• Eleonor2010

kostnad för möhippa

hej
    vad är er gräns att betala för en möhippa? jag har själv blivit inbjuden till en nu och eftersom vi bara är några få som organiserar så kommer det landa på 1300 kr per person vilket jag tycker är alldeles för mkt pengar. De andra verkar dock sura på mig för att jag inte har råd och tror att jag bara inte prioriterar rätt grejer men så är det verkligen inte. Men jag tror inte att denna person skulle lägga så mkt på min möhippa...
    Vad känner ni?

• Svar på tråden kostnad för möhippa
  • Torsdag

Det beror väl på vad man gör...
    Min m2b och hans kompisar brukar satsa ganska hårt och åka utomlands för svensexan, det kostar ju en del men de som följer med får ju också en upplevelse. Jag fick en spa möhippa med behandlingar, övernattning och middag så det är klart att det inte blir billigt men som sagt var, de som är med får ju också ut något av det...

• Aleta

Verkligen dyrt. Jag tycker att vid 600:- börjar det kännas i plånboken. Ofta ska man ju resa långt också.

• Moirie

Min gräns skulle bero på hur nära jag var bruden. Nära vän = beredd att lägga mycket pengar. Bekant = högst 7-800.

• heffaklump

300 kr är mycket pengar för en möhippa tycker jag. Sen är det ju somnågra skriver att det beror på om det är bästisen eller någon avlägsen somskagifta sig....men personligen så tycker jag att det skulle va roligare om flera kom på min möhippa och de blev billigt än att några måste avstå för att det blir för dyrt.

Jag har ordnat 2 möhippor.

Den ena med skivinspelning, linedance lektion, transporter, rida barbacka, lunch (matiga mackor), middag (tacos), brudens dricka och ute kväll...den möhippan gick på 500 kr/pers excl egen dricka.

Den andra med Salsa-lektion, smörgåstårta och mousserande vin, hyrde ett spa-ställe (bastu, bubbelpool, relax) caterade maten (65kr/pers), brudens biljett in på gatufesten och brudens dricka. Det gick på 600kr/pers.
    (Då fick man själv välja om man ville följa med in på gatufesten (ca 300kr) eller inte, flera valde av olika anledningar att inte följa med in (vi gick in vid 23.00) Egen dricka ingick inte.)

Vill bara säga att det GÅR att få en händelserik och roliga möhippa UTAN att det behöver kosta skjortan! Utnyttja kontakter, hör med andra vänner, ta hjälp så kan man kommaväldigt billigt undan!

Kanske någon är hudterapeut och kan för en billig peng ge behandlingar? Osv.

• heffaklump
    heffaklump skrev 2010-04-05 15:07:54 följande:
    300 kr är mycket pengar för en möhippa tycker jag.
    Ska givetvis stå 1300!!!!! :D
  • sigma

Nu står det ju iofs inte vad som ingår i den möhippa TS ska på och är alltså omöjligt att ta ställning till ifall det är prisvärt eller inte, men om det är en heldag med aktiviteter, mat, dryck osv så är det faktiskt skitsvårt att få ner det under tusenlappen, iaf i storstan. Min systers möhippa gick på 1100:- pp, då ingick brunch, poledance-lektion, relax i bubbelpool med tillhörande skumpa samt en trerätters på fin restaurang inkl fördrink och vinpaket, plus nattklubbsinträde. En heldag, altså- man får ju tänka på vad man får för pengarna!

• Annapanna larsson

Annapanna larsson skrev 2010-04-05 10:10:12 följande:

Jag ordnade möhippa i Stockholm förra sommaren. Det var jättesvårt att komma under tusenlappen! Försökte hålla nere kostnaderna genom att käka hemlagad lunch och middag (istället för på restaurang)och gick ut på ett ställe som inte hade inträde. Drinkbord var det inte tal om. Största kostnaderna var att bruden fick spela in en låt på skiva & gå på centralbadet (inga behandlingar) samt taxi.Tyvärr rullar det på, 1000 kronor är inte så mycket när allt kommer omkring...
    Hej igen,
    För min del var allt inkluderat i kostnaden. Allas dricka, allas inträde till Centralbadet osv.
  • Aleta

Om man går på restaurang och äter trerätters med vin så blir det så klart skitdyrt. Vi brukar alltid åka hem till någon på kvällen och laga maten tillsammans. Det är mysigt tycker jag.

sigma skrev 2010-04-05 17:30:26 följande:
    Nu står det ju iofs inte vad som ingår i den möhippa TS ska på och är alltså omöjligt att ta ställning till ifall det är prisvärt eller inte, men om det är en heldag med aktiviteter, mat, dryck osv så är det faktiskt skitsvårt att få ner det under tusenlappen, iaf i storstan. Min systers möhippa gick på 1100:- pp, då ingick brunch, poledance-lektion, relax i bubbelpool med tillhörande skumpa samt en trerätters på fin restaurang inkl fördrink och vinpaket, plus nattklubbsinträde. En heldag, altså- man får ju tänka på vad man får för pengarna!
  • Trasan99

Jag var på en möhippa i somras som gick på en bit över tusenlappen, plus att alla fick betala sin egen mat på restaurangen. Det resulterade i att flera bara tittade på vid första aktiviteten för att spara in på pengarna.

Min make ska på en svensexa i sommar som kommer att gå på 1700:-/person, vilket vi reagerar över. Kompisgänget är utspritt i landet och varje gång det är svensexa så blir det övernattning, minst en natt. Det drar lätt iväg....

• Rufsas

Min uppfattning är att killar generellt är villiga att betala betydligt mer för sin svensexa än vad vi är villiga att betala för möhippa. Stämmer det?

Svar på tråden kostnad för möhippa