• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Lissie84

Den fanns med på svenska kyrkans hemsida, såg texten och kände direkt att jag vill ha med den under vigseln. Stycket handlar egentligen om kärleken till svärmor men jag känner att jag vill ha den i alla fall =) kärlek som kärlek

• Soldemor

Lissie84 skrev 2010-07-08 14:00:46 följande:
    Hej Prästerna!   Undrar lite över det här med bibelläsningen, är det prästen som bestämmer texterna eller får man komma med önskningar? Är stycket från Ruts bok vanligt? Har aldrig hört det på en vigsel men skulle gärna ha med den. Tusen tack! 

I Svenska kyrkans ordning för vigsel finns det ett antal bibeltexter att välja mellan och brudparet får välja vilka texter de vill ha och vem de vill skall läsa. jag brukar uppmuntra att någon annan än jag läser. De hör på mig alldeles tillräckligt ändå, och det är fint med många röster. Jag brukar också fråga dem om de har någon annan text som de gärna vill ha och/istället.  Texten ur Ruts bok finns med i ordningen för samkönad vigsel, den är så underbar. Jag utgick från den när jag hade  en samkönad vigseln härförleden.

• Soldemor

Lissie84 skrev 2010-07-08 14:18:56 följande:
    Den fanns med på svenska kyrkans hemsida, såg texten och kände direkt att jag vill ha med den under vigseln. Stycket handlar egentligen om kärleken till svärmor men jag känner att jag vill ha den i alla fall =) kärlek som kärlek

Den handlar ju om stark och vacker kärlek! Kan väl inte bli bättre!

• Lissie84

Tack för svaren! Men texten ut Ruts bok fungerar väl även om det inte är en samkönad vigsel? 

• Soldemor

Lissie84 skrev 2010-07-08 15:55:51 följande:
    Tack för svaren! Men texten ut Ruts bok fungerar väl även om det inte är en samkönad vigsel? 

Den passar på alla sorters vigslar med sin vackra bild av kärlek!

(mycket kärlek nu, har övat två vigslar idag! Mysigt!)

• Ewa Jessica

Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med förslag på vackra vinterpsalmer! Jag och min blivande man gifter oss den 11 december.

Några tips?

Tack på förhand!

Jessica Ewa

• Soldemor

Ewa Jessica skrev 2010-07-08 16:37:38 följande:
    Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med förslag på vackra vinterpsalmer! Jag och min blivande man gifter oss den 11 december.Några tips?Tack på förhand!Jessica Ewa

Psalm 861 i den gröna  psalmboken, samt adventspsalmerna: 103, 105, 108, 109

• Sonja68
    Lissie84 skrev 2010-07-08 14:06:09 följande:
    Rut sade till Noomi:Dit du går, går också jag,och där du stannar, stannar jag.Ditt folk är mitt folk,och din Gud är min Gud.Där du dör, vill jag dö,och där vill jag bli begraven.Herren må göra mig vad som helst –endast döden skall skilja oss åt.(Rut 1:16b–17) Tyckte att de var så fint
    Oj, så fint! Blir alldeles rörd...
  • Kjell Präst

Brallis2010 skrev 2010-07-08 23:35:04 följande:
    Psalm 289 Heter den Guds kärlek är som stranden.

Är detta en fråga eller har jag missat något tidigare i tråden? Om det är en fråga så är svaret ja, psalm 289 heter "Guds kärlek är som stranden"

Svar på tråden Fråga prästerna 12