• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Kjell Präst

tjipp: Jag tycker inte att det är lämpligt. Den här frågan har varit uppe i olika trådar tidigare och det finns förstås olika åsikter. Många tycker att det är en kul grej och att kyrkan är tråkig/gammalmodig etc om prästen säger nej. Själv är jag inne på wiickys linje. Glädje har absolut sin plats i kyrkan och jag försöker hålla lättsamma gudstjänster oavsett vilken typ av gudstjänster det är - men att brudparet dansar in till sin vigsel tycker jag inte passar in.

• tågjäntan

Jag läste om en kvinna/brud som dansade in (i Dagen). Men hon hade det som yrke och dansade in till Guds ära. Så jag antar att det var mer finstämt och så. Som jag förstod det stod brudgummen där framme.

• Liina86

Hej

Jag har en fråga som rör präster och borgerliga vigslar. Jag trodde inte att präster förrättade borgerliga vigslar men sen berättade en kollega till mig att han och hans sambo tänkt vigas borgerligt av en präst som han känner. Kan präster göra det? Tycker kyrkan det är ok?

• elinville

Jag har en fråga:

Jag och min sambo, vi är kvinna och man, ska gifta oss den 21 aug. Men vi skulle ändå vilja att den homosexuella versionen används under vår vigsel där man byter ut orden "man och kvinna" till "människan". Typ "Gud skapade människan..." och inte "Gud skapade en kvinna och en  man".

Vi är visserligen inte homosexuella, men vi har många kompiar som är, och vi tro mer på en Gud som skapade "människan", oavsett sort. Förstår du?

Får man använda den homosexuella vigselakten?

• Kjell Präst

Liina86 skrev 2010-08-07 11:28:27 följande:
    HejJag har en fråga som rör präster och borgerliga vigslar. Jag trodde inte att präster förrättade borgerliga vigslar men sen berättade en kollega till mig att han och hans sambo tänkt vigas borgerligt av en präst som han känner. Kan präster göra det? Tycker kyrkan det är ok?

Jag har fått lära mig att präster inte får förrätta borgerliga vigslar. Själv skulle jag definitivt inte göra det.

• Kjell Präst

elinville skrev 2010-08-07 11:38:24 följande:
    Jag har en fråga: Jag och min sambo, vi är kvinna och man, ska gifta oss den 21 aug. Men vi skulle ändå vilja att den homosexuella versionen används under vår vigsel där man byter ut orden "man och kvinna" till "människan". Typ "Gud skapade människan..." och inte "Gud skapade en kvinna och en  man". Vi är visserligen inte homosexuella, men vi har många kompiar som är, och vi tro mer på en Gud som skapade "människan", oavsett sort. Förstår du?   Får man använda den homosexuella vigselakten?

Här är jag osäker, svarar jag fel hoppas jag att någon av de andra prästerna här på BT rättar mig. Jag vet inte exakt vilken del av gudstjänsten det är du talar om. I den inledande lovprisningen står det "Underbara är dina verk, Herre vår Gud/underbart har du skapat man och kvinna." Denna text behöver inte användas, prästen kan säga något annat istället. Därefter kommer "Inledningsord" där prästen enligt handboken har två alternativ att välja på. Båda varianterna innehåller orden "Man och hustru". Detta går alltså, enligt handboken, inte att byta ut. Så finns det en obligatorisk bibeltext som innehåller orden "Skaparen gjorde från början människorna till man och kvinna" Kanske är det detta parti du tänker på? Den texten kan alltså, enligt handboken, inte bytas ut eller förändras om vigseln sker mellan en man och en kvinna.
    Av detta drar jag slutsatsen att man inte kan använda varianten för samkönad vigsel när brudparet är "tvåkönat". Jag har aldrig ställts inför frågan och har heller inte haft någon samkönad vigsel (vet alltså inte hur formuleringarna är där), så jag är alltså osäker på frågan.

• elinville

PÅ svenska kyrkans hemsida ser jag nu att det står att "alternativen" endast gäller vid vigsel av samkönade par, inne bär det då att det är förbjudet? Eller är det upp till prästen i fråga??

• Kjell Präst

elinville skrev 2010-08-07 15:09:04 följande:
    PÅ svenska kyrkans hemsida ser jag nu att det står att "alternativen" endast gäller vid vigsel av samkönade par, inne bär det då att det är förbjudet? Eller är det upp till prästen i fråga??

Nej, står det att alternativen bara gäller vid vigsel av samkönade par (som jag trodde) så är det inte upp till den enskilde/a prästen, utan han/hon har att följa kyrkans regler.

• elinville
    Kjell Präst skrev 2010-08-07 20:25:26 följande:
      Nej, står det att alternativen bara gäller vid vigsel av samkönade par (som jag trodde) så är det inte upp till den enskilde/a prästen, utan han/hon har att följa kyrkans regler.
    Oki, tack för hjälpen Då ska jag inte tjata ihjäl den stackars prästen
  • Jeez

Liina86 skrev 2010-08-07 11:28:27 följande:
    HejJag har en fråga som rör präster och borgerliga vigslar. Jag trodde inte att präster förrättade borgerliga vigslar men sen berättade en kollega till mig att han och hans sambo tänkt vigas borgerligt av en präst som han känner. Kan präster göra det? Tycker kyrkan det är ok?

Du har helt rätt, en präst har bara vigselrätt enligt sin egen kyrkas vigselordning och har därför inte borgerlig vigselrätt. Däremot måste ju inte en vigsel vara i en kyrka utan kan vara nån annanstans, men måste inte ha gäster (endast två vittnen) osv - en del blandar ibland ihop detta och tror att kyrkligt = i kyrkan eller så.

En präst i SVenska kyrkan har dessutom tydliga riktlinjer att man inte får förrätta tex borgerlig begravning också (vilket det ju inte finns något juridiskt regelverk för) eller "borgelrigt dop" (dopliknande riter) -allt för att det ska vara tydligt vad som är prästens uppdrag och de kristna riterna.

Svar på tråden Fråga prästerna 12