• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • Vi2alltid

S2011 skrev 2010-08-09 16:12:47 följande:

jag undrar om det är hugget i sten att man går tillsammans fram längs altargången? vi gifter oss nästa sommar och jag vill gå själv fram till altaret och att min blivande man väntar på mig "längst fram". är det omöjligt att genomföra? om man har tärna - bör hon isåfall gå före mig, efter mig eller vara placerad längst fram?

Vad jag har förstått så finns det direkt inget som skulle tala emot det, enligt de präster jag har talat med. Däremot att bli framförd av sin far är många emot.
    Men tala med din präst och hör vad denne säger!

• Jeez

jkbr skrev 2010-08-09 17:19:13 följande:
    Brukar man ha med trosbekännelsen under vigslar? 

Nej, den ingår inte i vigselgudstjänstens ordning.

• Biscuit

Kan vi bli nekade att vigas i kyrkan då jag inte är döpt? Min blivande är döpt men ingen av oss är konfirmerade.

• Kjell Präst

Biscuit skrev 2010-08-10 09:50:32 följande:
    Kan vi bli nekade att vigas i kyrkan då jag inte är döpt? Min blivande är döpt men ingen av oss är konfirmerade.

Det spelar ingen roll huruvida ni är döpta och/eller konfirmerade eller ej, så länge minst en av er är medlem i Svenska kyrkan. Är ni inte det blir det värre.

• Biscuit

Skönt att höra, vi är båda medlemmar. :)

• tågjäntan

Var det någon som såg vigseln på skansen? Det tog en stund innan jag fick i gång svt play (precis innan vigselakten började) och blev nyfiken på om de hade någon psalm i början.

• Kjell Präst

tågjäntan skrev 2010-08-10 21:34:00 följande:
    Var det någon som såg vigseln på skansen? Det tog en stund innan jag fick i gång svt play (precis innan vigselakten började) och blev nyfiken på om de hade någon psalm i början.

Såg den inte eftersom jag är på läger utan tillgång till TV men hörde att en studiekamrat till mig ledde vigseln!

• TheJohanna

Jag såg skansenvigseln och tyckte faktiskt att den var rätt märklig. Det blir konstigt att ha en kyrklig vigsel när det inte finns något altare eller kors eller liknande som liksom markerar böneriktningen. Nu såg det nästan ut som om t.ex. förbönen var riktad till brudparet eftersom prästen stod vänd mot dem och tittade på dem medan hon ledde bönen. Reagerade även på att bibelläsningen ur Matteus 19 var bortplockad (får man göra så?) och att hela vigseln i sig kändes väldigt förkortad (men det kanske var ett krav från svts sida?)... Det kändes i vilket fall som helst tråkigt. Ytterligare en sak jag reagerade på var att tjejen som sjöng den andra låten stod jättelångt ifrån brudparet och hela tiden var vänd mot skansenpubliken och bara kastade en snabb blick på brudparet vid ett enda tillfälle... Tror itne att brudparet upplevde det som om hon sjöng till dem... Men det kanske bara är jag..

• tågjäntan

Jag tyckte att låten om att säga det förbjudna (jag älskar dig) hade märklig text. Vad är det för synsätt? Eller på vilket sätt är det förbjudet? Har jag missat nåt?

Svar på tråden Fråga prästerna 12