• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Jeez

Kjell Präst skrev 2010-08-02 04:30:16 följande:
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

Och så är vi ju fler präster som brukar hänga här, njut av läger Kjell så ses vi!

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-08-04 16:29:40 följande:
    The priest is aliiiiive!

Ja, ja, du har bara varit på lägret i typ 48 timmar...

• Jeez

Kjell Präst skrev 2010-08-04 16:29:40 följande:
    The priest is aliiiiive!

dags för dygnsvilan dårå!

• Kjell Präst

Soldemor: På ett läger med 38 konfirmander är det en bedrift! Jeez: Eller hur - eller, som konfirmanderna säger: Ofta!

• Sebastiána
    Kjell Präst skrev 2010-08-05 07:12:22 följande:
    Soldemor: På ett läger med 38 konfirmander är det en bedrift! Jeez: Eller hur - eller, som konfirmanderna säger: Ofta!
    Hihi... ja "ofta" är ett ord jag ofta hör, med två tonårssöner hemma
  • MissWildcat

Jag undrar om det spelar någon roll att jag vill gifta mig i svart?och att vi vill att min far ska leda mig fram till min blivande?

• tjipp

Hejsan!
    Vi ska gifta oss om ett par veckor och hade tänkt dansa in i kyrkan, låten vi hade  tänkt ha handlar om kärlek och är inte stötande på något sätt. Vi har inte pratat med vår präst än men undrar hur ni hade ställt er till en sådan fråga?

• wiicky
    tjipp skrev 2010-08-06 00:02:54 följande:
    Hejsan!Vi ska gifta oss om ett par veckor och hade tänkt dansa in i kyrkan, låten vi hade  tänkt ha handlar om kärlek och är inte stötande på något sätt. Vi har inte pratat med vår präst än men undrar hur ni hade ställt er till en sådan fråga?
    Personligen tycker jag att kyrkan är ett heligt rum och en vigsel en allvarlig och seriös handling som man inte bör nedvärdera med en massa spex i kyrkan.
  • Kjell Präst

MissWildcat skrev 2010-08-05 21:14:43 följande:
    Jag undrar om det spelar någon roll att jag vill gifta mig i svart?och att vi vill att min far ska leda mig fram till min blivande?

Färgen på din brudklänning skulle jag absolut inte ha några åsikter om. Brudöverlämningen skulle jag be er avstå ifrån.

Svar på tråden Fråga prästerna 12