• BrudSommar2006

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.

Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 

Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.

Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.

Välkomna!

Här finns förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

• Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • Lapinette

mugglan - var superduktig på att lämna små lappar, skicka kort och göra små överraskningar när vi hade distansförhållande. Tyvärr händer det allt för sällan numera. Ska skärpa till mig!

• Lapinette

Tinga - vi hade hallon t o m två stycken men gillar fortfarande Absolut Mandarin mest tillsammans med två nya favoriter idag (minns dock inte vad de heter). Vi tog lite, lite rödvin (en flaska vi köpte i Portugal för två år sedan) på balkongen med chokladen efter att ha tränat sjukt svettig spinning och där efter bibimbap på Arirang. Fick även en härlig sommarpromenad genom Vasastan hem .

• Lapinette

Nej, nu har maken släkt (han orkade inte vänta på mig) så jag ska nog försöka varva ned (är inte ett dugg trött) och sova.

Go'natt!

• Ore

Choklad och vin på balkongen låter suveränt, lappis!

Och sedan kom jag på sent igår kväll att jag heeeelt glömde av att svara Telis... *Skäms väldig mycket*. STOOOOOR kram till dig. Har tyvärr inte så mycket råd att ge... Lillkillen fick gröt från drygt fyra månader, och den fick han då på kvällen så att han skulle vara mätt en stor del av natten. Sedan "toppade" vi med litet amning någon timma efter gröten, sedan sov han vanligtvis åtta timmar i sträck. (Och jag är väl medveten om vilken lyx det är). Men jag vet också att det började ta mer på krafterna att få sömnen avbruten, så jag kan förstå att det är jobbigt nu.

Tycker att du ska prata med BVC om dina sömnproblem, kanske kan du behöva litet hjälp på traven för att få till en sömn som gör dig mer utvilad. Att sova samtidigt som barnet har inte funkat något vidare här, iofs har ju min sömnbrist varit väldigt lindrig, men jag upplevde det som att jag var litet för pigg för att hinna somna under förmiddagen, och sov jag på eftermiddagen så somnade jag inte ordentligt på kvällen. Men jag förstår ju att är man tillräckligt trött så sover man gärna oavsett, och somnar alltså som en stock även på kvällen...

Jag läste förresten häromdagen i någon tidning, att man kunde försöka vänja barn vid att sova längre stunder på dagarna genom att gå långa promenader med dem. De sover ju gärna när vagnen rör på sig, och är man då ute och går länge så sover de under en längre tid, och det skulle alltså så småningom bli en vana. Har ingen aning om ifall det funkar, men det kanske kan vara värt ett försök. Frisk luft och motion är ju också bra, och kanske något som även främjar din sömn?

KRAM igen!

• Ore

Tack för diskbänks-tankar Har just nu extrem beslutsångest. Jag vet ju att jag själv gillar heltäckande diskbänk. Men jag vet att maken tycker det är snyggt med infälld. Och jag tycker också att det ser snyggt ut, men kanske inte lika praktiskt...? Men jag har ju nu hittat en infälld som inte har avloppen centrerade i hoarna (i djupled), vilket är en fördel. Så nu ska vi bara försöka bestämma oss, vilket inte är det lättaste...

Helt sant också att vi kommer ha en större diskmaskin. Nu har vi en bänkdiskmaskin, men det är mest porslin och bestick som körs där. Stoppar vi in en smutsig ugnsform, eller en kastrull, så fyller ju den halva maskinen annars! Så diskberget borde ju helt klart minska... Och granitskivan ska ju definitivt tåla att vi har ett diskställ på. Hmm...

• Telis

Ni är jättegulliga allihopa men jag beklagade mig mest för att jag ville beklaga mig, inte för att jag ville ha råd. När man har haft det så här i sex månader så har man hunnit prova det mesta eller åtminstone funderat på, och ratat, andra lösningar.

Jag skulle aldrig någonsin i hela livet kunna lämna Televinken här och åka hem för att sova! Och jag vill verkligen INTE att vi avbryter semestern allihopa heller. Herregud, jag har gått hemma varenda dag i sex månader och sett fram emot semestern så mycket, inte sjutton vill jag gå hemma och dra! Ja, jag är trött men det är fruktansvärt skönt att få vara borta hemifrån lite, här får jag ju iallafall lite avlastning på dagarna (och slipper laga mat! ) även om jag inte sover mer än hemma.

Det här är som sagt ingenting som har kommit den senaste veckan, jag har sovit för lite och för dåligt sen Televinken kom för sex månader sen. Det spelar alltså ingen som helst roll om vi är här eller hemma.

Och nej, jag kan inte be min man göra mer, han gör redan mer än man kan begära och han orkar inte heller hur mycket som helst. Tabletter vill jag inte heller ta. Jag är säker på att det här kommer att ordna sig så fort Televinken inte längre äter på nätterna.

Jag har pratat med BVC både om att jag sover dåligt och att Televinken sover i så korta omgångar och äter så ofta men dom säger bara att det brukar vända vid sex månader och att han ser så himla fin och välmående ut att han ska få bestämma själv hur och när han vill äta och sova. Och det vill jag att han ska få.

Oms, nej det beror inte på att jag inte litar på min man, det gör jag absolut! Den största anledningen tror jag är att jag inte kan slappna av när jag vet att jag snart kommer att bli väckt igen. Till en viss del kan det också bero på att jag har dåligt samvete över att min man får ta så mycket på nätterna, han blir ju också trött, och på att jag har ont i ryggen, särskilt fram emot morgnarna.

muggles (och andra!), tusen tack för sympati! Och vad skönt att höra att man inte är ensam om att ha känt så här!

muggles igen, nu är vi i Götet så om ni skulle ha tid med en fika eller så så vore det jättekul! Imorgon och på måndag ska vi bo på ett hotell som ligger väldigt nära där ni bodde förut och på tisdag och onsdag bor vi hos ett par vänner som bor åt det hållet ni bor nu fast lite närmare stan.

Ore, jag har också hört det där med att barn sover så bra i vagn, jag hade en kollega som var tvungen att vara ute och gå hela dagarna och kunde inte ens stanna vid röd gubbe för hennes son sov bara när vagnen rörde på sig. Tyvärr är inte Televinken sån. Han sover 30-45 min i vagnen också och sen vaknar han oavsett hur mycket den skumpar.

Jaja, imorse fick vi sova till kl 7 och ligga kvar till kl 8 så det finns hopp om livet.

• Ore

Telis: Det är helt ok att bara beklaga sig Fast vi (iaf jag) vill ju fortfarande gärna göra det yttepyttelilla vi kan, genom att ev komma med något råd som kanske fungerar, för att du ska ha det bättre

Men det är kanske så att vi får hålla tummarna för att Televinken sover bättre snart Jag tycker att värmen påvverkar lillkillens sovande, så kanske att det blir bättre om det blir litet svalare?

Nåja, hoppas att du kan njuta av semestern och miljöombytet ändå

• muggles

Telis: vill väldigt gärna fika! Vi kommer att få besök dels nu imorgon söndag tom tis förmiddag och sedan igen from tors. Men vi kan väl klämma in en fika därimellan säkert! Har du kvar mitt mobilnummer? Vi tänkte åka till stranden idag. Har ni tid att komma förbi vårt hus på en fika imorgon förmiddag? Är det fint väder imorgon med kan vi sitta ute (vi frukosterade ute idag - härligt härligt!).

Jag förstår att du prövat det mesta ang sovandet. Jag känner igen det så väl att man har svårt att somna in och blir ännu mer frustrerad för att man inte kan de tillfällen som uppstår.

• BrudSommar2006

Jag är så korkad att jag inte ens vet vad heltäckande eller infälld diskbänk är men skit i det, här verkar ju finnas gott om människor som lever i verkliga livet och som kan komma med goda råd.

Nenne, jag visste väl att jag glömt kommentera något, vilken jäkla historia med Nancy och skatan!

Telis, jag vet hur du har det, håll ut, fast det kan dröja några månader än innan det vänder.

Pust vilken hetta, fast det skulle visst åska över Sverige idag? Får se om det kommer hit.

Iris har blivit värsta badbiffen och slänger sig i vattnet och har hur kul som helst.

Sedan har hon varit helt torr hela dagen idag hittills och gått tre gånger på pottan och kissat i gräset vid badet två gånger idag. Fast nu sover hon och då satte vi på blöja men jag börjar tro att det finns hopp till och med för Iris!

PB, är du här? Lever du??

Fjällbruttan, nehej, så inga antikroppar vid GBS, har blandat ihop det igen tydlige. Jag utvecklade antikroppar trots att vi har sama blodgrupp dock.

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen