• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Kjell Präst

Jag har svårt att tänka mig att prästerna skulle ta illa upp för att man kommer med en egen präst. Jag skulle definitivt inte göra det (ta illa upp alltså).

• Jämntjock

Man vill ju inte att prästen ska tro att det är något personligt, att det är något fel på denne och att man därför väljer en annan.

• Carrosell

Hej hej,

Jag har en fråga ang musik. Vi vill inte ha någon klassisk ingångsmarsch och inte heller någon klassisk utgångsmarsch.

Får man välja sina låtar själv?

/Carro

• Soldemor

Carrosell skrev 2010-07-05 09:30:29 följande:
    Hej hej, Jag har en fråga ang musik. Vi vill inte ha någon klassisk ingångsmarsch och inte heller någon klassisk utgångsmarsch. Får man välja sina låtar själv?   /Carro

Ni väljer musik i samråd med präst och kantor, det är det vanligaste.

• Fru Indosaurie

Jag har en fråga, jag har precis pratat med musikern som ska medverka under vår vigsel.
    Däremot visste han inte vilka marscher vi har valt..
    Han pratade om att det fanns ett op. nr på dom? någon som vet hur jag kan hitta det?

Vi har valt:

Bourrée ur  G. F Händel
    och
    Änglagård Björn Isfält
  • Kjell Präst

Fru Indosaurie skrev 2010-07-05 16:41:57 följande:
    Jag har en fråga, jag har precis pratat med musikern som ska medverka under vår vigsel.Däremot visste han inte vilka marscher vi har valt..Han pratade om att det fanns ett op. nr på dom? någon som vet hur jag kan hitta det?Vi har valt:Bourrée ur  G. F Händeloch Änglagård Björn Isfält

Har aldrig varit med om att musikerna har frågat efter något sådant, så jag kan tyvärr inte ge något besked

• Fru Indosaurie
    Kjell Präst skrev 2010-07-05 20:14:50 följande:
      Har aldrig varit med om att musikerna har frågat efter något sådant, så jag kan tyvärr inte ge något besked

tack ändå!
    Så himla typiskt. 

Sen ska jag återigen fråga om alternativ text till psalm 181

Tänk att få vakna tidigt en morgon

Höra ett vårregn sjunga sin sång!

Jag älskar regnet som väcker jorden

Tack käre Far för regnet du gav!

Höra en koltrast sjunga sin sång!

Jag älskar sången koltrasten sjunger

Tack käre Far för sången du gav!

Se hur vår sol gör allting så skönt

Jag älskar solen som värmer jorden

Tack käre Far för solen du gav!

Utan att sakna natten som var

Jag älskar livet som du har skapat

Tack käre Far för allt som du gav!

är det någon som vet vem som har skrivit den? Är den med i samma häfte som den alternativa texten till psalm 199?
  • Ewa Jessica

Hej kära vänner!

Jag har en fråga angående musiken under vigselakten. Hur mycket musik "får man plats med" under en vigsel. Jag och min blivande man älskar musik och skulle helst vilja ha tre psalmer samt två solister och ett framförande av en kör. Funkar det?

Tack på förhand!

Jessica Ewa

• Aleta
    Fru Indosaurie skrev 2010-07-05 16:41:57 följande:
    Jag har en fråga, jag har precis pratat med musikern som ska medverka under vår vigsel.Däremot visste han inte vilka marscher vi har valt..Han pratade om att det fanns ett op. nr på dom? någon som vet hur jag kan hitta det?Vi har valt: Bourrée ur  G. F Händeloch Änglagård Björn Isfält
    Jag antar att ni har valt stycken från kyrkomusik.se, kan du inte ge honom/henne noterna därifrån?
    De är ju färdigarrangerade för orgel vilket originalnoterna antagligen inte alls är.

Om det är den som finns på kyrkomusik.se så tycker jag att det låter som om bourréen är Bourrée Anglais ur Oboe Sonat No. 3 i F dur, Op. 1, No 5.

En liten titt på exempelnoterna visar att de är skrivna i D-dur istället, det kanske passar orgel bättre?

• Carrosell

Tack för svar.

Ang in och utmarscherna har jag helt andra låtar, inga traditionella. Utan vackra kärleks sånger. Utmarschen skulle vi tex villa ha monkys - im a beliver.

Får man ha sådanan låtar?

Svar på tråden Fråga prästerna 12