• Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Så här i vårens tid startar vi en ny upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3674637.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-02 04:29
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

• Svar på tråden Fråga prästerna 12
  • jenx

Jag har en fundering om kantor/organist. Kan man ha en annan kantor än den som vanligt jobbar i kyrkan. Jag menar är om det fungerar på samma sätt som att prästen kan jobba i en annan kyrka kan kantorn det oxå?

• Kjell Präst

jenx skrev 2010-08-13 13:56:09 följande:
    Jag har en fundering om kantor/organist. Kan man ha en annan kantor än den som vanligt jobbar i kyrkan. Jag menar är om det fungerar på samma sätt som att prästen kan jobba i en annan kyrka kan kantorn det oxå?

Om man känner en musiker som kan tänka sig att ställa upp så är det ingen omöjlighet

• Jeez

TheJohanna skrev 2010-08-11 11:29:02 följande:
    Jag såg skansenvigseln och tyckte faktiskt att den var rätt märklig. Det blir konstigt att ha en kyrklig vigsel när det inte finns något altare eller kors eller liknande som liksom markerar böneriktningen. Nu såg det nästan ut som om t.ex. förbönen var riktad till brudparet eftersom prästen stod vänd mot dem och tittade på dem medan hon ledde bönen. Reagerade även på att bibelläsningen ur Matteus 19 var bortplockad (får man göra så?) och att hela vigseln i sig kändes väldigt förkortad (men det kanske var ett krav från svts sida?)... Det kändes i vilket fall som helst tråkigt. Ytterligare en sak jag reagerade på var att tjejen som sjöng den andra låten stod jättelångt ifrån brudparet och hela tiden var vänd mot skansenpubliken och bara kastade en snabb blick på brudparet vid ett enda tillfälle... Tror itne att brudparet upplevde det som om hon sjöng till dem... Men det kanske bara är jag..  

Jag var tvungen att se vigseln på SVTplay nät jag läste här.

Och riktningen, altare eller inte, tycker jag var oproblematiskt. Däremot att prästen läste egna inledningsord (om än väldigt lika de ordinarie) och som du skriver, tagit bort matteus-texten. Vigseln var inte förkortad i övrigt, hon höll inget direkt vigseltal, men det måste man inte heller.

Hon får ta ansvar för att hon inte följde ordningen om någon anmäler henne till domkapitlet, vi har att följa den vigselordning som finns vare sig vi gillar den eller inte. Jag tycker att det är lite märkligt att välja att frångå den på en så extra offentlig vigsel som en som sänds i "tv" av alla ställen, men det får stå för henne.

• tågjäntan

Vår präst valde oxå bort den texten för han sa att den kunde vara känslig. Det var innan jag börjat hänga på BT så mycket  så jag hade ingen aning om att den är en del av vigselordningen.

• tågjäntan

För att förtydliga var det alltså inget som vi bad om eller frågade om, utan var något som han sa själv i första vigselsamtalet.

• Jeez

tågjäntan skrev 2010-08-15 21:07:56 följande:
    Vår präst valde oxå bort den texten för han sa att den kunde vara känslig. Det var innan jag börjat hänga på BT så mycket  så jag hade ingen aning om att den är en del av vigselordningen.

I nästa vigselordning kommer den förmodligen inte vara obligatorisk, men än så länge är den det, vad man än tycker om den. Det är ju få brudpar idag som inte redan lämnat både far och mor... (vilket i sig är ännu ett argument mot brudöverlämning, men det behöver vi ju inte ta upp mer tid med).

• Kjell Präst

Nu har jag sett TV-inslaget. En psalm sjöng man, "I denna ljuva sommartid". Men utelämnandet av den obligatoriska bibeltexten är märklig!

• Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2010-08-16 07:31:29 följande:
    Nu har jag sett TV-inslaget. En psalm sjöng man, "I denna ljuva sommartid". Men utelämnandet av den obligatoriska bibeltexten är märklig!

...och "En vänlig grönska"

• Sebastiána
    TheJohanna skrev 2010-08-11 11:29:02 följande:
    Jag såg skansenvigseln och tyckte faktiskt att den var rätt märklig. Det blir konstigt att ha en kyrklig vigsel när det inte finns något altare eller kors eller liknande som liksom markerar böneriktningen. Nu såg det nästan ut som om t.ex. förbönen var riktad till brudparet eftersom prästen stod vänd mot dem och tittade på dem medan hon ledde bönen. Reagerade även på att bibelläsningen ur Matteus 19 var bortplockad (får man göra så?) och att hela vigseln i sig kändes väldigt förkortad (men det kanske var ett krav från svts sida?)... Det kändes i vilket fall som helst tråkigt. Ytterligare en sak jag reagerade på var att tjejen som sjöng den andra låten stod jättelångt ifrån brudparet och hela tiden var vänd mot skansenpubliken och bara kastade en snabb blick på brudparet vid ett enda tillfälle... Tror itne att brudparet upplevde det som om hon sjöng till dem... Men det kanske bara är jag..  
    Vilken text ur Matteus var bortplockad, såg inte sändningen.
Svar på tråden Fråga prästerna 12