• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Liina86

Jeez skrev 2010-08-08 00:11:17 följande:
      Du har helt rätt, en präst har bara vigselrätt enligt sin egen kyrkas vigselordning och har därför inte borgerlig vigselrätt. Däremot måste ju inte en vigsel vara i en kyrka utan kan vara nån annanstans, men måste inte ha gäster (endast två vittnen) osv - en del blandar ibland ihop detta och tror att kyrkligt = i kyrkan eller så.En präst i SVenska kyrkan har dessutom tydliga riktlinjer att man inte får förrätta tex borgerlig begravning också (vilket det ju inte finns något juridiskt regelverk för) eller "borgelrigt dop" (dopliknande riter) -allt för att det ska vara tydligt vad som är prästens uppdrag och de kristna riterna.

Tack så mycket för svaret. Jag hade ju som sagt för mig att det var så men lite tråkigt är det. Nu blir det till att fortsätta jakten på en borgerlig vigselförrättare. Det är inte det lättaste att hitta någon som tar ens vigsel på allvar tycker jag. De flesta verkar se borgerliga vigslar som något man gör lite snabbt i rådhuset utan gäster och så ska vi absolut inte ha det. Vi ska tvärtemot ha ett stort herrgårdsbröllop med ca 100 gäster.

• Aleta
    Liina86 skrev 2010-08-08 10:04:08 följande:
      Tack så mycket för svaret. Jag hade ju som sagt för mig att det var så men lite tråkigt är det. Nu blir det till att fortsätta jakten på en borgerlig vigselförrättare. Det är inte det lättaste att hitta någon som tar ens vigsel på allvar tycker jag. De flesta verkar se borgerliga vigslar som något man gör lite snabbt i rådhuset utan gäster och så ska vi absolut inte ha det. Vi ska tvärtemot ha ett stort herrgårdsbröllop med ca 100 gäster.
    Vi hade ett stort borgerligt bröllop med egen ceremoni och vi hittade en vigselförrättare som var jättebra. Han läste på om ställets historia lite och höll ett fint vigseltal.

Vi ringde till flera eftersom alla inte är så intresserade. Det märktes direkt när man pratade med dem om de tyckte det var kul eller ej. Fortsätt att leta, det finns jätteduktiga som anstränger sig och tycker att det är kul med stora ceremonier.

• Aleta

...och ursäkta för att det blev lite OT...

• Liina86

Aleta skrev 2010-08-08 11:03:46 följande:
    Vi hade ett stort borgerligt bröllop med egen ceremoni och vi hittade en vigselförrättare som var jättebra. Han läste på om ställets historia lite och höll ett fint vigseltal. Vi ringde till flera eftersom alla inte är så intresserade. Det märktes direkt när man pratade med dem om de tyckte det var kul eller ej. Fortsätt att leta, det finns jätteduktiga som anstränger sig och tycker att det är kul med stora ceremonier.

Tack så mycket, ska göra det!

• pyrro

Jag undrar i vilken ordning man trär på ringarna....eller gör man det samtidigt?

• Soldemor

pyrro skrev 2010-08-09 07:48:36 följande:
    Jag undrar i vilken ordning man trär på ringarna....eller gör man det samtidigt?

Det finns ingen ordning för det, gör det som känns bäst för er, ni kan ju öva innan!

• Burre Präst
    pyrro skrev 2010-08-09 07:48:36 följande:
    Jag brukar först låta mannen trä på kvinnans ring, efter att han sagt löftena. Sedan får kvinnan trä på mannens ring efter att hon sagt lögtena.

Men det varierar nog lite från präst till präst hur man gör.

• S2011

jag undrar om det är hugget i sten att man går tillsammans fram längs altargången?

vi gifter oss nästa sommar och jag vill gå själv fram till altaret och att min blivande man väntar på mig "längst fram". är det omöjligt att genomföra? om man har tärna - bör hon isåfall gå före mig, efter mig eller vara placerad längst fram?

• Jeez

S2011 skrev 2010-08-09 16:12:47 följande:
    jag undrar om det är hugget i sten att man går tillsammans fram längs altargången? vi gifter oss nästa sommar och jag vill gå själv fram till altaret och att min blivande man väntar på mig "längst fram". är det omöjligt att genomföra? om man har tärna - bör hon isåfall gå före mig, efter mig eller vara placerad längst fram?

Det varierar från församling till församling och från präst till präst vad man tillåter och inte, så prata med dem där du ska gifta dig (och förstås med din bkivande man första av allt).

• S2011
    Jeez skrev 2010-08-09 17:01:04 följande:
      Det varierar från församling till församling och från präst till präst vad man tillåter och inte, så prata med dem där du ska gifta dig (och förstås med din bkivande man första av allt).
    min blivande man och jag har förstås pratat igenom hur vi vill ha allt från val av kyrka, till ceremoni och fest osv - så där är det inga problem=) (ett sånt samtal tycker jag är oerhört viktigt att ha innan man börjar planera ett bröllop överhuvudtaget).

jag ska ta fasta på ditt råd att diskutera detta med den vigselförrättare som kommer handha vår vigsel - tack så mycket:)

Svar på tråden Fråga prästerna 12