• Eleonor2010

kostnad för möhippa

hej
    vad är er gräns att betala för en möhippa? jag har själv blivit inbjuden till en nu och eftersom vi bara är några få som organiserar så kommer det landa på 1300 kr per person vilket jag tycker är alldeles för mkt pengar. De andra verkar dock sura på mig för att jag inte har råd och tror att jag bara inte prioriterar rätt grejer men så är det verkligen inte. Men jag tror inte att denna person skulle lägga så mkt på min möhippa...
    Vad känner ni?

• Svar på tråden kostnad för möhippa
  • minia

Tycker att 1300 låter mycket. Ska, som jag vet så här långt, på fem bröllop i sommar, plus att vi gifter oss i augusti, så de pengarna skulle inte bli helt lätta att få fram. Som andra påpekat kommer ju kläder, presenter, resor och ev boende till för bröllopen också.
    Viktigast, tycker jag inför min egen möhippa, är att alla som vill kan vara med, vad vi gör för något spelar mindre roll
    Den minst avancerade, men absolut inte den tråkigaste, var en utflykt som varade under några timmar eller så.

• Gnistra mera

Generellt tror jag att tjejer är lite mer kostandsmedvetna...eller kanske rent av snålare än killar...

Jag tror inte det har med löner att göra snarare attityder. Killar verkar inte ha problem med att bränna pengar på nöjen medans tjejer skall dividera om varje krona.

Men det e klar alla kan ju inte generaliseras. Det finns killar som är snåljåpar med och tjejer som slår på stort.

Jag bränner LÄTT en 500 själv på en kväll, vanligen brukar en utekväll hamna på ca 700+ Om det är möhippa är det mycket mera än en utekväll och då skulle jag inte tycka det vor konstigt att betala mycket mera.

Men sen beror det på vems möhippa det är. Om det gäller en "lagom vän" skulle jag dra gränsen vid 1500. Men om det handlar om en riktigt bra kompis får det kosta vad det kostar.

• BrideBecks

När jag var student för ett par år sedan var jag på möhippa där vi skulle lägga 1000kr. Med CSN på 7000 och räkningar på 6000 så gick mina matpengar till en enda dag. Som tur var hade jag en snäll mamma som hjälpte mig den månaden. Idag har jag inga problem med att lägga 1300 kronor på en möhippa, även om jag nog har en gräns vid en tusenlapp innan jag börjar tycka att det är för mycket pengar. Vad jag vill komma till är att alla har olika ekonomiska förutsättningar.

Det här med män vs kvinnor och pengar handlar nog mer om vad man prioriterar. Jag lägger t ex mycket mer pengar på kläder än min m2b medan han hellre bränner de pengarna på krogen.
    VAd det gäller inkomst så har jag och min m2b har samma yrke och jag tjänar mer än vad han gjorde när han var i min ålder (är 7 år äldre än mig). Inkomsten baseras oftast på yrkesvalet, jag har valt ett yrke där det är flest män, men behandlas inte annorlunda med lön och villkor för det. Jag får betalt för det jobb jag gör helt enkelt.

• Werty

Jag har inte läst hela tråden men 1300 låter bara sjukt mycket. Jag vet inte riktigt vad du och dina vänner är i för situation men jag och många av mina vänner är studerande och då är 1300 nästan en femtedel av månadsinkomsten..då handlar det liksom inte om prioriteringar. Jag tycker inte att det handlar om att vara snål utan det är nog för många människor verkligen en stor utgift. Man har ofta inte så bra insikt i andras ekonomi och en utgift kan vara större för någon än man kanske tror.

• Trasan99

Är det bara jag som tycker att relationen till bruden också påverkar? Mina allra närmsta vänner skulle jag lätt betala det för, men sådana som man känner mer ytligt... Fick en gång kommentarn "men det är x värd", vilket bara skapar dåligt samvete.

En kompis till mig var en sommar bjuden på fem eller sex bröllop i samma kompisgäng. Flera av dem var på annan ort (resa + boende), sedan är det de vanliga utgifterna (present + ny klänning, eftersom det var till stor del samma kompisgäng) och så dessutom alla dessa möhippor på det. Hon tackade i slutändan nej til några möhippor för att hon inte hade råd. Då har hon ett ganska högavlönat jobb, men det rullar på ganska bra!

• iregnet2010

håller med om att det till stor del beror på hur nära man är bruden. Jag har därför lagt som "krav" till mina tärnor att inte göra en för dyr möhippa (fungerade ett tag att sticka till lite extra pengar från mig för att den skulle bli bra men inte så dyr... ) I stockholm tror jag det är svårt att komma under 1300 per pers -även om man äter hemma hos ngn.

• Aleta

Men om man inte gör det så himla dyrt så kan fler komma, även de som inte är allra närmast bruden. Det gör i sin tur allting billigare eftersom man är fler som kan dela på kostnaderna.

Jag tror visst att man kommer under 1300:- i Stockholm om man anstränger sig lite. Det måste inte köpas en massa dyra aktiviteter. Jag tycker att det viktigaste är att man umgås.

• Rufsas

Jag tror också absolut att man kan komma under 1 300:- även om det kräver mer planering. Man kan exempelvis ha knytis istället för att äta ute.

Sedan skadar aldrig lite kreativitet. SPA-dag i all ära men jag hade imponerats betdligt mer av en möhippa som är kul, kreativ och annorlunda och som dessutom inte kostar multum. Sedan tycker jag det är viktigt att bruden står i centrum och att man visar sin uppskattning, men det kan man ju göra genom annat än att det ska vara en dyr hippa.

• Piggelinlover

Jag ordnar en möhippa just nu, och den kommer landa på 1000 kr och då ingår en aktivitet, fotografering, spa, lunch och en privatkock och alla alkohol under dagen, men tydligen så tycker vissa att det är för dyrt iaf och att man inte får ut ngt av dagen.....
    jag vet inte riktigt vad som menades med det...

• Aleta
    Piggelinlover skrev 2010-05-18 21:32:30 följande:
    Jag ordnar en möhippa just nu, och den kommer landa på 1000 kr och då ingår en aktivitet, fotografering, spa, lunch och en privatkock och alla alkohol under dagen, men tydligen så tycker vissa att det är för dyrt iaf och att man inte får ut ngt av dagen.....jag vet inte riktigt vad som menades med det...
    Men hur kan de tycka att det är för dyrt? De måste ju ha räknat på det när ni bestämde aktiviteter tillsammans?
    Jag förstår inte heller hur de menar. Om ni har kommit överens om hur ni ska fira bruden så kan de väl plötsligt inte tycka att de inte får ut något av det själva?

Ni får väl byta till någon billigare aktivitet, det brukar ju finnas många förslag att välja mellan när man planerar.

Svar på tråden kostnad för möhippa