• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Kjell Präst

Uppsalabrud2010 skrev 2010-06-21 22:41:08 följande:
    Tack, för ditt svar ang sommarpsalm nyss. Vi undrar om det finns någon sida där man kan lyssna på olika psalmer.

Det finns tyvärr ingen sida där man kan lyssna på hela psalmskatten, däremot finns det några sidor där det går att lyssna på vigselpsalmer, t.ex. www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm

• Jämntjock

Jag och min sambo pratade mycket om just den formuleringen efter bröllopet och tyckte den var väldigt märklig. Lite som någon skrev, att "Vi får se hur det går". Jag personligen gillar "Så länge vi båda lever".

• sun moon

Jag vill fråga prästerna i denna tråden om och varför ni tycker att jag ska gå med i kyrkan igen. 

Jag är inte troende, har svårt för att tänka att det finns någon gud som styr och ställer över oss. Med tanke på vad jag själv har varit med om och hur världen ser ut så kan inte en god gud finnas som styr oss och finns han, varför skulle han straffa mig så mycket?

Däremot har jag respekt för er präster, jag tycker att ni gör ett bra jobb vid t.ex. kriser och när människor behöver stöd och hjälp. Jag tycker om kyrkor, de är båda vackra och en del av vårt kulturarv och historia. Det känns annorlunda för mig att gå in i en kyrka än att gå in i ett annat hus. 

Varför jag gick ur kyrkan var för att min ex man tyckte det. Man sparar några kronor per år när man inte är med i kyrkan. Vi gifte oss borgerligt. 

Jag behöver inte gå med i kyrkan för att vi ska gifta oss i en. Min BM är med i kyrkan. 

• Kjell Präst

sun moon skrev 2010-06-22 15:47:10 följande:
    Jag har svårt för att tänka att det finns någon gud som styr och ställer över oss. Med tanke på vad jag själv har varit med om och hur världen ser ut så kan inte en god gud finnas som styr oss och finns han, varför skulle han straffa mig så mycket?  

Jag har också svårt att tänka mig att det finns en Gud som styr och ställer, som straffar vissa och som tillåter all ondska i världen. Jag tror inte på en sådan Gud. Jag tror på en Gud som är närvarande i allt jag gör, i allt som händer. En Gud som skrattar när jag skrattar och som gråter när jag gråter. En Gud som är den goda kraft som alltid kämpar mot det onda. Jag tror inte på en Gud som skulle kunna hejda en tsunami men inte gör det. Jag tror inte på en Gud som låter vissa leva och andra dö. Jag tror på en Gud som vill det goda, en Gud som finns i kärleken. En Gud som alltid lyssnar när jag ber. En Gud som är där för mig även när jag inte själv kan känna det. Jag tror på en Gud som finns med på bägge sidorna i ett krig, utan att ta ställning för den ene eller den andre. Jag tror på en Gud som en gång gjorde världen (men självklart inte på det sätt som det beskrivs i Bibelns mytologiska skapelsebrättelse) och därefter aldrig har övergett den. Jag tror inte på en allsmäktig Gud i den bemärkelsen att Gud kan göra allt, jag tror att Guds allmakt ligger i Guds ständiga kärleksfulla närvaro.
    Jag tror på en Gud som vet exakt vad det innebär att vara människa eftersom Gud själv varit människa och vandrat på jorden. En Gud som vet vilka förutsättningar som vi lever under.

• sun moon
    Kjell Präst skrev 2010-06-22 16:52:18 följande:
      Jag har också svårt att tänka mig att det finns en Gud som styr och ställer, som straffar vissa och som tillåter all ondska i världen. Jag tror inte på en sådan Gud. Jag tror på en Gud som är närvarande i allt jag gör, i allt som händer. En Gud som skrattar när jag skrattar och som gråter när jag gråter. En Gud som är den goda kraft som alltid kämpar mot det onda. Jag tror inte på en Gud som skulle kunna hejda en tsunami men inte gör det. Jag tror inte på en Gud som låter vissa leva och andra dö. Jag tror på en Gud som vill det goda, en Gud som finns i kärleken. En Gud som alltid lyssnar när jag ber. En Gud som är där för mig även när jag inte själv kan känna det. Jag tror på en Gud som finns med på bägge sidorna i ett krig, utan att ta ställning för den ene eller den andre. Jag tror på en Gud som en gång gjorde världen (men självklart inte på det sätt som det beskrivs i Bibelns mytologiska skapelsebrättelse) och därefter aldrig har övergett den. Jag tror inte på en allsmäktig Gud i den bemärkelsen att Gud kan göra allt, jag tror att Guds allmakt ligger i Guds ständiga kärleksfulla närvaro.Jag tror på en Gud som vet exakt vad det innebär att vara människa eftersom Gud själv varit människa och vandrat på jorden. En Gud som vet vilka förutsättningar som vi lever under.
    Vad tror du händer när vi dör? Tror du på himmel alt. helvetet?

Jag tolkar din tro på gud som en inre kraft som finns med dig och är dit stöd alltid. (Min bror har förklarat sin gudstro så också) Rätta mig gärna om jag tolkar fel. En sådan kraft kan jag också tro på men som jag känner idag så är det min egen kraft/styrka som hjälper mig.. inte någon annan.. (gud) som ger mig styrka. 

• Kjell Präst

sun moon skrev 2010-06-22 19:00:41 följande:
    Vad tror du händer när vi dör? Tror du på himmel alt. helvetet? Jag tolkar din tro på gud som en inre kraft som finns med dig och är dit stöd alltid. (Min bror har förklarat sin gudstro så också) Rätta mig gärna om jag tolkar fel. En sådan kraft kan jag också tro på men som jag känner idag så är det min egen kraft/styrka som hjälper mig.. inte någon annan.. (gud) som ger mig styrka. 

Något helvete tror jag inte på, inte någon personlig djävul heller. Ondskan finns naturligtvis men jag tror inte att någon personlig kraft styr den. Himlen tror jag på, i någon mening- men jag brukar citera vad en annan präst en gång sa till mig: Det viktiga är att man lever sitt liv här på jorden så gott man kan, bemöter sina medmänniskor bra - vad som händer efter döden tar nog Gud hand om på bästa sätt.
    Ja, Gud är som en inre kraft som vägleder mig och är mitt stöd, men Gud är mycket mer än så. Jag tror att Gud är personlig och att det går att tala med Gud - man kan däremot inte tala med en kraft. Så, ungefär.

• Uppsalabrud2010

Kjell Präst skrev 2010-06-22 08:02:41 följande:
      Det finns tyvärr ingen sida där man kan lyssna på hela psalmskatten, däremot finns det några sidor där det går att lyssna på vigselpsalmer, t.ex. www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.ht...

Jag har redan lyssnat där, men försöker att hitta psalmen som du rekommenderade "över berg och dal"...

• sun moon
    Kjell Präst skrev 2010-06-22 23:10:51 följande:
      Något helvete tror jag inte på, inte någon personlig djävul heller. Ondskan finns naturligtvis men jag tror inte att någon personlig kraft styr den. Himlen tror jag på, i någon mening- men jag brukar citera vad en annan präst en gång sa till mig: Det viktiga är att man lever sitt liv här på jorden så gott man kan, bemöter sina medmänniskor bra - vad som händer efter döden tar nog Gud hand om på bästa sätt.Ja, Gud är som en inre kraft som vägleder mig och är mitt stöd, men Gud är mycket mer än så. Jag tror att Gud är personlig och att det går att tala med Gud - man kan däremot inte tala med en kraft. Så, ungefär.
    tack för dina svar  
  • tågjäntan

Duchess skrev 2010-06-22 01:18:48 följande:
    Min personliga åsikt är att den präst som godkänner den formuleringen begår ett tjänstefel. "Tills livet skiljer oss åt" innebär väl ungefär "så länge jag har lust" eller "tills jag hittar någon bättre"... Det är stor skillnad på "tills livet skiljer oss åt" och "så länge vi båda lever" 

Är det inte juridiskt så att de formuleringarna ska vara på det sättet? Fast jag vet inte vad man behöver säga på en borgerlig vigsel.

• sun moon
    tågjäntan skrev 2010-06-25 20:20:40 följande:
      Är det inte juridiskt så att de formuleringarna ska vara på det sättet? Fast jag vet inte vad man behöver säga på en borgerlig vigsel.
    - Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    - Tar du NN denna NN till din hustru/man?
    - Jag förklarar er nu för äkta makar. 

Är det minsta man måste säga, så jag tror där prästen frågar "tar du osv" och man svarar ja är det juridiska i en kyrklig vigsel. Rätta mig gärna om jag har fel.  

Svar på tråden Fråga prästerna 12