• Eleonor2010

kostnad för möhippa

hej
    vad är er gräns att betala för en möhippa? jag har själv blivit inbjuden till en nu och eftersom vi bara är några få som organiserar så kommer det landa på 1300 kr per person vilket jag tycker är alldeles för mkt pengar. De andra verkar dock sura på mig för att jag inte har råd och tror att jag bara inte prioriterar rätt grejer men så är det verkligen inte. Men jag tror inte att denna person skulle lägga så mkt på min möhippa...
    Vad känner ni?

• Svar på tråden kostnad för möhippa
  • Loppansson
    Rufsas skrev 2010-04-05 20:01:06 följande:
    Min uppfattning är att killar generellt är villiga att betala betydligt mer för sin svensexa än vad vi är villiga att betala för möhippa. Stämmer det?
    Jag håller med! Märkligt att det är så... man kan ju nästan börja undra om de prioriterar sina vänner mer?? Jag har funderat på det flera gånger när min sambo varit på svensexa så har de lagt "mkt" pengar och ingen har verkat vara mot det, mem när jag varit på möhippor så är det en jä-la diskussion om att det inte ska vara så dyrt, att det ska vara så billigt som möjligt...
  • miaik

Hemskt om det är som ni säger, att tjejer inte vill satsa lika mycket på sina vänner! Jag skulle lätt kunna betala 1300 för en väns möhippa om jag vet att det är något hon uppskattar, jag får ju nåt för det samtidigt (får man hoppas) och då är det ju faktiskt inte så mycket pengar med tanke på vad det kostar att gå ut...

• Aleta

Måste man prioritera sina vänner genom att lägga mycket pengar på dem?
    Jag kanske är gammalmodig, men jag värdesätter tid oändligt mycket mer än pengar.

Att det är skillnad på att hur tjejer och killar spenderar sina pengar (om det nu är det) har nog med samhället i stort att göra. Män tjänar mer pengar och kvinnor har alltid dåligt samvete över att spendera på sig själva (om vi nu ska generalisera ).

• Rufsas
    Aleta skrev 2010-04-05 21:48:17 följande:
    Att det är skillnad på att hur tjejer och killar spenderar sina pengar (om det nu är det) har nog med samhället i stort att göra. Män tjänar mer pengar och kvinnor har alltid dåligt samvete över att spendera på sig själva (om vi nu ska generalisera ).
    Det tror jag också. Undrar just hur det hade varit i ett samhälle där kvinnor i regel tjänar mer än män.
  • Aleta

Helt annorlunda!
    Om ett gäng tjejer går ut och slår på stort så lägger folk märke till det, ingen skulle höja ett ögonbryn om det var ett gäng killar.

Rufsas skrev 2010-04-05 21:51:41 följande:
    Det tror jag också. Undrar just hur det hade varit i ett samhälle där kvinnor i regel tjänar mer än män.
  • Loppansson
    Rufsas skrev 2010-04-05 21:51:41 följande:
    Ja, om man är singel tjej så är det ju tyvärr så att man som kvinna har/tjänar mindre pengar än män, men om man som jag och många av mina vänner lver som sambos/gifta så har man väl delad ekonomi? Och då borde det väl va så att om killen lägger mkt pengar på en svensexa så kan väl tjejen göra det oxå?? Och nej jag tycker inte ens "kärlek" till vännen/bruden ska mätas i pengar, men när jag tex pratar med många av mina vänner så undrar alla varför de inte få så "extrema" möhippor så som deras män fick, men det lustiga är sen så när det väl kommer en annan möhippa så är de inte villiga att betala så mkt för en sån "exttrem" möhippa...jag tycker bara att det är lite märkligt.
  • Fialotta 78

Tycker att 1300 kr är dyrt om det bara är till brudens saker, så att du får lägga till ännu mer för att betala för att du ska kunna göra samma saker. Den senasta möhippan jag var på så la vi 500 kr per person plus att man betalade sina egna saker själv. Tror att jag la ca 1100-1300 kr på den möhippan inkl de sakerna som jag deltog i. Bruden var visserligen gravid och av den anledningen så blev det inte så mycket alkohol. Men mycket trevligt ändå

• Rufsas
    Loppansson skrev 2010-04-06 09:11:37 följande:
    Ja, om man är singel tjej så är det ju tyvärr så att man som kvinna har/tjänar mindre pengar än män, men om man som jag och många av mina vänner lver som sambos/gifta så har man väl delad ekonomi? Och då borde det väl va så att om killen lägger mkt pengar på en svensexa så kan väl tjejen göra det oxå?? Och nej jag tycker inte ens "kärlek" till vännen/bruden ska mätas i pengar, men när jag tex pratar med många av mina vänner så undrar alla varför de inte få så "extrema" möhippor så som deras män fick, men det lustiga är sen så när det väl kommer en annan möhippa så är de inte villiga att betala så mkt för en sån "exttrem" möhippa...jag tycker bara att det är lite märkligt.
    Fast även om jag ska gifta mig och vi kommer att ha delad ekeonomi så vet ju både han, jag och alla vi känner att han tjänar dubbelt så mycket som mig. Och vad händer om vi - peppar, peppar - skiljer oss. Nej, jag tycker att det spelar en otroligt stor roll oavsett om jag är singel, gift eller skild.
  • Rufsas
    Rufsas skrev 2010-04-06 09:16:44 följande:
    Fast även om jag ska gifta mig och vi kommer att ha delad ekeonomi så vet ju både han, jag och alla vi känner att han tjänar dubbelt så mycket som mig. Och vad händer om vi - peppar, peppar - skiljer oss. Nej, jag tycker att det spelar en otroligt stor roll oavsett om jag är singel, gift eller skild.
    Det jag alltså menar är att jag tycker att det är helt sjukt att kvinnor, fortfarande år 2010, tjänar mindre än män. Ofta för samma insats.
  • Aleta

Det är verkligen helt sjukt, men alltför många tjejer idag vill inte se det och säger. "Det gäller inte mig, jag är jämställd" eller "det gör väl inte så mycket".
    Jag vet inte varför det har blivit så fult att vara feminist och kämpa för att alla ska ha samma förutsättningar oavsett utrustning mellan benen.

(Dessa kommentarer har jag läst här på BT, så de är inte påhittade.)

Rufsas skrev 2010-04-06 09:17:33 följande:
    Det jag alltså menar är att jag tycker att det är helt sjukt att kvinnor, fortfarande år 2010, tjänar mindre än män. Ofta för samma insats.
Svar på tråden kostnad för möhippa