotograf hela dagen, men även ta lite "uppstyrda" bilder innan. Vi hinner det eftersom vi gifter oss ganska sent, vid 16.30.

• Sophie100710

okej, ja vi ska oxå ha fotograf och även "filteam" med under i stort sett hela dagen.

• Nordiskbrud

Vi hade fotografer med hela dagen och tog också våra uppstyrada bilder innan vigseln. Det var jätteskönt! Vi hade nog blivit mer stressade av att ta bilder efteråt och tänkt mycket på gästerna (bortsett då från att det inte skulle funkat att ta bilder efter vår vigsel då vi gifte oss kl 16 i februari ). Nu fick vi istället en väldigt lugn och skön åktur efter vigseln. Det var urmysigt att bara vara vi två just då och dricka skumpa Fotograferna var då på minglet och fotade våra gäster så vi får fia bilder på dem med.

• Red Scarlet

Vi fotade oss innan vigseln och det fungerade jättebra för oss.

Fördelar:
    1. Man slipper känna sig stressad över att gästerna väntar på en i 1-2timmar.
    2. Man har fotograferingen avklarad INNAN vigseln och kan slappna av lite mer under vigseln (jag var rätt nervös innan fotograferingen men glad när en sak hade bockats av)
    3. Vi såg varandra lagom till fotograferingen och såg otroligt nyförälskade och lyckliga ut på korten eftersom vi precis fått se varandra.

Dessutom brukar det sällan bli en superromantisk hollywood-upplevelse just när bruden och brudgummen ses i kyrkan, man möts ju i rummet bakom altargången för att samla ihop sig och sedan ska man gå in tillsammans (om inte bruden går in själv, men det är ju inte praxis). Ibland står man där med hela brudföljet och det är inte så intimt. Men det är ju jätteolika hur man vill göra.

• Cherrygirl

Vi fotar oss efter kyrkan, för jag vill ha bröllopsfoton där jag har min ring på mig och allt, och den tänker jag ju inte använda förrens jag gift mig

Alla gästerna får åka till festlokalen så länge, där vi kommer att servera lite snittar och så kan de ju passa på att leta efter sin sitt plats samtidigt ju..

• Dofan

Står i valet och kvalet om att fotograferas innan eller efter vigseln, vigseln är kl 16 och utomhus, fördelen med att fotograferas innan är att man kan koppla bort den biten och kan joina festen direkt som är runt hörnan!Sen kan det vara bra att hinna prata med fotografen innan själva fotograferingen. Nackdelen är som Cherrygirl säger att man har inte sin vigselring på sig. Jag skulle gärna vilja ha bilder tillsammans med brudtärnan och bestman samt våra brudnäbbar, det blir kanske svårt att få tiden att räcka till, tänkte bara ha fotografen en timme, någon som vet? Blir det för mörkt tro att ta bilder runt 16.30 i början av maj? Hade bestämt mig innan för att ta bilderna innan men nu blir jag osäker, snälla är det någon som kan ge mig fler fördelar med att ta bilderna innan eller efter vigseln, tacksam för svar! :o)

• Sandra och Daniel

Vi ska ta våra foton före vigseln, eftersom vi vill slippa känna oss stressade till festen. Sedan är vår fotograf med oss hela eftermiddagen också, så det kommer finnas tillfällen till fina foton där vi även har våra ringar på oss.
    Vi har valt att fotas vid en liten sjö som är väldigt fin på sommaren och ha med bestman, tärna och brudnäbbarna här också....så det kan ju ta lite tid och då känns det bäst att ha det gjort innan vigseln =)

• Red Scarlet
    Dofan skrev 2010-03-01 22:49:29 följande:
    Blir det för mörkt tro att ta bilder runt 16.30 i början av maj?
    Kan du inte höra med fotografen som ni beslutat er för vad den tycker? Är de skickliga går det ju ändå men inget blir så fint som dagsljus, så idealiskt är ju att fota en tidig eftermiddag.

Bilder med brudföljet kanske ni kan ta precis i slutet av fotograferingen annars? Har ni bara hyrt fotograf för en timme totalt? Det beror ju på vad som är viktigast för en, en timme går ofta ganska fort och vi ville enbart fokusera på oss den tiden med fotografen. Min kompis som är hobbyfotograf fotade resten av dagen, under vigseln och kvällen, och han tog även porträttkort på familjerna och så. Men om ni vill ha med brudföljet kanske ni ska höra med fotografen vad den tror blir en bra tid för att inte stressa fram en fotografering?

Tänk också på att är det lite dåligt väder (maj är ju inte supersäkert) så kan det ta ännu längre tid att hitta bra ställen att fota på. Eftersom det duggade/regnade i juni när vi fotade fick vi röra oss mellan olika ställen och det tog ett litet tag.

Det där med att ha ringarna på sig eller inte är ju en smaksak, men jag kan tycka att det är lite larvigt att man inte skulle kunna ha på sig dem i 1timme innan vigseln. Ni ska ju ha dem resten av era liv, vilken skillnad gör en timme? Jag skulle aldrig ha fotat mig innan vigseln om jag inte valt att ha ringarna på, då blir det ju ingen äkta grej. Så kan man inte tänka sig att ha ringarna på sig innan så kanske man ska välja att fotas efteråt?
  • Sebastiána

Nja, vi vill nog fotas innan vigseln. Enda nackdelen är väl att vi inte är gifta "på riktigt" och att vi kanske är lite nervösa (men en skicklig fotograf kan få en att slappna av ändå).

Vi ser fler nackdelar med att fotas efter vigseln: vi kan vara rödögda efter eventuella tårar under vigseln, mitt smink kanske inte är lika perfekt längre, kläderna kan ha fläckats av otvättat ris (syns mest på gummens kläder) eller annat, vi kan ha ris i håret och överallt och det kanske kommer med på bild, våra gäster måste vänta 1-2 timmar på att vi ska bli klara.

• fibobs

Vi kommer att ha fotograf från tidiga morron. Tar kort på både mig och min M2b när vi gör oss iordning, på väg till vigseln, under vigseln, efteråt blir det lite mera stylade bilder.
    På festen kommer han bara att mingla med alla och ta en massa fina, roliga, tokiga bilder. Efteråt blir det ett fint bildspel som vi kommer att lägga ut som länk, där alla gäster kan ta del av.
    Ett bra upplägg tyckte vi.

• aikidoaasa

Vi vill fota oss efter just för att få de där underbara "nu är vi äntligen gifta" bilderna. Men vissa får vi kanske ta innan så att det inte tar för långt tid för våra gäster att vänta på oss.

ohh... jag bara längtar!

• Sophie100710

Sandra och Daniel skrev 2010-03-01 23:43:14 följande:

Vi ska ta våra foton före vigseln, eftersom vi vill slippa känna oss stressade till festen. Sedan är vår fotograf med oss hela eftermiddagen också, så det kommer finnas tillfällen till fina foton där vi även har våra ringar på oss. Vi har valt att fotas vid en liten sjö som är väldigt fin på sommaren och ha med bestman, tärna och brudnäbbarna här också....så det kan ju ta lite tid och då känns det bäst att ha det gjort innan vigseln =)
    Detta låter ju super, som sagt våran fotograf är ju min syster så hon kommer ju finnas under hela kvällen så då kan man ju ta de bilderna med vigselringarna då...bra tänkt så får det bli!
  • Sophie100710
    Sebastiána skrev 2010-03-02 08:00:34 följande:
    Nja, vi vill nog fotas innan vigseln. Enda nackdelen är väl att vi inte är gifta "på riktigt" och att vi kanske är lite nervösa (men en skicklig fotograf kan få en att slappna av ändå).Vi ser fler nackdelar med att fotas efter vigseln: vi kan vara rödögda efter eventuella tårar under vigseln, mitt smink kanske inte är lika perfekt längre, kläderna kan ha fläckats av otvättat ris (syns mest på gummens kläder) eller annat, vi kan ha ris i håret och överallt och det kanske kommer med på bild, våra gäster måste vänta 1-2 timmar på att vi ska bli klara.
    Bra tänkt det där ang. röda ögon, nu har jag definitivt bestämt mig det blir fotografering innan, Tusen tack :)
  • Nordiskbrud

Vet att många påpekar det där med att vara nervös innan vigseln. Det fanns inte i vår värld! Vi var otroligt avslappnade (ivart fall jag, om maken inte var det så berodde det inte på nervositet inför bröllopet utan för fotograferingen ). Vi var bara härligt pirriga och mycket lyckliga även timmarna innan vigseln och det kände lika mycket på riktigt kl 14 som efter kl 16 då vigseln var. Hela dagen är ju bröllopsdagen och jag tror att man förstorar upp nervositeten i förväg, jag gjorde det och jag var och blev bara nervös 5 minuter då jag satte på mig brudklänningen och så när kyrkklockorna började klämta men det försvann när vi gick in

• HappyE

Vår fotograf kommer ta några bilder precis innan vigseln, då vi är nystylade (innan de sentimentala tårarna..) och precis har sett varann. Sen fotar han vigseln, lite mingel utanför kyrkan och därefter oss i lugn och ro. Vi har vigsel kl 14.30 och middag kl 17. Det kommer vara drygt en timme för gästerna att fördriva men vi tänker att de som bor nära får chansen att gå hem och göra sig festfina, de andra kan strosa runt alternativt checka in på sina hotell. Vi unnar oss att tänka mer på hur vi vill lägga upp dagen än hur det blir för gästerna

Svar på tråden Fotografering