• Mmi87

Namn i inbjudan

Om man vill skriva namn i inbjudan till de som är bjudna men även få hela texten att smällta ihop med våra namn hur kan man uttrycka sig då utan att det låter för formellt?

Kan man skriva:

Vi vill bjuda in
    Namn, Namn och Namn

Till vigsel av
    Namn och Namn

"Vi vill bjuda in" vet jag inte om det låter så passande men hur kan jag uttrycka mig utan att det låter som en inbjudan till kungen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-15 17:01
    Jag valde att lägga upp det såhär:

Namn på inbjuden familj
    med respektive

välkomnas att övervara vigseln mellan
    Bruden
    &
    Brudgumen
    Datum, tid, plats.

Dekoration

Beskrivning vad som sker efteråt utan en massa formellt.

Lite om bröllopspresent eftersom vi har långt att flyga.

Osa och Klädsel.

Nu är jag lite nervös bara över att jag inte "skrev under" med våra namn då det är vi som inbjuder. Det borde man kanske göra? Vad tycker ni? Står inget "hälsningar". Verkar vara lite av att man borde skriva under, lite vett och etikett?

• Svar på tråden Namn i inbjudan
  • Superstarfia

Javisst, men enligt etiketten så SKA alltid respektive bjudas, ÄVEN om man aldrig träffats...

Om jag inte skulle bli bjuden på ett bröllop där min kille blev skulle jag inte direkt vara så sugen på att lära känna denne som tydligen inte vill se oss som ett par...

• KatjaB

Nja, jag skulle väl inte säga att folk ska skämmas för hur de väljer att göra hehe, men om det är etablerade par så brukar man bjuda respektive. Dvs om de är sambo, eller varit tillsammans i flera år.
    Är det däremot ett nytt förhållande och de kanske inte ens bor tillsammans så är det inte lika självklart.
    Har själv en kompis som har en pojkvän som hon levt ihop med i 9 år. Han och jag drar inte riktigt jämt, och jag har lite svårt för honom, men det är ju henne jag är vän med och är hon lycklig är jag glad för hennes skull. Han är bjuden på bröllopet, jag dör inte av att han är närvarande och det hör till god ton.

• KatjaB

oj, skickade lite för fort...

För att svara på en sak som ts frågade så kan du, om du inte vill skriva övervara, byta ut det mot närvara. Kanske lite fullt så högtidigt men ändå låter bra?

• Senilia

Precis vad jag menar.. Etablerade par - självklart.. Men nya? Jag bjuder inte in någon jag aldrig träffat. Om någon av mina vänner nu skulle träffa någon ny innan jag gifter mig så utgår jag ifrån att denna vän presenterar mig för sin nya pojk/flickvän innan en så stor dag..=)

KatjaB skrev 2010-03-14 19:54:58 följande:
    Nja, jag skulle väl inte säga att folk ska skämmas för hur de väljer att göra hehe, men om det är etablerade par så brukar man bjuda respektive. Dvs om de är sambo, eller varit tillsammans i flera år. Är det däremot ett nytt förhållande och de kanske inte ens bor tillsammans så är det inte lika självklart.Har själv en kompis som har en pojkvän som hon levt ihop med i 9 år. Han och jag drar inte riktigt jämt, och jag har lite svårt för honom, men det är ju henne jag är vän med och är hon lycklig är jag glad för hennes skull. Han är bjuden på bröllopet, jag dör inte av att han är närvarande och det hör till god ton.
  • Superstarfia

MEN eftersom inbjudan till bröllop oftast går ut rätt lång tid innan bröllopet är. så har man ju faktiskt tid att träffa personen i fråga....

• KatjaB

så om man har någon i släkten som kanske inte är så seriös med sina förhållanden, utan ofta har en ny, ska man då börja umgås med den personens nya pojk eller flickvänner frekvent i hopp om att den personen kanske finns kvar när jag gifter mig?

Eller menade du min kompis sambo sedan flera år tillbaka som jag skrev om, vi känner redan varandra och tycker ändå inte om varandra. Men han är ju som sagt bjuden..

Superstarfia skrev 2010-03-15 07:57:37 följande:
    MEN eftersom inbjudan till bröllop oftast går ut rätt lång tid innan bröllopet är. så har man ju faktiskt tid att träffa personen i fråga....
  • Superstarfia
    KatjaB skrev 2010-03-15 08:03:28 följande:
    så om man har någon i släkten som kanske inte är så seriös med sina förhållanden, utan ofta har en ny, ska man då börja umgås med den personens nya pojk eller flickvänner frekvent i hopp om att den personen kanske finns kvar när jag gifter mig? Eller menade du min kompis sambo sedan flera år tillbaka som jag skrev om, vi känner redan varandra och tycker ändå inte om varandra. Men han är ju som sagt bjuden..
    Nej det var inte alls så jag menar..

Jag kan ge ett exempel.. Min tjejkompis har precis träffat en kille, jag vet om att han finns och eftersom bröllopet är i augusti så är det ju rätt lång tid kvar och vi hinner träffa honom. OM det skulle ta slut så är det självklart så att han inte är bjuden, men det fattar väl vem som helst??

Jag har en annan tjejkompis som jag inte hade en aning att hon hade kille, vi bjöd enbart in henne. sen fick vi reda på att hon hade en kille och eftersom etiketten säger att man bjuder respektive oavsätt om man träffat denne så gjorde vi helt enkelt det i efterskott...

som sagt, jag tycker det är jävligt otrevligt och oartigt att bara bjuda den ena parten.. jag skulle inte vilja umgås med de inbjudande om jag tydligen inte var värd att få gå på ett bröllop tillsammans med min kille..
  • Sebastiána
    Superstarfia skrev 2010-03-14 19:23:20 följande:
    Javisst, men enligt etiketten så SKA alltid respektive bjudas, ÄVEN om man aldrig träffats...Om jag inte skulle bli bjuden på ett bröllop där min kille blev skulle jag inte direkt vara så sugen på att lära känna denne som tydligen inte vill se oss som ett par...
    Gäller inte det etablerade par? Alltså om man känt varandra två veckor eller en månad och inte bor i hop räknas man kanske inte som etablerat par, men om man bor ihop eller varit ihop i kanske ett halvår eller så bör man bli bjuden även om man inte träffats. Frågan är väl egentligen: kommer man att träffa personen mycket i framtiden? Att man inte träffats, beror det bara på att det inte funnits möjlighet? I så fall får man ju en möjlighet att träffas på bröllopet.

Om man bara varit tillsammans ett kort tag och ingen är säker på att det kommer att hålla är det en annan sak tycker jag.
  • Fialotta 78

Vi kommer att skriva så här i vår inbjudan

Namn & Namn
    är välkommna på bröllopsfest
    för
    Namn & Namn

Nu bjuder vi ju bara till festen eftersom vi gifter oss borgeligt tidigare på dagen. Men man kan nog också skriva " äe välkommen till bröloppet mellan"

Vi ska bjuda några arbetskamrtater till oss som vi ungås med på fritiden, men kommer inte att bjuda deras respektive pga platsbrist. Har hört mig för till dessa gäster så de vet om att bara de blir bjudna. Reaktionerna har varit förstående och inga sura miner. Man kanske inte ska snöa in för mycket på vad etiketten säger

• Tovalisan

Vi skriver: Välkommen att fira vigseln mellan x & y! Tycker att fira låter mindre krystat men ändå visar på ngt högtidligt :)

• KatjaB

pk, jag förstår hur du menar, men etiketten säger ju etablerade par. Har man varit tillsammans i ett halvår eller mer, så ser jag det som ett etablerat par, om det inte är så att det finns någon särskild anledning till varför man inte "fått" träffa den personens nya kärlek.
    Sen skulle jag personligen inte vilja gå på ett bröllop om jag vore nykär men träffat personen i fråga i ett par veckor eller nån månad. Det skulle kännas väldigt märkligt att gå på ett bröllop där jag inte känner någon. I det läget hade jag inte tagit det som att jag inte duger att läras känna.
    Jag följde inte med min sambo när hans gammelmorfar dog, jag hade aldrig ens träffat honom och även fast jag både lever ihop med min sambo och har barn ihop så har jag förståelse för att de ville ha en mindre "ceremoni" efter, eller vad man nu kallar det. Nu var det visserligen inte ett bröllop, men jag ser ingen större skillnad i det.

Vart går förresten gränsen? Säg att din kompis träffar en ny kille 1 månad eller kortare tid innan bröllopet, är han fortfarande självskriven?

Superstarfia skrev 2010-03-15 08:07:58 följande:
    Nej det var inte alls så jag menar..Jag kan ge ett exempel.. Min tjejkompis har precis träffat en kille, jag vet om att han finns och eftersom bröllopet är i augusti så är det ju rätt lång tid kvar och vi hinner träffa honom. OM det skulle ta slut så är det självklart så att han inte är bjuden, men det fattar väl vem som helst??Jag har en annan tjejkompis som jag inte hade en aning att hon hade kille, vi bjöd enbart in henne. sen fick vi reda på att hon hade en kille och eftersom etiketten säger att man bjuder respektive oavsätt om man träffat denne så gjorde vi helt enkelt det i efterskott... som sagt, jag tycker det är jävligt otrevligt och oartigt att bara bjuda den ena parten.. jag skulle inte vilja umgås med de inbjudande om jag tydligen inte var värd att få gå på ett bröllop tillsammans med min kille..
  • pettan

Vi skrev så här:

--------------------------
    inbjudes härmed till vigsel mellan
    xxxxxxxxxxxx och xxxxxxxxxxx

Vi ville oxå skriva namnen på de inbjudna för att undvika missförstånd om vilka som var bjudna!

• Mmi87

Det blev så att jag skrev namnet på familjen och "med respektive" för att ändå få lite klass på det och det löste sig fint! Resten av inbjudan knns vldigt personlig så det kändes bra att även "övervara" fick vara med i inbjudan, ett ord jag aldrig hade hört innan.

Något som slog mig dock när allt var utskrivet var att jag inte direkt skrev våra namn i slutet, det blev namn på de som är inbjudna, namn på oss, information om plats och efter fest, om bröllops present, OSA och klädsel men inget "Från oss" det är vi som bjuder.. det kanske var väldigt dumt? Eller kan man komma undan? Annars är det väl dags att börja handsignera..

• neapea

Vi skrev

"Vi vill välkomna
    bla bla bla
    att närvara vid vigseln mellan
    bla bla och bla bla"

Detta gjorde vi för att ingen skulle missförstå vilka det är som är bjudna. Till exempelt om man skickar till en familj med barn men det är en barnfri fest.

• TheD

Men samtidigt har det lite med ekonomi att göra... har man satt 50 pers pålistan och sen har man 10 singlar då ska det vara + 10pers till vilket kan vara några tusenlappar till.......

Svårt men, ja....nu vet jag inte vad jag ska skriva

• Mmi87

TheD skrev 2010-03-16 01:26:21 följande:

Men samtidigt har det lite med ekonomi att göra... har man satt 50 pers pålistan och sen har man 10 singlar då ska det vara + 10pers till vilket kan vara några tusenlappar till.......Svårt men, ja....nu vet jag inte vad jag ska skriva
    Jo precis, men på dom som varit en person, som gamla ungdomsvänner har jag endast skrivit namn. Mitt största dilemma var en familj som är vän till min familj, ena dottern har en fästman som jag hemskt gärna vill ska komma också. Hur skulle jag få fram det på ett smidigt sett i samma inbjudan. Då fungerade det rätt smidigt i deras inbjudans fall!
  • Mademoiselle T

Nu har jag inte läst hela tråden, men var varför skriver du inte så här.

Anna och Lars
    Varmt välkommna till vårt bröllop

Vi gifter oss 4/4 2011 i Nåås kyrka
    Bröllopsfesten hålls på Nåås herrgård

NN och NN

och sen skriver du all övrig info du vill ha med.

Svar på tråden Namn i inbjudan