• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-05-31 13:31:22 följande:
      Du får naturligtvis bosätta dig inne i kyrkan!

Jaa! Ett bra sät at utnyttja kyrkor som står tomma! :.-D

• Gorgeousnes

Vet inte om denna fråga har tagits upp. Men jag undrar hur är det med djur i kyrkan?

Vet att det inte är något vanligt eller kanske särskilt välkommet. Men såg att under skådespelaren och programledarens Uffe Larsson begravning ifjol i Engelbrektskyrkan så var hans pudel med. Pudeln låg framme vid kistan under gudstjänsten.

Tar kyrkan ett eget beslut om detta eller hade dom mutat någon? Undrar såklart för att vi har en liten fyrbent lurvig sak här hemma som vi älskar överallt. Han följer med oss överallt, jobbet, semester, utomlands, hotell, flyg (i kabinen såklart), bilsemestrar, kalas osv. I takt med att vänner fick barn så hade vi våran lurviga kille. Och med vetskapen om att vi nog inte kan få barn så har han fått allt vår överflöd av kärlek. Skulle kännas tomt att inte ha vår myskille med oss en dag som denna. Å vår älskling säger inte voff han säger mjau :)!

• Burre Präst

Gorgeousness: Djur är inte tillåtna i de flesta kyrkor av flera skäl. Dels handlar det om allergier och det handkar inte bara om de som är i kyrkan samtidigt som djuret ifråga som ni säkert vet. Sedan är det teologisk fråga också; kyrkan är till för människor eftersom djuren inte har behov av försoning och upprättelse på samma sätt. Ledar- och assistenhundar är förstås undantagna, de är inte djur i första hand utan hjälpmedel. Så varför tillåter då en del kyrkor att man har djur med sig? Tja, skälen kan vara många: Man bryr sig inte om allergiska personer, man tycker att det är fint med djur eller man använder dem för att väcka uppmärksamhet. Eller det kan finnas helt andra skäl. Men grundregeln är att djur inte har i kyrkan att göra, även om de är älskade högt familjemedlemmar.

• Kjell Präst

Min åsikt/erfarenhet skiljer sig här inte från Burres. Jag har dock vid ett tillfälle rätt nyligen tillåtit en hund vid en begravning. Det var en väldigt speciell situation och det var bara tre begravningsgäster närvarande. Jag var tydlig med att hundens närvaro var ett undantag från gällande praxis.

• sun moon

Inte egentligen.. 

Har funderat på att fråga er om fina psalmer till vår vigsel. Vad jag förstår ska man ha två st? Vi gifter oss 4 september så det är ju inte riktigt sommar men inte höst heller.. 

Vill ha många förslag, jag är så dålig på psalmer.. 

• Soldemor

sun moon skrev 2010-06-09 10:52:14 följande:
    Inte egentligen..  Har funderat på att fråga er om fina psalmer till vår vigsel. Vad jag förstår ska man ha två st? Vi gifter oss 4 september så det är ju inte riktigt sommar men inte höst heller..  Vill ha många förslag, jag är så dålig på psalmer.. 

411, 83 och 84 som är vigselpsalmer
    289 - vanlig på vigslar
    1, 15, 21 som passar som sista psalm
    324 - samma melodi som blomstertiden, men vers 1 och 9 går bra i början på hösten också!
    332, 248, 249. 297 - mer allmänna psalmer

• sun moon
    Soldemor skrev 2010-06-09 13:53:43 följande:
      411, 83 och 84 som är vigselpsalmer289 - vanlig på vigslar1, 15, 21 som passar som sista psalm324 - samma melodi som blomstertiden, men vers 1 och 9 går bra i början på hösten också!332, 248, 249. 297 - mer allmänna psalmer
    tack :) ska lyssna igenom dessa med min BM
  • Kerbaros

När det gäller att stå på knä i kyrkan, gör man det? :P

Är det ett måste eller kan man eventuellt undvika det? Jag känner mig så nervös för själva vigseln i sig så jag kommer bli ännu mer nervös om jag ska stå på knä. Har dessutom en väldigt fluffig kjol på klänningen och är rädd för att visa mer än tänkt om jag ska stå på knä *rodnar*

Svar på tråden Fråga prästerna 12