• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • TheJohanna
    Sebastiána skrev 2010-08-16 08:25:16 följande:
    Vilken text ur Matteus var bortplockad, såg inte sändningen.
    Den som ska läsas först av bibeltexterna om att en man ska lämna sina föräldrar för att leva med sin hustru
  • Andreas flicka

Vaddå känslig, nu får väl ändå folk ge sig... *suck* För mig visar texten att barn ska lämna sina föräldrar för att skapa sig en ny familj. Föra släktet vidare. (typ, du ska inte bo med mamma när du är 40 även om det är bekvämt, utan du ska nog se dig om lite och försöka hitta en trevlig parner att leva ditt liv med...)

Bor vi i de lättstöttas land eller vad är det frågan om?

• Duchess
    Andreas flicka skrev 2010-08-16 17:11:30 följande:
    Vaddå känslig, nu får väl ändå folk ge sig... *suck* För mig visar texten att barn ska lämna sina föräldrar för att skapa sig en ny familj. Föra släktet vidare. (typ, du ska inte bo med mamma när du är 40 även om det är bekvämt, utan du ska nog se dig om lite och försöka hitta en trevlig parner att leva ditt liv med...) Bor vi i de lättstöttas land eller vad är det frågan om?
    Jag kan tänka mig att det känns lite avigt att använda den texten vid en samkönad vigsel eftersom det handlar om att en man ska hålla sig till sin hustru.... 
  • Sebastiána
    TheJohanna skrev 2010-08-16 12:18:11 följande:
    Den som ska läsas först av bibeltexterna om att en man ska lämna sina föräldrar för att leva med sin hustru
    Förstår inte varför det skulle vara kontroversiellt. Man ska väl inte ta det bokstavligt. Det som menas är väl att det nu (när man hittat sin livskamrat) finns någon som är viktigare än mamma och pappa. Typ...
  • tågjäntan

Min präst argumenterade mot orden om att de inte får skiljas åt, alltså inte gå igenom en skilsmässa. Men han menade att det var så många i dag som har gjort det att det kunde vara känsligt för en del.

• tågjäntan

På tal om psalmerna i tv-vigseln, så kändes de oxå lite avhugget. Visst är det möjligt att det var ont om tid, men visst vi tar med det för att det "ska" ingå i en kyrklig vigsel. Inte för att det är är en gudstjänst med en vigsel.

• Blivande präst

Den dagen då en präst är obekväm med Jesu ord bör h*n nog ta ett samtal med sin biskop om hur man ska bearbeta detta...

På samma sätt som det "är känsligt" för vissa med Vår Fader. Den ger ju en patriarkal bild av Gud... *suck*

• S2011
    tågjäntan skrev 2010-08-17 15:45:26 följande:
    På tal om psalmerna i tv-vigseln, så kändes de oxå lite avhugget. Visst är det möjligt att det var ont om tid, men visst vi tar med det för att det "ska" ingå i en kyrklig vigsel. Inte för att det är är en gudstjänst med en vigsel.
    inte för att vara sån, men en kyrklig vigsel är visst en gudstjänst.
  • Duchess
    Blivande präst skrev 2010-08-17 18:56:13 följande:
    Den dagen då en präst är obekväm med Jesu ord bör h*n nog ta ett samtal med sin biskop om hur man ska bearbeta detta... På samma sätt som det "är känsligt" för vissa med Vår Fader. Den ger ju en patriarkal bild av Gud... *suck*
    Det behöver ju inte vara prästen personligen som har problem med texten. Jag har två par nära vänner i min bekantskapskrets som är samkönade. Jag tror inte att de skulle vilja ha den texten på sin vigsel eftersom den handlar om hur en man ska leva med sin hustru. Känns inte helt tillämpligt i de aktuella fallen. En präst kan välja bort en text av pastoral omsorg om brudparet utan att själv ha problem med texten. 
  • Andreas flicka

Ser ni som präster (eller ni andra för den delen) några problem med att det skulle finnas alternativa texter i vigselordningen när vigseln är samkönad?

Svar på tråden Fråga prästerna 12